Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2970
Ikke akkurat hardcore rusmiddel, men lurer på om det finnes noen te-alternativer til kaffe. Altså noe (merkbart) oppkvikkende. Kan ikke fordra kaffesmaken, og er som folk flest trøtt i trynet om morran...

Forslag? Helst av den lovlige sorten... hvis slikt eksisterer...
Vel, stort sett alle te-typer har 1/3 av koffeinnivået som kaffe har (kilde: informasjonsbrosjyre fra Lipton), så hvis du skal ha samme koffeininnhold, kan du kjøpe løste og f.eks. doble mengden. Dette vil da medføre et rimelig besk og sterk smak, som da igjen ødelegger tesmaken. Men selv syns jeg en vanlig kopp te er like oppkvikkende som en kopp kaffe, bare man velger riktig sort. Mint-te er for meg av den oppkvikkende sorten, i likhet med sitron (grønn te).

Prøv deg frem, og gå til innkjøp av en stor og fin kopp, en tesil, og et utvalg av løs-teer.
Men hvilke typer/merker er det man burde se etter? Er lipton, som vel er den eneste jeg kan navnet på, et godt valg? Har du noen tips på butikker hvor man kan kjøpe løste i oslo sentrums området?
Lipton er forsåvidt grei te det, men skal du ha virkelig god te, kjøper du i løsvekt. Finnes mange butikker som selger i løsvekt. Ta en titt her.

I tillegg selger helsekostbutikker god te. Husker ikke merket i hodet, men hvis du finner en turkis pakning med mintte, kjøp den! Den er veldig god
yogi tea, som du får i bl.a. helsekostforretninger, er kjempegod, de har mange forskjellige smaker og er økologiske der har de også teer som skal være mildt psykoaktive også, hvis det var det du var ute etter.

generelt så inneholder svart te (det fleste tesorter med smak fra i hvert fall lipton er svart te) koffein, mens grønn te ikke gjør det. grønn te er litt med forfriskende synes jeg da, og skal visstnok være rensende for kroppen. inneholder også masse antioksidanter!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Grønn te er sorten spør du meg.

Increasing fat oxidation (helps the body use fat as an energy source).

http://en.wikipedia.org/wiki/Green_tea

Står litt forskjellig om te sorten men den er god å er nokk litt oppkvikkende.
Vet ikke om jeg ville kjøpt ren 100% grøn te den er litt sterk i smaken men den med en blanding av grøn te og sitron er knallbra
Yogi Tea som er nevnt før her er finfin. Har endel pakker med forskjellige typer hjemme, og den er god om morgenen altså. Kommer jo litt an på hvilke smaker du foretrekker, men peppermynte og slikt er oppkvikkende. Lakris også.
Og den mintteen fra Dilmah, de små firkanta pakkene til åtte kroner, er iallefall fresh.
Kjøp kratom, tror smaken er dårlig men det har hvertfall en effekt lik kokain ellerno.
Fås kjøpt på nettet men det er ulovlig i thailand pga folk ble hekta på det:P
ma-huang te (efedrin ekstrakt fra planten)
Ikke glem effekten av aroma. Selv om virkestoffene ikke går rett i blodet, er f.eks. peppermynte og sitronmelisse effektive oppkvikkere av psyken. Om du skal blande din egen morgen-te foreslår jeg du finner en urt med en oppkvikkende aroma og bruker den som base eller supplement. Smaker og virker bedre
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hva med litt deilig Chai-te?
Sist endret av robhol; 30. oktober 2007 kl. 16:53. Grunn: Leif got me
ta å kjøp yerba mate, en søramerikansk urte-te som virker både oppkvikkende og beroligende, fåes ikke i butikker men kan kjøpes på netter på www.pyimport.no
Såkalt english breakfast tea er ganske oppkvikkende, ikke det at det er den teen som smaker best, men den smaker ikke dårlig heller, ellers er det jo bare og prøve seg fram og finne en favorit.
opkvikende te vel ja virke stoffene i te er stærkere en kofein.Men te smaker også helt jævelig(syntes jeg)
Du kan jo kjøpe sånn Herbs of the Gods - Guarana te. Vet ikke om det fungerer helt men her er link.
Det er guarana oppi, samme som er i Bawls og sikkert en hel haug andre energi drikker.

http://everyonedoesit.com/online_hea...ProductID=4706