Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 13157
Hallo.

Er det noen som vet hva som ikke gir godkjent sikkerhetsklarering?
Jeg har ingenting på rullebladet mitt, men har noen ekle linjer i politiets "logg".
Er bla.a mistenkt for amfetamin bruk 2 ganger, på samme uke i sommer. Tok urinprøve og det ble bevist at jeg ikke hadde tatt noe. Dette gjør meg smått forbannet, med facts at jeg aldri har brukt narkotiske stoffer eller gjort noe ulovlig.

Var på politistasjonen på møte vedr. det som var skrevet i politiets logg om meg.
Fikk vite at jeg ikke hadde noe med det og gjøre, og at jeg ikke skulle spørre igjen.
(Har jeg ikke rett og få se dette? Tenker på datatilsynets personverns lover.)

Har noen slike småting, men ingen straffesaker. Er dette nok til og ikke få sikkerhetsklarering? Tenker på "Hemmelig / Konfidensielt" sikkerhets klareringen.

Har lest at nermeste familie vil bli sjekket, og rulleblad, gjeld, politiets registre og logger, politiets sikkerhets tjeneste og slikt.
Noen i min familie er en liten sprell som ikke følger norges lover helt, er bla.a saker som narko og bråk.

Har virkelig politiet ødelagt en stor framtids karriere pga det som skjedde i sommer?
Eller har min familiemedlem noe og si?


Takker for svar!
Du blir klart til hemmelig uten problem på grunnlag av hva du oppgir her. Så lenge det ikke er noe ekstremt i din nærmeste familie.
Hemmeligklarering er noe de aller fleste kan få, selv med rulleblad. Det har noe med alvorlighetsgraden av hendelsen og hvor lenge det er siden. Det som kan ha mer å si er økonomisk situasjon til deg og dine nærmeste. Du bør ikke ha stort lån, eller inkasso på deg.

Som sagt så er "hemmelig" en gradering forsvaret kaster rundt seg (selv om de prøver å gi inntrykk av noe annet gjennom informasjonen de gir). Om du ønsker strengt hemmelig derimot må du være en engel. Steget mellom de to graderingene er enorm. Både du og din nærmeste familie må være pusekatter og ingen må være/ha vært i økonomisk uføre.
Sitat av Ryshiro
Har virkelig politiet ødelagt en stor framtids karriere pga det som skjedde i sommer?
Vis hele sitatet...
Hvem er det som har ødelagt for hvem, sa du? Legger du skylda på politiet?
Har jeg krav på å se hva som står om meg i strafferegisteret?
Alle kan kreve å få vite hvilke opplysninger som er registrert på dem i strafferegisteret. Du kan be om dette ved din lokale politistasjon. Eventuelle opplysninger som er registrert gis muntlig.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.politi.no/portal/page?_pa...453&orgUnitId=
Ryshiro's Avatar
Trådstarter
19 0
Sitat av DonTomaso
Hvem er det som har ødelagt for hvem, sa du? Legger du skylda på politiet?
Vis hele sitatet...
Hvis de logg-linjene setter ett hinder for sikkerhets klareringen, ja.
Min mening er enkelt og greit, at hvis politiet tok feil med at de trodde jeg hadde brukt narkotiske stoffer, og det motsatte ble bevist.. Da synes jeg ikke det skal registeres på noen måter, med tanke på at de faktisk tok feil.

Hvorfor ikke?
Sist endret av Ryshiro; 27. november 2006 kl. 16:15.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitter her selv med et sikkerhetserklærings skjema som skal fylles ut før jeg skal inn til førstegangstjeneste ved grensa i nord. Mitt mål under tjenesten er å komme i sensor troppen som bruker radar langt inn på russisk side. Og siden søke meg inn på forsvarets etteretnings skole. For å komme de stedene må man ha det øverste nivået av sikkerhetsklarering, men jeg er redd jeg ikke kan få det på grunn av hva faren min har gjort opp igjennom sitt liv.

Kan de ta til sunnfornuft og skjønne at jeg ikke er lik han eller har noe med det han har gjort? Han har også klart å skaffe meg inkasso saker ved å misbruke navnet mitt.

Noen som har litt peiling?
Sitat av Gassy
Noen som har litt peiling?
Vis hele sitatet...
Jeg var på grensa for noen år siden (ikke i TOT, som sensor kalles) og vi var kun godkjent for hemmelig. Vi var borti masse kritisk informasjon langt over vår klarering også. Jeg nekter å tro at du trenger å være gradert NATO Cosmic Top Secret for å være i TOT Hemmelig skulle holde i massevis og det får du greit så lenge du selv er en hederlig person. (Har ingen tro på at TOT er gradert høyere enn vanlige grensejegere, vi gjør samme jobben.)

Vet ikke hvordan praksisen er nå, men vi fikk ikke godkjenninga før i slutten av GRKP/u-delen og innen den tid har de jo hatt sjangs til å se hvordan du er som person litt også, ikke bare hva som står på arket. Ta opp dette med at han har misbrukt navnet ditt første dag med ditt troppsbefal og spør hvilke konsekvenser dette vil ha eventuelt hva du kan gjøre. Tror det er lettere å få gjort noe med det før du har fått avslått søknad enn etter (OM den skulle blitt avslått).

Gjør et godt inntrykk hele tiden. Det hjelper deg på vei uansett hva faren din har gjort.
Sist endret av cruto; 10. desember 2007 kl. 04:49.
Tusen takk for et utfyllende svar

Sitat av cruto
Gjør et godt inntrykk hele tiden. Det hjelper deg på vei uansett hva faren din har gjort.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg ha i bakhodet under hele tjenesten
Det viktigste er å ikke lyve på skjemaet. F.eks. småting på rullebladet eller liknende. Men hvis de finner ut at du har løyet eller skjult noe, så ryker klareringen. Og ja.. de sjekker. Systemet er automatisert til å innhente opplysninger fra div. steder.
Sitat av Techd
Det viktigste er å ikke lyve på skjemaet. F.eks. småting på rullebladet eller liknende. Men hvis de finner ut at du har løyet eller skjult noe, så ryker klareringen. Og ja.. de sjekker. Systemet er automatisert til å innhente opplysninger fra div. steder.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig. Det er Forsvarets sikkerhetstjeneste som sjekker opp søknadene og de har tilgang til ALT som er av offentlige papirer om deg. Untatt selvfølgelig legejournaler etc. Så det nytter ikke å lure seg unna.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvem/Hvilket organ kan jeg kontakte for å sende ny søknad om sikkerhetsklarering(Hemmelig) i forsvaret?

Fullførte førstegangstjenesten i 07 med avslag på sikkerhetsklareringa grunnet noen sjabby forklaringer jeg nå er villig til å rette opp på.

Framtiden min er i forsvaret, og jeg akter å fortsette. Tenker befalsskolen med det første.
Noen som vet?
Hadde vært greit med en epost/telefonnummer eller besøksadresse nært Mo i Rana der jeg kan ta kontakt.
På forhånd. Takk.
For å få se hva du har på politiatesten din, kan du alltid begynne på en jobb som støttekontakt.
Før du har fått jobben, må du inn med et slikt ark. Du får et ark fra sjefen som du leverer på politistationen. Vips.. 3-4 dager, så har du politiatest. Så er det forsåvidt å bare ikke møte opp når du har fått det.


Har jeg krav på å se hva som står om meg i strafferegisteret?
Alle kan kreve å få vite hvilke opplysninger som er registrert på dem i strafferegisteret. Du kan be om dette ved din lokale politistasjon. Eventuelle opplysninger som er registrert gis muntlig.
Vis hele sitatet...
Sist endret av oom; 3. juli 2008 kl. 18:03.
Don't sweat it, du får nok garantert sikkerhetsklareringen din
Det skal nemlig litt til for at du ikke skal få den. (Nark, tyveri, etc)

Hvis du har to statsborgerskap, kan dette være et problem. Da må FST søke til det landet du har statsborgerskap til om div. info de har om deg. Det er ikke alltid de leverer ut svarene.
Men selvsagt, dette er avhengig av hvilket land du har statsborgerskap i.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei. Jeg lurer på om noen vet om man ikke får sikkerhetsklarering hvis man har hatt en kjæreste som har rusmiddelproblemer og har en del på rullebladet? Jeg har selv ingenting på rullebladet og har ingen betalingsanmerkninger heller.
Sitat av Rufsetufsa Vis innlegg
Hei. Jeg lurer på om noen vet om man ikke får sikkerhetsklarering hvis man har hatt en kjæreste som har rusmiddelproblemer og har en del på rullebladet? Jeg har selv ingenting på rullebladet og har ingen betalingsanmerkninger heller.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på, så lenge du er clean
Sist endret av Loffenius; 17. mai 2015 kl. 14:37.
Bad motherfucker
17 9
Hvis du skal klareres strengt hemmelig vil det foretas en bakgrunnsjekk av nærmeste familie og samboere etc. Å bli klarert hemmelig og konfidensielt pleier ikke være noe problem så lenge du ikke har noe drit på rullebladet. Det alle lureste du kan gjøre er å være dønn ærlig og gjøre et godt inntrykk. Hvis de finner ut at du har oppgitt feil informasjon tror jeg muligens hele greia kan ryke. Lykke til
En ting er å oppgi ærlig info om din nærmeste familie. Det vil de finne ut av.

Men har du kompiser, personer du gikk i klasse med o.l som idag driver med sine saker, så er det nok lurest å ikke oppgi slik informasjon. Spesielt om dette er personer som ikke har noen innflytelse i ditt liv.

Kjenner til personer som ikke ble sikkerhetsklarert fordi de gikk på barneskolen med personer som idag er kriminell.
Da snakk om 5-10 år siden siste kontakt. Men det var vistnok ikke godt nok.