Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 744
Jeg ser på en toturial på youtube.com på åssen man setter opp mysql database for å teste php-scripts men problemet er at jeg får opp en feilmelding. Her er scriptet og feilmeldinga:

<?php
phpinfo();

$link = mysql_connect ('localhost', 'root', 'mysql') or die ('Cannot connect to database' . mysql_error());

echo 'Seccsussfully connected to database';

?>

Feilmelding: Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in Dphp\index.php on line 4

Info: Setter opp i WinLAMP(Linux, Apache, MySQL, PHP)
Skal sette opp ett enkelt chatteprogram på localhost
Windows XP Pro

Noen som kan hjelpe?
Sikkerhetsklarert

Kode

<?php
phpinfo();

$link = mysql_connect ('localhost', 'root', 'mysql')or die(mysql_error());

echo 'Seccsussfully connected to database';

?>
Denne funker.
Sist endret av Pjukern; 18. mai 2008 kl. 10:11.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvorfor mellomrom mellom connect og ( ?
Trådstarter
29 0
Samme feil kommer opp:
Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in Dphp\index.php on line 3

noe galt med MySQL databasen da?

følger insturusene helt til punkt å prikke da!
Her er linkene til vidioen:
Video 1
Video 2
Video 3
Video 4
Video 5
Video 6
Det er veldig gode og beskrivende videoer.

Sitat av comi
Hvorfor mellomrom mellom connect og ( ?
Vis hele sitatet...
Har det noe å si?
Tokk bort mellomrommet men funka fortsatt ikke):
MINST 12år
tore-'s Avatar
Nå er jeg ingen røver på php, men den klager på en udefinert funksjon, så jeg vil tippe at du ikke har mysql støtte i php bygget inn?
Sikker på at "mysql" er passordet til localhost? pleier ofte å være "root" eller ingenting: "".
Hva rapporterer phpinfo() da ? Tror nok feilen ligger i oppsettet ditt, og ikke koden.
Trådstarter
29 0
Jeg har MySQL på pcen her er infoen:
PHP Version 5.1.4

System Windows NT ******** 5.1 build 2600
Build Date May 4 2006 10:30:29
Configure Command cscript /nologo configure.js "--enable-snapshot-build" "--with-gd=shared"
Server API Apache 2.0 Handler
Virtual Directory Support enabled
Configuration File (php.ini) Path DProgramfiler\WinLAMP\Apache2\modules\php\php.ini
PHP API 20041225
PHP Extension 20050922
Zend Extension 220051025
Debug Build no
Thread Safety enabled
Zend Memory Manager enabled
IPv6 Support enabled
Registered PHP Streams php, file, http, ftp, compress.zlib
Registered Stream Socket Transports tcp, udp
Registered Stream Filters convert.iconv.*, string.rot13, string.toupper, string.tolower, string.strip_tags, convert.*, consumed, zlib.*
Jeg installerte en pakke hvor alt skulle ligge pakken heter WinLAMP.
Det er masse å lete gjennom hvis jeg skal prøve å finne en feil så trur ikke jeg har tid til det.
Begynner å irritere meg helt grusomt her. Har holdt på med dette mange helger nå
Sjekk denne :

http://drupal.org/node/27119

Hvis det ikke skulle fungere så søk på Google etter "mysql_connect winlamp" Kommer plenty svar.

PS! Phpinfo rapporten din var veldig kort, ser ut som den ikke er fullstendig, eller at du ikke har en fullstendig installasjon.
Trådstarter
29 0
Jeg prøvde å finne ut av det men er fortsatt ganske noog i dette. Skal prøve helt på nytt men nå med XAMPP. Den phpinfo() var eksetremt lang så gadd ikk å ta med hele bare får å vise at jeg hadde mysql på pc`n

skal se om jeg får det til å funke nå. Har planlagt å legge opp et chatte program på skolen siden ikke msn funker
Du behøver ikke ha serverene liggende på egen maskin hvis du ikke har så mye erfaring enda. Bruk f.eks www.frac.dk. Da kan du få gratis domene og webhotell. PHP og MySQL fungerer helt greit uten at du gjør noen installasjoner.
Trådstarter
29 0
pointe med hele greia her er at jeg skal lære meg det + at jeg trenger mer en 25 mb plass. Skal dele filer på lan, bruke det til chatte progrm, teste php etc. Men har fått til å legge filer inn på hjemme serven men får ikke til å lage en Mysql database til å legge in php scriptet
OK skjønner. Har brukt Foxserv fra http://www.foxserv.net/ på flere maskiner selv med hell. Lykke til!
Trådstarter
29 0
Ok takk skal du ha. Trur du jeg kan få msn din? så jeg kan spørre deg hvis jeg trenger hjelp? Du virker som om du er pro på dette skjenner ikke så mange folk som er flink på dette så hadde satt stor pris på det
sender deg msn min på pm til deg