Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5082
Har hatt en oppdagelse at en i min nærmeste familie tilhører frimurerlosjen i stavanger, så har siden lest om forskjellige ordner eller losjer rundt om i verden, er en utrolig historie både me at det er bevist at dem var med på å bygge opp kolakk og vann systemet til byen boston i usa, og diverse kirker ol rundt om i sør europa, noen av dere som har en mening om frimurerne?

kom me deres meninger og bevis
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg syns det er utrolig spennede med slike historier. Har sett begge National Treasure filmene, og det er mye å tenke over etter å ha fått med seg disse.
ja jeg ble ekstra intrisert etter begge filmene, så begynnte å laste ned forskjellige dokumnetarer om forskjellige ordner, anbefales på det sterkeste en film som heter Freemasons on trial
Frimurerlosjen er vel ikke akkurat så voldsomt hemmelige lenger.
Særlig med tanke på at det står "FRIMURERLOSJEN" utenpå byggene deres.

edit: orddelingsfeil... /wrist
Sist endret av Lunicks; 3. juni 2008 kl. 13:53.
Bestefar er medlem av "Lions", men har ikke bygd noen kloakkanlegg, enda...
Syns det hele blir litt latterlig med å være så hemmelig og spesiel. Men som Lunicks sa, det er jo ikke SÅ hemmelig nå lengre.

Husker for en stund tilbake så ble hele medlemslisten i Bergen lagt ut på internett, ble fjernet igjen ganske raskt hehe. Men tror jeg har den kopiert her ett sted. Se om jeg finner det, ganske mange overraskene navn.
Sitat av siindre
Syns det hele blir litt latterlig med å være så hemmelig og spesiel. Men som Lunicks sa, det er jo ikke SÅ hemmelig nå lengre.

Husker for en stund tilbake så ble hele medlemslisten i Bergen lagt ut på internett, ble fjernet igjen ganske raskt hehe. Men tror jeg har den kopiert her ett sted. Se om jeg finner det, ganske mange overraskene navn.
Vis hele sitatet...
Medlemslistene lå ute lenge, men har etterhvert blitt fjernet, pga de er gamle og udaterte.
Magazinet sto i spissen for dette.

Om du likevel er interessert i å finne ut hvem medlemme er, kan du betale 200 kroner og få tilsendt en medlemsliste fra frimurerorganisasjonen.
Correct if im wrong, er ikke Stormen frimurer?
Stormen er vif og vi har minst like mye makt som frimurerne.
Dessuten er dette diskutert mange ganger her på forumet, og resulterer som regel i at noen nevner jøder og illuminati, linker til en youtubefilm og så kommer ivi og stenger tråden.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=83260
Sist endret av Mith; 3. juni 2008 kl. 15:00.
Sitat av Mith
Stormen er vif og vi har minst like mye makt som frimurerne.
Dessuten er dette diskutert mange ganger her på forumet, og resulterer som regel i at noen nevner jøder og illuminati, linker til en youtubefilm og så kommer ivi og stenger tråden.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=83260
Vis hele sitatet...
Sant.

og sant:

http://bildr.no/image/55344.jpeg
Sist endret av LazySunday; 3. juni 2008 kl. 15:44.
VIF? vålerenga?
Kommer vel ikke som et sjokk at de har vært med på å bygge opp kloakken, da de er friMURERE. Tidligere besto frimurerne stort sett av håndtverkere, så den mystikken må jeg dessverre ta fra deg.
Sitat av PNuT
Kommer vel ikke som et sjokk at de har vært med på å bygge opp kloakken, da de er friMURERE. Tidligere besto frimurerne stort sett av håndtverkere, så den mystikken må jeg dessverre ta fra deg.
Vis hele sitatet...
kloakken er vel ikke DESIGNET av en håndtverker, det tar vel en ingeniør seg av? (vet ikke hva dem kaltes før i tiden~)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
OT: det heter "håndverker", en som utfører verk med hendene- ikke "håndtverker", en som "tverker" (hva nå enn det skal bety) hender.
hva faen står VIF for? utenom vålerenga.

anywayz

masonerne går så langt tilbake som egypterns tid.før kristus altså. leenge før.

pharao bl.a leide masonerne til å bygge pyramider, ganger, hemmlige rom osv.
de ble ganske kjent for sin dyktighet. ingen visste helt hvordan de greide det,
men det har mye med geometri og mattematikk å gjøre.

senere begynte de å bygge kirker og katedraler for kongelige rundt omrking i verden.
blablabla kongen av frankrike ble sjalu/sur/whatever, samla de han kunne og hang dem.

de masonerne som var igjen søkte hjelp hos jesuittene. jesuittene hjalp dem på beina igjen,
og ble døpt igjen til "frimurerne".

så det sies at frimuerne til slutt og sist også kontrolleres av jesuittene, men det er annen historie.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei som seriøst kjøper at frimurerane har røtter tilbake til antikken bør jaggu ta seg en bolle! Den første dokumentasjonen en har på eksistensen deira stammer frå 15-1600-tallet, og samsvarer altså rimelig greit med framveksten av europeisk kultur og statsdannelse.

Den første losja var stifta i england i 1717 ifølge wikipedia.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Panini
hva faen står VIF for? utenom vålerenga.
Vis hele sitatet...
Very Important Freak. Som regel de som har vært her lengst, gjort mest osv.
Helt enig meg slashdot. Kan ikke tenke meg at det fantes en "losj" i antikken da slavedrift var dagligdags. Hvorfor ikke bare fange dem sånn som med hebrerne? anyways..
det er riktig, fantes ingen losj back then.

forskjell på en mason og en freemason.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Panini
det er riktig, fantes ingen losj back then.

forskjell på en mason og en freemason.
Vis hele sitatet...
Geeeez.

Sitat av Google: define mason
A stone SETTER (worker); a BRICKLAYER (Scotland & USA); a FIXER or WALLING (England). Therefore, a ROUGH stone mason is a Stone worker, setter, fixer or waller.
Vis hele sitatet...
Sjokk at nokon som vil ha bygd en pyramide i stein bruker murere!
ja jeg vet at "mason" er et engelsk ord. hørte det nå for 10 min siden på kongen av queens.
og det hadde absolutt ikke noe med frimurerne å gjøre.

men så er ikke en pyramide bare bare da.

men nå vet vi jo alle at det engelske språk er bare kopi av gresk og latinsk.
så kanskje man burde undersøke hvor ordet mason kommer fra og hva det egentlig betydde da.
Sitat av Panini
ja jeg vet at "mason" er et engelsk ord. hørte det nå for 10 min siden på kongen av queens.
og det hadde absolutt ikke noe med frimurerne å gjøre.

men så er ikke en pyramide bare bare da.

men nå vet vi jo alle at det engelske språk er bare kopi av gresk og latinsk.
så kanskje man burde undersøke hvor ordet mason kommer fra og hva det egentlig betydde da.
Vis hele sitatet...

Mens vi er inne på det, kan vi ikke også finne ut hvor ordene Carpenter, Hammer, Bricks og Antidisestablishmentarianism kommer fra og hva de betydde da! ...or not.
for det første så er det jo faktisk to forskjellige typer Masons, både Freemasons og Stonemasons, sist nevnte har røtter way back in time, di har blandt annet vert me å bygd ei kirke i scotland før 1700tallet pga bygningen har klare motiver og trekk fra Stonemasons, kultur og tegn, feks, du kan se på en amerikansdollar seddel der du kan tegne inn den berømte passeren til masons og vist du samler inn bokstavene under og rundt the all seeing eye så har du faktisk ordet Masons, å det danner et 5 punkts "kors" som blir til det mest kjente symbolet til Stonemasons prøv sjøl
Sitat av Panini
men nå vet vi jo alle at det engelske språk er bare kopi av gresk og latinsk.
Vis hele sitatet...
Lite riktig. Engelsk er først og fremst påvirket av nordisk og fransk. Mulig disse stammer fra latin (husker ikke hvordan språktreet så ut), men alle tilhører den indoeuropeiske språkstammen. Uansett; fransk+nordisk=>engelsk. Skrev en engelskoppgave om dette.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Realist1
Lite riktig. Engelsk er først og fremst påvirket av nordisk og fransk. Mulig disse stammer fra latin (husker ikke hvordan språktreet så ut), men alle tilhører den indoeuropeiske språkstammen. Uansett; fransk+nordisk=>engelsk. Skrev en engelskoppgave om dette.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/English_language

Indo-Europeisk --> Germansk --> Vestgermansk --> Anglofrisisk (?) --> Anglisk --> Engelsk
Sitat av slashdot
Den første losja var stifta i england i 1717 ifølge wikipedia.
Vis hele sitatet...
Og wikipedia er til å stole på?..

Sitat av Realist1
Lite riktig. Engelsk er først og fremst påvirket av nordisk og fransk. Mulig disse stammer fra latin (husker ikke hvordan språktreet så ut), men alle tilhører den indoeuropeiske språkstammen. Uansett; fransk+nordisk=>engelsk. Skrev en engelskoppgave om dette.
Vis hele sitatet...
Phail. Engelsk er fra TYSK. Norsk er fra dansk, som igjen har røtter i engelsk. f.eks "fuck" er fra det tyske ordet "Frichen" eller noe, er ikke sikker. Men Fransk er en HELT annen språkgruppe enn engelsk.
Tysk
|
Engelsk
/
Norsk

ca. sånn ser det ut.
Sist endret av Xasma; 4. juni 2008 kl. 16:53.
Jesus.
Når jeg sa nordiske, så mente jeg germanske (norsk og dansk er rene germanske språk). My bad om du skal kverulere på det. På de Britiske øyer ble det snakket masse lokale, uavhengige språk for lenge, lenge siden. Keltisk blant dem. Germanske innflyttere (fra dagens Danmark-Tyskland-grense) dro med seg språk og kultur. Når vikingene kom, hadde det enorme innvirkninger på språket. Samme med frankerne.

Jeg skal være såpass ærlig og si at jeg ikke husker alle detaljene, men vær snill og ikke påstå at det er engelsk som har skapt det nordiske språket. Fransk og nordisk er, sammen med Shakespeare, de største bidragsyterne til den engelske vokabularet. Så godt som alle dagens ord stammer herfra.
Sitat av triplon
for det første så er det jo faktisk to forskjellige typer Masons, både Freemasons og Stonemasons, sist nevnte har røtter way back in time, di har blandt annet vert me å bygd ei kirke i scotland før 1700tallet pga bygningen har klare motiver og trekk fra Stonemasons, kultur og tegn, feks, du kan se på en amerikansdollar seddel der du kan tegne inn den berømte passeren til masons og vist du samler inn bokstavene under og rundt the all seeing eye så har du faktisk ordet Masons, å det danner et 5 punkts "kors" som blir til det mest kjente symbolet til Stonemasons prøv sjøl
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du tuller litt. Stonemasonry er jo ett yrke. Freemason er en organisasjon.
Så tviler egentlig ikke på at stonemasons har røtter way back, men det har jo de fleste yrker. Jesus var jo til og med en snekker.

Og det er nok Frimurerne som som har bygd den kirken du snakker om, og det er også deres symbol som er på dollar seddelen. Ikke Stonemasons.

http://en.wikipedia.org/wiki/Square_and_Compasses
Og om jeg ikke tar feil er det dette symbolet du tenker på?