Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4991
Hei.
Jeg har nå abonnert på Illustrert Vitenskap i 4 år, og må si at jeg er temmelig fornøyd med bladet. Noe av det jeg synes var mest spennende var når de hadde den faste spalten "Sannheten bak myten" der de tok for seg myter om alt fra sjøuhyret i Loch Ness til aliens og mordet på JFK. Uansett, jeg skravler i vei, men vil egentlig bare vite hva dere der ute synes om bladet? Må si jeg ble litt skuffet da jeg sendte dem en mail med spørsmål om de kunne skrive litt mer om myter, mystikk og mysterier etc. I en bunke Illustrert Vitenskap fra rundt 1985-1995 kan man nesten ikke lese igjennom et blad uten at slike emner som nevn ovenfor blir tatt opp. Svaret fra redaksjonen på dette var blankt nei, ettersom de selv forklarte at de hadde blitt "mer seriøse".

For å gjenta meg selv; Hva synes dere?

Edit: Fikset link
Sist endret av illuSiOn^; 30. juni 2008 kl. 01:14.
De har mye interessant, men stoffet oversimplifiseres en god del som følge av at de er et populærvitenskapelig magasin. Skulle også gjerne ha sett kildelister på en god del av det de driver med. Abonnerer allikevel, og leser heller videre i bøker/på internett om det er noe jeg fører de går for lite inn i.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
VivaLatrina, det har jo ingenting og si. Kaldt er det uansett.
Eg òg har abonnert på bladet i nokon år (hugser ikkje presist) og tykkjer at det er eit bra blad. Eg tykkte òg at "Sannheten bak myten"-artiklane. Det er dumt å høyre at dei ikkje skal gjere dei meir. Eg har òg eit tillegg til bladet som følgte med ein gong kor det stod om konspirasjonsteoriar, som eg tykkte er noko av det mest spanande eg har lest.
Sitat av VivaLatrina
hvis ikke jeg husker feil, så stod det i et slikt blad at i verdensrommet var det mangfoldige tusen minusgrader.

med litt kunnskap vet man at det absolutte nullpunkt er -273 *C , eller 0 *K
Vis hele sitatet...
I et slikt blad? Hvilket blad?
http://www.illustrertvitenskap.com/C...1217&id=9423_4

Illustrert Vitenskap er et serøst blad, og er det tvilsomme ting dobbeltsjekkes det grundig. Men som alle kan jo de også ta feil. Og de vet også at leserne vet mer enn det de gjør. Derfor kan man også sende inn anmerkinger/spørsmål om forrige nummer, til neste utgave. Jeg stoler sterkt på Illustrert Vitenskap, men litt kildekritikk må jo man forsyne seg selv med. Lest det siden det dukket opp på på do når jeg var liten, og leser det ennå. Perfekt do-lesestoff!
Mormor har 7-8 permer stappfulle med Illustrert vitenskap. Det er det sommeren går ut på. Det litt morsomt å lese blad fra 1998 der det står om den første mobiltelefonen med fargeskjerm.

Jeg liker Illustrert Vitenskap. Basta.
Sitat av JoNNeMaNN
Eg har òg eit tillegg til bladet som følgte med ein gong kor det stod om konspirasjonsteoriar, som eg tykkte er noko av det mest spanande eg har lest.
Vis hele sitatet...
Enig. Det var sykt interessant.
Sitat av Franklin
De har mye interessant, men stoffet oversimplifiseres en god del som følge av at de er et populærvitenskapelig magasin. Skulle også gjerne ha sett kildelister på en god del av det de driver med.
Vis hele sitatet...
Dog er de også ganske flinke til å la kritikere slippe til i brevspalten, og korrigere tidligere unøyaktigheter. En annen ting er stoffet forenkles for at menig mann skal få noe ut av det. Skal man ha grundige forklaringer på alt mulig finnes det mange seriøse (og akk så tørre, vil jeg tro) tidsskrifter man kan konsultere. Dog er jeg veldig enig med deg, det går litt fort i svingene til tider, og kildehenvisninger skulle jeg også gjerne sett mer av.

Ellers syns jeg stoffet holder jevnt over grei kvalitet og underholdningsverdi, og så lenge man tar det populærvitenskapelige tidsskriftet for det det er, og konsulterer andre kilder før man evt. turer fram og buser ut i vitenskapsdebatten, kan bladet definitivt være en kilde til økt kunnskap og forståelse i den gemene hop.

At publikasjonen har blitt mer seriøs med årene plager meg ikke, de har da gått gjennom mye av det som er av myter og skrøner opp gjennom, og personlig syns jeg det er abnormt mye mer interessant å lese om cutting edge forskning på aktuelle områder enn terping på sjømonstere, avskylige snømenn og andre kryptider.
Sist endret av xtapolapocetl; 30. juni 2008 kl. 02:07. Grunn: typo edit 2: enda en typo
har ikke lest tidsskriftet på flere år, men sitter igjen med et bra intrykk. Mener å huske at de pleide ha en dobbelside, noe a là "nytt innen teknikk i hverdagen" som var relativt morsom å lese etter å ha pløyd et par artikkler
Sitat av xtapolapocetl
Skal man ha grundige forklaringer på alt mulig finnes det mange seriøse (og akk så tørre, vil jeg tro) tidsskrifter man kan konsultere.
Vis hele sitatet...
Derfor abonnerer jeg også på Nature
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Abbonerer selv på Ill. Vit. Historie og er kjempefornøyd. Spesiellt fine syns jeg førstepersons synspunkt ved historiske hendelser, og Hva Om? spaltene er fine. Jeg syns artikkelene er fine innføringer i historiske hendelser og får dem til å virke spennende og interessante deler av et større tema, hvilket muligens kan bidra til å øke interessen for historie hos folk som ikke er så veldig fascinert av sumeriske kloakksystemer eller amfora-stiler.
Bra blad det

Forresten hva var løsningen bak JFK drap myten? Jeg tror mafiaen drepte JFK ialfall. De andre kandidatene var vel LBJ og en organisasjon jeg har glemt navnet på.

Har det vært noen konsipirasjonsteorier i det siste da? Må innrømme at jeg kun leser det når jeg har tid og penger til overs.
Sist endret av Carlsberg; 30. juni 2008 kl. 03:20.
Lee Harvey Oswald elns ble sikta, men han blei skutt av en anna fyr på vei inn i retten/politistasjonen.
OT!
Sitat av Carlsberg
Har det vært noen konsipirasjonsteorier i det siste da?
Vis hele sitatet...
Ko-ko. Hvilken verden har du vært i de siste årene?
Jeg besitter enorme mengder unyttig kunnskap som en følge av at pappa dro meg med på Fretex som liten.

Vi kjøpte haugevis av årganger med Illustrert Vitenskap. (Til 10kr bladet, en litt diggere pris.)

Selv synes jeg stoffet er altfor forenklet, men det er også gøy å lese.

Har aldri abonnert på det, og kommer heller ikke til å gjøre det i nærmeste fremtid.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Synes også Illustrert Vitenskap er litt vel lett lesestoff. Men det er definitivt et bra blad, og har hatt mye glede av det da jeg var mindre. Sikkert en av årsakene til at jeg endte opp på NTNU.

Nå for tiden leser jeg mest Scientific American, og Scientific American: MIND. Der er vitenskapen noe mere fersk, og skrevet av dem som driver forskningen. Det hender enkelte artikler kan være litt snevre, men stort sett er det mye interessant.
Illustrert Vitenskap har alltid virket for meg som vitenskapstidsskriftenes svar på Se og Hør.

Nå har jeg ikke lest det på lenge, men husker før at mange av sakene var veldig dårlig vitenskap. Dvs. svake teorier, men som gjorde bra førstesidestoff. Tror jeg sluttet å lese det for noen år siden da jeg så et blad med en bilde av en fisk med tenner og overskriften "Slik blir fremtidens dyr! - Sjekk bildene".
Foreldrene mine har abonnert på illustrert vitenskap stort sett så lenge jeg kan huske (en eller annen gang tidlig på 80-tallet), og jeg har alltid likt det. Jada, det er litt vel popularisert innimellom, men det er faktisk mye interessant der også.

F.ex. den artikkelen kalakov klager på over her - du må se litt forbi artikkelen. Ideen der er å PRØVE å se hvilke retninger evolusjonen går i, og å PRØVE å gjøre noen nogenlunde kvalifiserte gjetninger, ikke å si at "akkurat slik blir det".
Sist endret av atomet; 30. juni 2008 kl. 10:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet med illustrert vitenskap er at dei har litt for mykje vekt på illustrert. Eg har sett rimelig mange grove feil i det bladet, som alle med 3FY burde vere i stand til å plukke ut. Det er tydleg at dei som skriv ikkje alltid har sett seg alt for godt inn i stoffet.

Viare så ser dei ut til å gå i syklar. Omlag kvart 5. år ser eg ein artikkel om et 3km høgt bygg som skal ha plass til 50000 personar og vere påbegynt innan 3 års tid. Endå har ingen av dei bygga komt... Det viser at dei ikkje har evne til å vere kritisk til kva dei trykker.

Det var også ein tankevekkar å sjå den tyske utgåva av illustrert vitenskap - med nøyaktig samme logo (dog på tysk) og _nøyaktig_ samme bilde på framsida av samme nummer...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Enig med det mange sier her, Illustrert vitenskap er lett lesestoff.
Jeg har abbonert på det nesten et år nå og bruker det ofte i do-sammenheng, reise, kjedelige timer på jobben.

Scientific american så interessant ut, jeg tror jeg tegner meg et abb. 44$ i året er ikke akkurat store greiene, kommer vel noe porto i tillegg.
Sitat av slashdot

Det var også ein tankevekkar å sjå den tyske utgåva av illustrert vitenskap - med nøyaktig samme logo (dog på tysk) og _nøyaktig_ samme bilde på framsida av samme nummer...
Vis hele sitatet...
Dette er rimelig standard praksis, og ikke noe som burde telle imot Illustrert Vitenskap som ett isolert blad.
Sitat av Realist1
Ko-ko. Hvilken verden har du vært i de siste årene?
Vis hele sitatet...
haha altså i Illustrert Vitenskap da vettdu.
Jeg digger blader. Syntes det er utrolig kult hvordan de skriver om så mye forkjellig å ikke bare om for eksempel nano teknologi d:
illustrert Vitenskap er slik min mor leser Ganske så behageli å lett
"vitenskapeligt" blad for de lettere interesserte.

www.forskning.no gjør samme nytten. nesten like userriøst.
Kjekt lesestoff. Mange fine bilder også :P
Selv abonerer jeg ikke, men mottar de bladene som min mor og far har "utlest".

Mye av det er uinteressant, men det er alltid spennende å lese om japanske oppfinnelser, grotter, mumier og den slags døde ting.