Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1018
Hei,
Er IT student 21 år skal begynne på 3.året.
Lurte på om noen der ute har tips for første gang kjøp av bolig?
Hvordan burde jeg spare?
Hva er lure triks jeg kan bruke for å spare mer?
Hva burde jeg være obs på hvis jeg skal kjøpe bolig. Alt av rettigheter/plikter osv.
Hvilken områder er det lurt å se på? Mtp bolig.

Jeg har tenkt å selge nettsider alt fra 10k og oppover med litt tid. Tror jeg allerede har 3 klienter som jeg venter på svar om når de trenger siden.

Har selv spart litt over 40 k, veldig lav tall ik. Har stadig gitt familien penger, kjøpte en famille medlem bil, har vært med på å betale regninger osv. Vurderer deltids jobb ved siden av studie bare for å spare litt men vet at det kan bli vanskelig ved siden av studie.

Vet jeg ça trenger rundt 350k kr for å kjøpe en bolig da det er det som har vært normal egenandel for de som har kjøpt bolig i familien min.

Noe tips?
Tar all hjelp jeg kan få.
Vil bare ha god bolig/hus før jeg er 30.
Hvis du skal tjene på å selge nettsider kan du heller flytte ut av landet og få bolig for 1/5 av prisen.

Eneste økonomiske grunn til å bli i Norge er hvis du allerede har leilighet eller har godt betalt jobb her.

Å investere alt man har i bolig og så bruke alt man tjener for å betjene lån er realiteten for den gjengse unge nordmann som i dag kjøper bolig.
Sist endret av Hans Høyhet; 5 dager siden kl. 19:12.
Trådstarter
35 9
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis du skal tjene på å selge nettsider kan du heller flytte ut av landet og få bolig for 1/5 av prisen.

Eneste økonomiske grunn til å bli i Norge er hvis du allerede har leilighet eller har godt betalt jobb her.

Å investere alt man har i bolig og så bruke alt man tjener for å betjene lån er realiteten for den gjengse unge nordmann som i dag kjøper bolig.
Vis hele sitatet...


Vet at fleste nordmenn idag er "slaver" mener ikke på slem måte men mot gjeld, faste/ikke fatse utgifter. Jeg har hele familien min i Norge, vi flyttet fra iraq til Norge og har jobbet hardt. Min bror, søster har bolig. Bror har 2,søster har 1, Mamma har 1. Jeg er yngst. Vet at om jeg får meg en remonte norsk IT jobb samt om jeg selger nettsider kan jeg leve veldig godt liv i land som brazil, colombia, Thailand, Filippinene osv. Eneste er at familien er i Norge og om jeg ønsker å starte et liv med en partner så er Norge desidert beste stedet. Ut i fra det jeg vet.
Javel, hvis du i overskuelig framtid skal få lå lån til bolig i en norsk by så er det fortsatt mulig i mindre byer som Arendal å få lån med lav inntekt (> 300.000 < 500.000). I større byer må du reellt ha over 600.000 i inntekt for en liten hybel, og du vil ha gjeld som spiser opp mesteparten av lønningen, til du dør eller er 60+

Man vil i Norge med godt betalt IT-jobb som huseier (hvis man kjøper i dag) ha omtrent samme kjøpekraft som en butikkansatt i et land med mer moderate huspriser.
Sist endret av Hans Høyhet; 5 dager siden kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sett av så mye du klarer. Hvis du ikke har familie til å være medlånetaker, kausjonist eller stille pant i egen bolig må du spare opp 15% egenkapital og kan låne opp til 5x brutto inntekt. For de fleste så blir det en bolig på rundt 3 mill.

350k i egenkapital høres noen lunde riktig ut.

Første bolig til den prisen er rimelig bra. Da har du brått en fot innafor.

Når det er sagt så vil jo banken din se om inntekten din er stabil eller ikke. Jeg vet ikke on du har tenkt til å jobbe for andre i starten eller om du vil satse på ditt eget ENK.

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
I større byer må du reellt ha over 600.000 i inntekt for en liten hybel, og du vil ha gjeld som spiser opp mesteparten av lønningen, til du dør eller er 60+
.
Vis hele sitatet...
600k er nesten medianlønn i Norge. Huslån er heller ikke så veldig mye dyrere enn å leie. Hvis man føler seg fattig med den lønnen så bør man heller lære seg litt disiplin eller enn å sløse bort alt på grunn av dårlig impulskontroll.
Sist endret av IneartheDx; 5 dager siden kl. 20:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
35 9
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Sett av så mye du klarer. Hvis du ikke har familie til å være medlånetaker, kausjonist eller stille pant i egen bolig må du spare opp 15% egenkapital og kan låne opp til 5x brutto inntekt. For de fleste så blir det en bolig på rundt 3 mill.

350k i egenkapital høres noen lunde riktig ut.

Første bolig til den prisen er rimelig bra. Da har du brått en fot innafor.

Når det er sagt så vil jo banken din se om inntekten din er stabil eller ikke. Jeg vet ikke on du har tenkt til å jobbe for andre i starten eller om du vil satse på ditt eget ENK.



600k er nesten medianlønn i Norge. Huslån er heller ikke så veldig mye dyrere enn å leie. Hvis man føler seg fattig med den lønnen så bør man heller lære seg litt disiplin eller enn å sløse bort alt på grunn av dårlig impulskontroll.
Vis hele sitatet...
Jeg kan få hjelp av familien mtp det er familien. Det som er greia er både bror og søster skal kjøpe seg enda en bolig og mest sannsynlig har jeg fast jobb. Da må jeg cashe ut med penger for å hjelpe de. Jeg vil først få meg min første jobb so oftest er vanskeligst. Etter jobb tenker jeg å hustle altså finne potensielle klienter som jeg kan slenge nettsider eller osm trenger det.

Tenker også hus steder som Eidsvoll har hørt det er bra der, og utafor Oslo. Altså punktet hvor du kan kjøpe et helt hus kanskje 2 etasjer men må feks pusse opp kjøkkenet eller badet osv.
Høres ut som dere er flinke til å hjelpe hverandre i familien, og familien din er tydeligvis ivrige på å kjøpe bolig, så de burde vel kunne gi deg råd. Sekundærbolig er ikke like gunstig som det har pleid å være, har jeg inntrykk av. Et tips er å kjøpe leilighet eller hus med egen utleiedel. Å leie ut en del av boligen er mer økonomisk gunstig enn å leie ut en sekundærbolig.

Jeg kjøpte oppussingsprosjekt, og leide ut et rom i huset i en periode. Leia fra rommet dekket over halvparten av utgiftene til renter og avdrag, så det tjente jeg masse på. Men det var da, nå er rentene mye høyere. Anbefaler å kjøpe det du har råd til, og så kjøpe deg opp i markedet etterhvert som du har bedre råd. Oppussing er fint, men da bør du helst være håndverker selv og vite hva du gjør. Husk er reglene er skjerpet på dokumentasjon ved hussalg, så all oppussing osv bør være med dokumenter i orden
Mitt tips er å sette seg inn i faktiske kostnader som kommer ved å eie bolig. Strøm, kommunale avgifter, felleskostnader, internett, forsikringer, vedlikehold av bolig osv. Svært viktig å ha dette klart slik at du vet hvor høyt boliglån du kan betjene.

Når det kommer til hvilken bolig du burde gå for så er summen til syvende og sist det som bestemmer. Men husk at selv om du får ett lån på en sum betyr det IKKE at du bør kjøpe en bolig til den summen. Å kjøpe en bolig til mindre enn det du kan betyr ett lavere boliglån som kan være lurt, såfremt boligen passer dine behov.

Støtter å lete etter en med utleiedel, dog burde du tenke deg om du vil ta det ansvaret og sette deg inn i de reglene det medfører. Utleie kan både være fantasisk og et villt helvette.

Annet tips er nybygg, de har faste priser som gjør at du slipper budrunde. Samt så er du nesten garantert at den går opp i verdi fra du kjøper den til den blir ferdigstilt.

Ett veldig godt tips er faktisk å kontakte banken din, de har rådgivere som stiller opp for deg. Avtal ett møte med tema boligsparing. Disse er stort sett gratis. Bankens rådgivere har stort sett de beste tipsene for sparing og generellt sett god kunnskap rundt personlig økonomi. Husk å forberede deg til møte med hva du tjener og hva du bruker penger på iløpet av en måned, jo mer info de får fra deg, jo bedre råd kan de gi.

Lykke til! Å komme inn på boligmarkedet er virkelig noe av det lureste man kan gjøre!
Trådstarter
35 9
Sitat av Brevika Vis innlegg
Mitt tips er å sette seg inn i faktiske kostnader som kommer ved å eie bolig. Strøm, kommunale avgifter, felleskostnader, internett, forsikringer, vedlikehold av bolig osv. Svært viktig å ha dette klart slik at du vet hvor høyt boliglån du kan betjene.

Når det kommer til hvilken bolig du burde gå for så er summen til syvende og sist det som bestemmer. Men husk at selv om du får ett lån på en sum betyr det IKKE at du bør kjøpe en bolig til den summen. Å kjøpe en bolig til mindre enn det du kan betyr ett lavere boliglån som kan være lurt, såfremt boligen passer dine behov.

Støtter å lete etter en med utleiedel, dog burde du tenke deg om du vil ta det ansvaret og sette deg inn i de reglene det medfører. Utleie kan både være fantasisk og et villt helvette.

Annet tips er nybygg, de har faste priser som gjør at du slipper budrunde. Samt så er du nesten garantert at den går opp i verdi fra du kjøper den til den blir ferdigstilt.

Ett veldig godt tips er faktisk å kontakte banken din, de har rådgivere som stiller opp for deg. Avtal ett møte med tema boligsparing. Disse er stort sett gratis. Bankens rådgivere har stort sett de beste tipsene for sparing og generellt sett god kunnskap rundt personlig økonomi. Husk å forberede deg til møte med hva du tjener og hva du bruker penger på iløpet av en måned, jo mer info de får fra deg, jo bedre råd kan de gi.

Lykke til! Å komme inn på boligmarkedet er virkelig noe av det lureste man kan gjøre!
Vis hele sitatet...

Hjertelig takk for tipsene!