Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1584
Nå er jeg desperat. Vi har et seriøst flueproblem. De siste to ukene har det dukket opp MENGDER av svære, feite, svarte fluer som zummer rundt i leiligheten i et sinnsvakt tempo. De oppfører seg som speedfreaks på en dårlig dag - skikkelig agressive og helt blinde for hva de krasjer inn i. Jeg har aldri sett fluer oppføre seg sånn som dette. Jeg blir gal! I går alene drepte min kjære Tarzan 15 stk. Blant casualties på vår side kan nevnes en vase og lokket til do (pluss at jeg er tom for hårspray). Noen timer etterpå var det fem til på plass. Zum zum zuuuuummmmmm.... Høres ut som en gjeng mopedrånere er løs i stua.

Frustrasjon til side: Mitt spørsmål er om dette kan ha sammenheng med fluesopp? Jeg har nemlig i samme tidsrom lufttørket en god del fluesopp. Jeg vet at fluer er tiltrukket av lukten av fluesopp, og blir ruset av den. Men:

At de har fått i seg sopp kan kanskje forklare hvorfor de oppfører seg så idiotisk, men det kan ikke forklare hvorfor det kommer så evig mange av dem. Vi bor i blokk høyt over bakken, og har absolutt ingen andre innsekter i hus. Legger fluer egg i soppen, som klekkes etter hvert som den tørker?

Når det gjelder den speeda oppførselen finner jeg ingen andre vitnemål om "fluefyll" enn at de blir halvt bevisstløse av soppen. Kan dette slå motsatt ut om eggene har blitt klekket i selve soppen / flua har spist utrolig mye?

Har du noen erfaringer å dele om dette hadde jeg satt utrolig stor pris på det! Om ikke annet, så hjelper det å høre at andre har samme problem

zumm zumm zuuuuum zum zummmm zuuuuummmm..........
Hahaha

Å gud, så bra! Nei, jeg aner ikke hva som har skjedd, men prøv å sette ut fluepapir rundt om kring i huset. Og sånne insektslamper. De burde hjelpe en del!
Sist endret av mentalmelt; 20. oktober 2007 kl. 12:37. Grunn: overdrevet bruk av "haha"
Jeg har hatt et stort problem med mye fluer i år, mange andre kompiser også. Vet ikke hvorfor det kommer så mange, og som du sier er de store og susete. vi har dog ikke tørket noe fluesopp her.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Wikipedia
The common names in English, fly agaric or fly mushroom, are generally thought to derive from its European use as an insecticide, sprinkled in milk.[1] This interpretation is supported by the mushroom's names in a number of other languages (see below), e.g. French Amanite tue-mouches, i.e. "fly-killer amanita". The fly-killing agent is now known to be ibotenic acid.[2] Another compound isolated from the fungus is 1,3-diolein which is an insect attractor.[3] [4] An alternate derivation proposes that the term fly- refers not to insects as such but rather the delirium resulting from consumption of the fungus. This is based on the medieval belief that flies could enter a person's head and cause mental illness.
Vis hele sitatet...
Det ble brukt som insektmiddel i middelalderen, derav navnet.
Men som sagt, vask plassen GODT for evt sjenerende lukter (matrester etc).
Her har du noe info på fluer: http://www.skadedyr.no/fluer/
Takk for tipset. Har holdt det klinisk rent nettopp for å unngå at fluer skulle komme og feste på den dyrebare soppen min, men må atter en gang si meg slått av Moder Natur. Sjekket opp linken din, Dodecha, og lærte noe nytt (hurra, hurra) om navnet jeg ikke visste:
Rød fluesopp heter jo Fly agaric (eng.) / Amanita muscaria (lat.).
Vanlig husflue heter? Joda, Musca domestica (litt. "flue hjemmeboende")
Artig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ikke for å rippe opp i en gammel tråd jeg selv har startet, men vil bare komme med oppdatert info for fremtidig referanse.

Det er nå godt over en uke siden jeg pakket bort alt som kunne minne om fluesopp. Jeg har i skrivende stund stått opp fra senga fordi jeg ikke får sove. Jeg har utviklet fluefobi. Fem minutter etter at jeg la meg våknet tre fluer til live. Jeg gikk for å hente Tarzan med solsikkefluesmekkeren. Da vi kom inn på soverommet var de blitt til syv. Syv fluelik senere var det åtte nye på plass. Jeg flytter på hotell. Dette har altså ikke noe med fluesopp å gjøre. Grøss og gru.

PS - får vel legge til at Tarzans siste teori er at zombiene endelig kommer. Det hjelper på hans humør, om ikke mitt.
To Tråder som kanskje kan hjelpe!

Få Bort Fluer

Metode jeg brukte på speider'n
Takk Turbo! Skal prøve sitrontipset i alle fall. Orker ikke mer gasser eller zappere. Sukk. Skal legge meg nå. Synes SKIKKELIG synd på meg selv, hvis noen lurte

(Verdens største, tyngste, tristeste hengegeip)