Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 965
Hvordan får jeg til f.eks at resten av bildet blir slik farge som fargen som er på bakgrunnen. Når jeg lagrer bildene mine, så blir d bare Hvit der jeg vil ha d gjennomsiktig...

Noen som kan hjelpe meg?

Bruker forresten Photoshop 7.0.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
lagre de som .gif bilder, og husk og fjær bakgrunnen i ps slik at de blir gjennomsiktige da..
det må være .gif
Funker vel med PNG og?
jo, men PNG blir litt dritt å bruke det til web (regner med det er snakk om web her...)
PNG er da ikke dritt på www. PNG er utmerket =) Nå sitter jeg på en militær pc uten særlig tilgang til flere browsere enn m$ie 6, og milevis fra noe som ligner photoshop, så jeg kan ikke få testet ut det jeg tenker på (så korriger meg om jeg tar veldig feil).

PNG støtter millioner av farger, GIF støtter kun 256 (dette fungerer i alle browsere(?)).

PNG støtter alphablending (eller hva det nå heter). Altså kan du lage semi-transparente lag. Er veldig lekkert, men er foreløpig dårlig implementert i browsere. (Opera og Mozilla takler fint mens m$ie sliter synes jeg å huske).

Eneste punkt jeg klarer å komme på for å bruke GIF er når du bare skal ha et lite enkelt bilde som ikke trenger mer enn 256 farger likevel, da bildet vil bli betydelig mindre i størrelse ved å velge GIF fremfor PNG.

Om du sliter med å lage transparente bilder i photoshop har du vel en liten wizard under help menyen om jeg ikke tar helt feil. Den er så rett frem at du umulig kan drite deg ut
Altså, tenkte på filstørrelsen...
Man kan bruke png-8, som faktisk også er 256 farger. Det tar mindre plass enn gif også
Hva med å teste PS 7 -> Help -> Export transparent image.
grei nok ; )

Ellers, hvis det er ensfarget enkel bakgrunn det skal på,
ville jeg istedenfor å bruke gif, gjøre følgende..
Lag et nytt layer, og fyll det med bakgrunnsfargen du vil ha.
Legg bildetlayeret ditt over, og sett mode til multiply.
Dette fjerner alt hvitt i bildet, og funker derfor ikke på alle saker.
Men du kan ha et nytt layer, og male hvit under der det forsvinner.

Eller bruk en mask til å gjøre jobben.
Mange muligheter utenom gif.

Liker ikke trans gif, for de ser oftest crappy ut.
; )
/me vil ha ps7!