Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1784
Veit om en som kjøpte et spill for en billig penge i en butikk, og byttet det i en annen butikk hvor kostet det 300kr mer. Han fikk tilgodelapp på 500kr uten noen spørsmål.

"SPM blir"
Hvordan blir det hvis jeg går å kjøper 6 av det billige spillet i den billige butikken og så går jeg på den dyre butikken og bytter først 2 spill, får tilgodelapp på ca.1200. Så får to andre til å gjøre det samme.(for at dem ikke skal kjenne meg igjen, for å ikke skape mistanke etter å ha bytte 6 like spill..)
Sitter igjen da med 3 stk tilgodelapper på 3300,- tilsammen. jeg har da brukt 1200,- fra min lommebok og kan kjøpe noe som er verdt mer enn det dobbelte.

Feedback? er dette ulovlig/straffbart?
Tror den planen går i grus når de bak kassen spør etter kvitering jeg... Eller?
Hvordan funker det med klær da?
De får man byttet uten kvitering, gjorde det senest igår.
Pleier man og kunne få penger for dem også?

Vet det ikke er noen returrett, men de praktiserer det alikevell, greie som de er
Det er vel en del butikker som opperer med "byttes ikke hvis forsegling er brutt" reglene. Vet ikke hvordan det er i butikken du snakker om.
9ko
Trådstarter
10 5
Sitat av grudgE
Tror den planen går i grus når de bak kassen spør etter kvitering jeg... Eller?
Vis hele sitatet...
Hvis man sier at man fikk flere like spill til bursdag

Sitat av Diablo
Det er vel en del butikker som opperer med "byttes ikke hvis forsegling er brutt" reglene. Vet ikke hvordan det er i butikken du snakker om.
Vis hele sitatet...
forseglingen blir jo ikke brutt! de byttes inn med samme forsegling.
Butikkene er elkjøp og spaceworld...
Elkjøp vet jeg tilbyr tilgodelapp dersom du ikke har kvittering, dersom du har kvittering kan du få alle pengene tilbake i cash
Si at det skal være en gave når du kjøper spillene. Som oftest blir de lagt inn i en forseglet gjennomsiktig pose å da trenger du ikke kvitering for å bytte.
Det funker fjell det, jeg har selv gjort akkurat det samma som deg. Dog bare ett spill, og ikke seks som du snakker om. Men si at du nettopp hadde bursdag og du ønska deg det spillet og fikk tre stykk, derfor må du bytte de 2 resterende.
Det er nok bare en sløv ansatt i butikken du bytter inn i. De fleste krever gyldig kvittering da man per definisjon egentlig ikke har noen bytterett i Norge.

Hvis du utnytter din posisjon som medarbeider et sted og kjøper billig der så blir vel dette betegnet som underslag/heleri, så jeg ville vært litt forsiktig med det.
Sitat av Deezire
Det er nok bare en sløv ansatt i butikken du bytter inn i. De fleste krever gyldig kvittering da man per definisjon egentlig ikke har noen bytterett i Norge.
Vis hele sitatet...
Men praksisen er helt forskjellig fra butikk til butikk. Han sier at han vil få tilgodelapper tilbake, ikke cash, og etter min erfaring får man som regel byttet vare uten kvittering mot tilgodelapp.
Men som sagt, praksisen er helt forskjellig fra butikk til butikk.

Men jeg vil også si at dette er en dum ide, butikken vil helt sikkert merke det og det kan godt være du er uheldig når du kommer tilbake for å kjøpe noe.
Sist endret av hedningen; 14. februar 2008 kl. 09:31. Grunn: skriveleif
Hva med å først få tilgode lapp på ett spill. Så handle ett spill og få kvitering, Så gåtilbake og få pengene?
Eller står det at du har handlet med tilgode lapp?
Godt mulig det står på kvitteringen at det er betalt med tilgodelapp. men du stiller jo sterkere hvis du har kvittering, så det er verdt et forsøk
det funker veldig greit rett etter jul :-) sier du bare : jeg fikk den i gave, men etter sånn 15 januar osv... så starter dem og lurer på hva F skjer om du ikke har kvitering.
Litt OT, men jeg gjorde noe lignende på Elkjøp her for noen år tilbake. Kjøpte et spill med sånn forseglingsklistremerke, som jeg da tok av halve forsiktig, tok kopi av DVD'en og skrev ned key'en. Klistra tilbake "forseglinga" Så gikk jeg bare ned igjen og påsto jeg ikke hadde DVD-leser i PC'en og fikk penga tilbake
Sist endret av Lec-Z; 19. februar 2008 kl. 05:57.
Du får vanligvis ikke pengene tilbake med mindre det er noe feil på produktet
eller du har fått feil/dårlig informasjon av personalet.
Din beste sjangse (om du på død og liv vil ha penger, ikke tilgodelapp)
er å kjøpe f.eks ett dataspill med høye krav til maskinen.
Ta med spillet hjem, åpne forseglingen, kom tilbake dagen etter,
det er best om noen andre står bak kassen.

-"Dette spillet fungerer ikke på datamaskinen min, jeg vil ha pengene tilbake?"

Om du har flaks med personen bak kassa så går det i boks.

Andre alternativ er å kjøpe en plate som de antageligvis bare har en av.
På Free record shop er det mange slike.
Samme greia som forrige eksempel, men nå påstår du at cd'en ikke fungerer, eller at den hakker.
Når personen bak kassa innser at vi ikke har flere igjen av samme cd forsøker han/hun
å gi tilgodelapp istedet for å bytte til en ny. Det vil du ikke ha, det var akkurat denne platen du
skulle ha, og når de ikke har en som fungerer skal du ha pengene tilbake.

Ofte sjekker de ansatte platen i etterkant, for å høre om den virkelig ikke fungerer,
men slett ikke alltid, og uannsett kan det jo være spilleren din som ikke er kompatibel med
det ene eller det andre, og da var det jo bare en misforståelse fra din side.

Begge triksene fungerer maks en gang pr annsatt i butikken, og hvis du driter deg ut
risikerer du å bli utestengt fra senteret(om det er på ett senter) eller butikken.
Personlig sjekker jeg alltid platene, og husker trynene på de som leverer inn ting.

Ganske mange kjøper dvd'er etc. billig fra nettet for så å forsøke å bytte det inn på forskjellige
butikker. Dette har ført til at mange er strenge på å ta inn varer uten kvittering, også om de er forseglet.
Har du først blitt "stemplet" som en bytteluring kan du bare glemme å få bytte uten kvittering.
Sist endret av miles; 19. februar 2008 kl. 19:54.