Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 629
Fikk idag 3 stk PowerBooks og lurer på hva jeg skal gjøre med de. Jeg har fått en til å fungere skikkelig, funnet ut at de to andre har defekte harddisker.

Den som jeg har fått til å fungere lurer jeg på om jeg skal feilsøke 100% og bruke den som torrentmaskin eller noe. Er ikke 100% sikker på at en av de harddiskene jeg antar er ødelagt er det, men installasjonsplaten til Tiger sier at den ene har problemer med S.M.A.R.T.-Status eller hva det heter, noen måte å ordne det på?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom den ikke klarer å lese S.M.A.R.T statusen kan det tyde på at disken er veldig død-
Berre's Avatar
Trådstarter
Har et annet spørsmål også. Ved oppstart på den jeg får til å fungere, så har den en tendens til å få det jeg tror er kernel panikk. "You need to restart your computer........", finnes det en fix for dette? Har nok av deler å velge i hvis jeg må skifte noe.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kernel panic tyder ofte på at den ikke klarer å mounte filsystem eller at den har drivertrøbbel (iallefall i andre *nix* systemer).

Om dette stemmer for MacOS vet jeg ikke.

Men jeg fikk ikke helt med meg om du mener nå den booter eller når OS'et er up and running.
Prøv å installere Leopard på en ekstern hd, koble denne harddisken til en av dine 3 PowerBooks...
Sette inn leopard-dvd'n i PB'n og holde inn "alt" tasten...
Velge "oppstarts-disk" fra "verktøy" i menylinja...
Og velge den eksterne disken til å starte opp med?

Dersom mac'n funker fra den eksterne harddisken, trenger du bare ny hd... tror jeg.
Sist endret av Turbolego; 15. mai 2008 kl. 14:34.
Berre's Avatar
Trådstarter
Kernel Panic løste seg ved å bytte ut Airport kortet.

Da har jeg altså 2 PowerBooks som har litt mindre problemer, får se om jeg orker å anskaffe meg en ny HDD til de.