Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 703
Heihei

Har et tilsynelatende defekt potmeter på min nyinnkjøpte Gibson Les Paul

Det virker som om det oppstår kontaktfeil så snart temperaturen synker nok. Gamlefar påstår at en eller annen duppeditt inni potmeteret trekker seg sammen så snart dette skjer - bare for å fremkalle denne irritable defekt. Tror dere dette kan være problemet, eller tror dere det finnes noen andre ulumskheter som kan finne på å ta plass inni potmeteret mitt? Joda.. bytte det ut må jeg gjøre uansett, men jeg er bare nysgjerrig.

Takker på forhånd.
Sist endret av potetsaus; 25. januar 2008 kl. 00:33. Grunn: leif
Vel... det er merkelig at det slutter å virke når temperaturen synker, så faren din har nok rett i at det er noe som krymper.

Kjøp deg et nytt CTS 500K Audio Taper pott.
Aldri hørt om potmetere som slutter å fungere i kaldt vær. Hvis er krymping pga av lav temperatur, må potmeteret i utgangspunktet være svært utslitt slik at "taperen" bare så vidt har kontakt med karbonbanen i romtemperatur, eller at du utsetter Gibson-en din for svært kaldt vær, noe du bør være veldig forsiktig med. Treverk kan lett sprekke og vri seg ved betydelige temperatursvingninger, og med en såpass dyr gitar som Gibson ofte er, bør du behandle den penere enn som så.

Sitat av potetsaus
(...) denne irritable defekt. (...)
Vis hele sitatet...
Irriterende, heter det. Hvis defekten er irritabel, vil det si at defekten lett blir irritert, noe som selvfølgelig ikke er mulig, da defekten ikke har noen bevissthet.
Instrumentet har vært utsatt for ganske kaldt vær, ja. All transport på vintertid har dog foregått i kasse, og burde (ifølge gibson) være ganske trygt. Om dette allikevel skulle være problemet, så syns jeg det er ganske rart at kun det et av de fire pot-ene har begynt å klage såpass intenst som det gjør. Men takk for hjelpen, iallefall