Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1206
På skolen min er det ca. 300 elever som deler samme trådløse nett, mitt klasserom ligger ganske langt unna routeren så jeg får helt elendig signalstyrke og hastighet, for routeren prioriterer de som sitter nære. Jeg lurer derfor på om det er noen mulighet for å få prioritet på det trådløse nettverket uten å ha administator rettigheter?
Hvis routern "prioriterer" de som sitter nerme, er det ikke noe du får gjort. Det sier seg selv dog, jo lengre unna du sitter, jo dårligere styrke (dermed hastighet) får du.

At en skole på 300 elever deler en router klarer jeg ikke helt å se.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Den prioriterer ikke de som sitter nære, sitter du for langt unna får du lavere hastighet og styrke, det er jo ganske logisk.

Jo lengere unna, jo slappere.

Uansett er det vel ikke en router men et trådløst aksesspunkt som kobler deg på lokalnettet og videre mot routeren og nettet.
gippen911's Avatar
Trådstarter
10 0
Ja, men de som sitter nærmere bruker opp nettet, derfor blir det så dårlig signal, om de andre klassene er bortreist er signalet helt fint i mitt klasserom. Er jo flere routere, men den jeg bruker, brukes av andre som sitter nærmere.
De bruker den ikke opp. Du får dårlig signal fordi du sitter langt unna. Ikke noe men.
gippen911's Avatar
Trådstarter
10 0
atm, har jeg 2/5 signalstyrke, når kl blir 11:20 (lunsj) drar alle ut for å kjøpe mat, da her jeg plutselig 4/5 i signalstyrke...
Isåfall er systemet overbelastet, og da er det lite du får gjort. Routern prioriterer ikke. Men det vil allitds være de som sitter nærmest, som får best styrke. Dersom du sitter langt unna, får du dårligere styrke.

Hvis de som sitter nærme overbelaster linja/routern - klarer ikke routern og gi ut mer, og det vil bli dårligere for deg. Du får ikke gjort noe med det.
gippen911's Avatar
Trådstarter
10 0
Okei, var bare det jeg ville vite, men regnet med at jeg ikke fikk gjort noe.

Takker for kjapt svar
Problemet er uavhengig av avstand.

Siden han på et tidspunkt på dagen har meget raskt nett, men senere på dagen samme sted mye treigere nett. Dette er selvfølgelig ingen overraskelse, flere brukere = treigere nett for alle. Det spørsmålet er, er om han kan skaffe seg en slags prioritet, at han kan få førsteretten på nettet.
Sitat av Biologen
Problemet er uavhengig av avstand.

Siden han på et tidspunkt på dagen har meget raskt nett, men senere på dagen samme sted mye treigere nett. Dette er selvfølgelig ingen overraskelse, flere brukere = treigere nett for alle. Det spørsmålet er, er om han kan skaffe seg en slags prioritet, at han kan få førsteretten på nettet.
Vis hele sitatet...


En basen klarer bare å behandle så så mye trafikk/connections samtidig.
Vist du da i et flerbruker miljø har dårlig signale styrke vil du falle ut å/eller få dårligere KVALITET på linken din når det er mange pålogget samtidig.
Når det derimot er 1->1 eller 1->få så klarer normalt sett basen og bearbeide dataen som kommer fra din dårlige forbindelse. Dette kan da oppleves med at signal kvaliteten/modulasjonen(hastighet) blir raskere/høyere.
Dette er rett og slett for at jo dårligere signaler en klient har jo mer må en base jobbe med å bearbeide dataen fra denne. Dårlig kvalitet = flere kolisjoner -> enda flere kolisjoner -> du blir kicket ut fra basen.


For å forklare det litt "lettere":
Du er koblet til en 54mbit base med en 54mbit klient.
du har da følgende modulasjoner eller hastighetsklasser som data sendes via:
6,9,12,18,24,36,48,54mbit

Ved 100% signal styrke og ingen forstyrrelser så klarer du å sende på 54mbit.
MEN når flere kobler til og basen da nermer seg det magiske nivået der det blir for mange må den senke modulasjonen ned for å klare å bearbeide data fort nok. kansje den senker den til 24mbits.

å så kommer da samme grunnen inn når du får dårlige signaler.
Taket er ikke nådd på antall connections på basen.
men du har så dårlige signaler at basen må jobbe ekstra med dine for å klare å behandle deg.
Det kan bety at han senker dine signaler ned til 6 mbit som er det laveste, mens resten jobber på 54mbit.
Det kan da "føles" som om basen priotierer de andre. noe som forsåvidt er riktig.
Gamlere baser vil også da senke modulasjon på alle siden han ikke klarer å jobbe med mere en 1 modulasjon om gangen. Derfor vil 1 klient kunne ødelegge for alle. Idag blir den klienten somregel kicket ut av basen. men ved for mange på en base itillegg til at det er flere med dårlige signaler vil en base tilslutt knele og i beste fall ende opp med å gi alle veldig troughput , altså den klarer rett og slett ikke behandle dataen raskt nok.

Løsningen på ditt problem: få opp flere baser slik at du får spredt antall gode/dårlige brukere på flere baser. noe som gir bedre behandling
Sist endret av Psych|Com; 18. april 2008 kl. 14:09.