Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1514
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=183277

Hva sier dere som kan litt om rusmidler og slikt?
Bullshit, står ikke noe særlig om hvordan det skader hjernen men såklart om du røyker ofte så er det ikke ufarlig.
Jeg ville ikke blitt så bekymret for at risikoen for at jeg fikk sinnslidelser økte med 50-200%. Det er ikke spesielt mye vil jeg tro.
Tror ikke alt det bullshitet som står der er sant, man kan kanskje få noen problemer hvis man gjør det hver dag i flere år men det skal nok litt til. I tilleg kommer det ann på personen, hvor mentalt sterk personen er og hvor gammel han/hun er. Kjenner noen som gjør det flere ganger i uka og gjort det i flere år. Eneste jeg merker er at han var litt sløv, men det er nok fordi han bare har vært høy når jeg har møtt han
Sist endret av disaster master; 6. november 2007 kl. 22:21.
Ja helt riktig hasj skader hjernen samtidig som du får større sjangs for å bli scizofren.
Akkurat det jeg sa jo:P
Fra VG: "... faresonen for å bli stormisbrukere. For denne gruppen øker risikoen for å utvikle alvorlige sinnslidelser, som schizofreni, med 50 til 200 prosent."

50 til 200 prosent?
Altså om 1 million nederlendere røyker, så vil 500 000 av de utvikle sinnslidelser?..

Og hva menes med 200 prosent? Skjønner ikke hva som menes med det der... Om det er 100% sannsynlighet for å bli psykisk skadet, så betyr det at man uten unntak bli syk!?
Blir man da dobbelt så syk hvis det er 200%? :s
freaker911
leste ikke posten 100 % bare nevnte det som sto i dagensnæringsliv for noen månder sia.
Sist endret av holy_toy; 6. november 2007 kl. 22:24.
La oss si at sjansen for å få sinnslidelser er 0.05% (random tall) for en vanlig person. Hvis den personen røyker mye hasj kan dette øke til mellom 0.075% og 0.15%.

Edit: I følge artikkelen selvfølgelig.

Edit2: Altså ville 500 normale nederlendere få sinnslidelser av 1 million. Hvis alle røykte hasj ville mellom 750 og 1500 få sinnslidelser.

En jævla edit til: yosh1, har du hatt prosentregning på skolen eller sov du i timen?
Sist endret av Ozma; 6. november 2007 kl. 22:29.
Hvis sjansen for å få sinnslidelser er 0,05% og hasj øker den med 50% til 200%, så blir det vel 50,05% og 200,05%?

Den artikkelen suger.. :]

Jauda, jeg sov godt mattetimene, men jeg skjønner hva du mener nå, smartiiing
Sist endret av yosh1; 6. november 2007 kl. 22:34.
En ting til med hasj og helse er at hasj-røyk har veldig mye mer tjære enn vanelig.
Sitat av yosh1
Hvis sjansen for å få sinnslidelser er 0,05% og hasj øker den med 50% til 200%, så blir det vel 50,05% og 200,05%?

Den artikkelen suger.. :]
Vis hele sitatet...
Hvis du sier du har kjederøyket hasj lenge, skal jeg ene og alene godta det som bevis på at påstanden i artikkelen er sann.

De fleste i cannabismiljøet er vel helt klar over at cannabis kan fremskynde latent schizofreni. Dette har jeg aldri opplevd at noen har skuffet under noen tepper, iallefall ikke på dette forumet. Som ved alle rusmidler er det en risk med hasj også, og at foreldre bør engasjere seg mer i det er jo helt klart. Det er ikke mer forebygging som skal til, derimot. Det er _bedre_ forebygging. Dette er forsåvidt en annen sak, så skal prøve å la være å spore av helt her.
Jeg lukter 'Closed topic' lang vei..
er bevist at thc og andre virkestoffer i cannabis hjelper mot sinnslidelser for de som allerede har det. Litt ulogisk at det øker sjangsen til å bli scitzo, da, er det ikke?

Legalize
I Norge blir det årlig diagnostisert om lag 600 med schizofreni for første gang; og 12 til 15 000 lever med diagnosen i Norge. Man antar at livstidsrisikoen for å få schizofreni er om lag 1%. Antallet nye tilfeller har gått noe ned siden begynnelsen av sekstitallet i den vestlige verden.

Selv om risikoen øker med 200% så er det ikke slik at man utsetter seg for en ALVORLIG risiko.
Og gener spiller vell en rolle...
Men 200% er jo et fint tall for å få folk til å tro at risikoen er mye høyere enn den er, og det var et enormt avvik. Det er stor forskjell mellom 50 og 200%.

Har forskere noen gang vert uenige om at ungdomen ikke skal røyke hasj?


Men det er en ting jeg ikke greier å se helt logikken i...
Det står tydelig at antall nye tilfeller har gått ned siden begynnelsen av 60 tallet, men likevell blir hasj osv mer utbredt ''og ikke bare hasj...
Hvordan kan det ha seg at det blir sjeldnere og sjeldnere?
Det burde jo snarere vert tvert imot, burde det ikke???

Jeg ser ikke noe nytt i den artikkelen som jeg ikke har hørt før.
Føler og at historien gjentar seg, ikke lenge før man får se slike plakater igjen.

http://www.hoboes.com/pub/Prohibition/Drug%20Information/Marijuana/History/reefer_madness.jpg
Henvis gjerne til seriøs forskning, men en link til en VG artkkel og ikke noe mer er ikke en godkjent åpningspost. I tillegg har vi nok av debatter ang dette temaet allerede liggende på forumet, og vi trenger ikke en til..
Sist endret av mentalmelt; 6. november 2007 kl. 22:53.