Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1244
jeg har akkurat flytta, og driver og kobler opp pc'en min igjen. nå ser jeg at på den forgreininga (eller hva det nå heter) som jeg har brukt for å få nok strømuttak har jeg tydeligvis vært litt kreativ en gang.

den har tydeligvis ikke passa, og jeg har visst gått på den med kniv for å få den til å passe. jeg tror det har med jording å gjøre, men har egentlig ikke peiling. dere ser sikkert hva jeg mener om jeg får bildene til å funke.

er dette kanskje ikke så lurt å ha kobla en pc med surroundanlegg og greier på? er det kanskje brannfarlig elno?
Dette skal gå bra, men se etter, så lenge der er høgspenning er der brannfare ;p
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Brannfarlig? Nei, men det er livsfarlig. Er det jorda apparat i et rom skal alle andre apparat vere jorda eller dobbeltisolerte! PCen din har i tillegg metallchassis, og lekkasjestrømmer mot jord, så du kan risikere å svi av pcen rimelig lett om du kommer borti den, eller om det oppstår feil i straumforsyninga risikerer du dødelig strømgjennomgang.

Jording er et av dei enklaste og billigaste tiltaka for å forhindre fare! Kjøp deg ny straumpadde som er jorda ASAP.
Sitat av inzane1891
Dette skal gå bra, men se etter, så lenge der er høgspenning er der brannfare ;p
Vis hele sitatet...
tror ikke det er høgspenning til pc'en..
Sitat av confuser
tror ikke det er høgspenning til pc'en..
Vis hele sitatet...

neinei, høg og høg. Men etter va jeg føler er 220 NOKK!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Vil det være noe forskjell på å koble maskinen slik til et jordet stikk enn å koble den til et ujordet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av datagutten
Vil det være noe forskjell på å koble maskinen slik til et jordet stikk enn å koble den til et ujordet?
Vis hele sitatet...
Jepp. PSU i en pc er designa for jorda nett. Dei bruker kondensatorer mot jord for å knekke ned høgfrekvent støy. Om du ikkje har jord tilkopla vil kabinettet difor ha eit potensiale på ca. 130V iforhold til jord. Om du ikkje har andre jorda ting (t.d vannrør, forsterker e.l.) i samme rommet er det ikkje farlig, men det kan føre til støy på radio,telefon, tv o.l. Om du derimot har andre apparat i samme rommet som er jorda, kan du for det første svi av pcen om du t.d kopler ein kabel ellom dei, eller du kan få rimelig kraftige støt (130V er ikkje noke å leike med) om du dunker borti.

Kort sagt - er det jorda stikk-kontakt så gjer for guds skuld ikkje slike ting som det der. Det er livsfarlig og idiotisk. Er det ikkje jorda kontakt, så kan det potensielt skape problemer å ha pcen tilkopla der, men i praksis kan du stortsett ignorere det.
hmm... og slik har maskina vært tilkobla i over tre år, om ikke fire. stussa litt på det nå, så det var jo greit å spørre.

apropos det med at kabinettet kunne bli strømførende så husker jeg at jeg reagerte på at det skjedde rare ting med lyden når jeg spilte musikk på pc'en samtidig som jeg støvsugde og kom borti kabinettet med metallrøret på suger'n.

tenker jeg stikker på Clas Ohlson i morgen jeg!
Det er en grunn til at den ikke passet i utgangspunktet.
Slashdot: Er du sikker på at HF-støyen kortsluttes til strømnettets jord? I utgangspunktet skal det ikke gå noe strøm til jord. Jordfeilbrytere, som er påbudt i alle nye installasjoner, slår ut ved 30 mA.
Uansett er det viktig med jordet stikk, slik at hvis det f.eks. skjer en feil i apparatet så det blir kontakt mellom chassis og positiv/negativ spenning, så går sikringen/jordfeilbryteren. Har du ikke jordet stikk da, vil du før eller siden få deg en skikkelig smell.
Sitat av slashdot
Brannfarlig? Nei, men det er livsfarlig. Er det jorda apparat i et rom skal alle andre apparat vere jorda eller dobbeltisolerte!
Vis hele sitatet...
Hva med oss som bor et sted uten jording i vegguttaket? Jeg har leilighet i en gammel bygård i Oslo, og stikkontaktene i veggen er uten noen form for jording. Hvordan kan jeg sikre mitt utstyr?
Sist endret av froskenfredrik; 4. august 2008 kl. 22:15.
Vel jeg har pcen min, og alt det andre elektroniske utstyret koblet til strømpadder som er jordet, men selve kontakten i veggen er ikke jordet. Snakk om 1 laptop, 2 pc skjermer, tv, tuner, 2 forsterkere, 360 osv, har enda ikke hatt noe problem med det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Det er en grunn til at den ikke passet i utgangspunktet.
Slashdot: Er du sikker på at HF-støyen kortsluttes til strømnettets jord? I utgangspunktet skal det ikke gå noe strøm til jord. Jordfeilbrytere, som er påbudt i alle nye installasjoner, slår ut ved 30 mA.
Uansett er det viktig med jordet stikk, slik at hvis det f.eks. skjer en feil i apparatet så det blir kontakt mellom chassis og positiv/negativ spenning, så går sikringen/jordfeilbryteren. Har du ikke jordet stikk da, vil du før eller siden få deg en skikkelig smell.
Vis hele sitatet...
Rimelig. Du vil i praksis ikkje få farlig strømgjennomgang av det, men du kan få deg en viss overraskelse. Har m.a. oppdaga det rimelig konsekvent på LAN med folk som har ujorda, modifiserte, padder. Eg har også demonterte et par PSUer, og dei har filter som knekker til jord. Eg har målt straumen ein gong med eit vanlig, billig multimeter, som viste 0.5mA, og ei spenning på 125V. Det er som sagt ikkje nevneverdig risk for personskade som følge av den straumen, men det kan heilt utmerka fint brenne lydkortet om en plugger i kabelen...