Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1723
La meg starte med å sei at eg ikkje er data-kyndig meir enn å google meg fram til ting. Eg forstår ingenting av å lese ein windows logg. Eg har lagt inn download lenker i teksten slik at dykk kan laste ned EventViewer loggen i EXCEL format.



SPECS:


Windows 11 Pro 64-Bit

Directx 12

Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D 8-Core Processor

RAM: 32GB DDR5 6200 MHz

GPU: Nvidia Geforce RTX 3080 Phoenix

Motherboard: RogStrix B650-A

CPU cooler: Deepcool 360V

Powersupply: RM850e

Storage: 2000GB SSD - 7000 MB/s

Screens: 2 x AOC CQ32G1 32" QHD 144hz using DisplayPort connection.

Wifi: Wireless wifi on motherboard.

Mouse: Razer Naga

Keyboard: Razer Chrome

Headsett: 2-PRO X Wireless

Eg får ikkje windows til å generere ein Minidump rapport. Windows lager heller ikkje Minidump folderen. Eg veit ikkje kvifor. (Følger denne guiden https://www.tenforums.com/tutorials/...dump-bsod.html)

PC har blitt formattert 2 ganger, samme problem oppstår.

Eg kjøpte ein 3 mnd gammel brukt PC på Finn. PC har ikkje fungert meir enn 5 minutter sammenhengende siden eg kjøpte den for 2 mnd siden, fordi den rebooter seg når man starter opp dataspill.
Problemet? Dette skjer bare heime hos meg. Den fungerer perfekt alle andre steder. Så nåkke garanti sak kan eg bare glømme.

Fikk akkurat dataen tilbake idag fra den lokale databedriften (Harddisk.no) der dei har i 2 uker stresstestet og gamet på PC'en min, uten et eneste problem. Spilt Helldivers 2, CS2 og diverse. Alt er perfekt.
Fikk dataen heim til meg, satte den på og prøvde Helldivers 2. PC rebooter umiddelbart. Så problemet må være lokalt hos meg (?)

I 9/10 tilfeller rebooter bare PC. I 1/10 kommer det Blue Screen of Death før reboot.

Når eg spiller CS2:
PC rebooter seg etter ca 5 minutter spilletid
Når eg prøver å spille Helldivers 2: PC rebooter seg 20 sekunder etter eg prøver å starte spillet. Skjerm blir svart, ingen bilder vises og PC rebootes. (Video https://imgur.com/a/bpRbIO1 )
Antar Helldivers 2 krever meir strøm/grafikkort enn CS2?
Når PC bare står på: Den har rebootet seg 2 ganger av bare å stå på som eg kjenner til


Prøvde å feilsøke ved å eliminere 1 og 1 av lokale ting som kunne påvirket PC:


1. Koblet fra skjerm #2 og bare spilt med skjerm #1: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
2. Koblet fra skjerm #1 og bare spilt med skjerm #2: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
3. Koblet fra trådløs WIFI og prøvd kablet nett: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
4. Koblet fra mus: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
5. Koblet fra tastatur: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
6. Koblet fra trådløst headsett: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
7. Byttet strømkabel Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
8. Koblet strømkabel direkte i vegg, ikkje skjøteledning: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
9. Byttet skjøteledning: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
10. Slo av aircondition pga samme kurs som PC Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
11. Prøvd 3 ulike elektriske kurser: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
(Kjøkken kurs, soveromkurs, stove kurs)
(Kjøkkenkurs er på høgre side i sikringsskap, stove på venstre. Tenkte muligens på ubalanse i sikringsskap, har lest om det online)

Eg leste et sted på Toms Hardware at nokon sa feil kunne forårsakes av ein "ubalanse" i sikringsskapet, at eine siden hadde meir belastning enn andre. Derfor prøvde eg med kurser som er installert til høgre og heilt til venstre i sikringsskapet. Har ingen peiling på om dette er reelt men verd et forsåk.

Det er også ein HAUG av error meldinger i Windows som eg ser via EventViewer. Her er download link til EventViewer loggen i EXCEL format (https://filetransfer.io/data-package/pyfmACRQ#link)

Eg kan ikkje skrive opp alle men et grovt oversiktsbilde er:


1 versjon av denne:
CRITICAL: Kernel-Power 41. (63) The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed or lost power unexpectedly


1 versjon av denne:
Error: Audit events have been dropped by the transport. 0


1 versjon av denne:
Error: The Secure Boot update failed to update a Secure Boot variable with error Secure Boot is not enabled on this machine....


2 versjoner av denne:
Error: License Activation (slui.exe) failed with the following error code: hr=0x8007007B


12 versjoner av denne:
Warning: The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Service application with CLSID .....and error codes


1 versjon av denne:
Warning: Session "Cloud Files diagnostic Event Listener" failed to start with the following error: 0xC0000022


12 versjoner av denne:
Warning: Metadata staging failed .... and error codes


25 versjoner av denne:
Warning: A connection to the Windows Update service could not be established / Network List Manager reports no connection to the internet


1 versjon av denne:
Warning: Windows Hello for Business provisioning will not be launched


10 versjoner av denne:
Warning: LSA package is not signed as expected. This can cause unexpected behavior with Credention Guard. PackageName: different packages is listed


1 versjon av denne:
Warning: Credential Guard and/or VBS Key Isolation are configured but the secure kernel is not running; continuing without them


1 versjon av denne:
Warning: Intel (R) Ethernet Controller (3) I225-V Network link is disconnected


Kan nokon hjelpe eller peke meg i riktig retning?
Eg er så ufattelig oppgitt og lei av situasjonen, men aner ikkje kva eg skal gjøre.

Selger har sjokkerende nok sluttet å svare på meldingene mine. Saken er meldt til Forbrukerrådet.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
MERK!!!!! LES ALT FØR DU BEGYNNER!!

Først og fremst:

Kom deg inn i BIOS menyen. Er AI tweaker satt til XMP/DOCP?

Send også bilder av spenningene som ligger helt nederst i BIOSen.

Dersom overnevnte ting ikke fungerer, research hva spenningene nederst i bios skal være på. Varierer litt mellom generasjoner og om du har intel/Ryzen, men mener dette er i rinktig retning:


0.95 V VDDP, 1V VDDG CCD, and 1.05 V VDDG IOD.


Sist gang jeg hadde WHEA events og tilfeldige reboots var det fordi jeg ikke hadde høy nok CCD spenning. Så du kan gjerne klaske på .05V ved behov.



MERK!!!!!!! https://www.reddit.com/r/Amd/comment...mment/jhbfh8y/

Det er mange med AMD7800X3D som har fått CPUene sine bokstavelig talt grillet i hjel, dette pga blant annet Asus sine motherboards som har satt på helt absurd høye vSOC spenninger (over 1.3V) som default når XMP/DOCP er slått på. Jeg har ikke hatt en 7xxx and cpu selv, men anbefaler deg å grundig sjekke på nett hvilket BIOS du bør oppgradere til eller nedgradere til på ditt hovedkort. Du bør ALLTID sette manuell vSOC på hovedkortet ditt. Sjekk GamingNexus sin video på teamet.
Sist endret av frilansloser; 3 uker siden kl. 07:16.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Hvordan er situasjonen din med det elektriske hjemme? Forskjellen mellom hjemme hos deg og når PCen oppførte seg hos reparatøren er jo egentlig stikkontakten. Det kan være at du burde teste teste PCen din hjemme på en annen kurs og se for en PC skal ikke funke på lokasjon B men ikke på lokasjon A. Det kan hende du har mer ujevn strøm hjemme og at PSUen trigger reboots.


Ellers er tipset med å sette voltage noe du absolutt burde gjøre for å forlenge levetiden og stabiliteten på maskinen din. Om du setter voltage selv trenger du ikke stresse med å bytte bios.

30XX-serien er også kjent for å være hard på PSU pga høye plutselige trekk av strøm så last ned MSI Afterburner og gå inn på voltage curve (Ctrl F er hotbind tror jeg) og sett. 950mV @ 1980Mhz og prøv deretter å starte opp ett spill.
Trådstarter
3 1
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hvordan er situasjonen din med det elektriske hjemme? Forskjellen mellom hjemme hos deg og når PCen oppførte seg hos reparatøren er jo egentlig stikkontakten. Det kan være at du burde teste teste PCen din hjemme på en annen kurs og se for en PC skal ikke funke på lokasjon B men ikke på lokasjon A. Det kan hende du har mer ujevn strøm hjemme og at PSUen trigger reboots.


Ellers er tipset med å sette voltage noe du absolutt burde gjøre for å forlenge levetiden og stabiliteten på maskinen din. Om du setter voltage selv trenger du ikke stresse med å bytte bios.



30XX-serien er også kjent for å være hard på PSU pga høye plutselige trekk av strøm så last ned MSI Afterburner og gå inn på voltage curve (Ctrl F er hotbind tror jeg) og sett. 950mV @ 1980Mhz og prøv deretter å starte opp ett spill.
Vis hele sitatet...
a) Eg har prøvd 3 ulike kurser i huset, samme problemet.
b) Tenker du da voltage i bios? Har aldri rotet i bios før, er det VDDP, VDDG CCD eller VDDG IOD eg skal endre på? Ser "frilansloser" refererer til det i svaret over ditt
c) Ok skal prøve MSI Afterburner
Sist endret av andakanda; 3 uker siden kl. 22:42. Grunn: Endre svar
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Sitat av andakanda Vis innlegg
a) Eg har prøvd 3 ulike kurser i huset, samme problemet.
b) Tenker du da voltage i bios? Har aldri rotet i bios før, er det VDDP, VDDG CCD eller VDDG IOD eg skal endre på? Ser "frilansloser" refererer til det i svaret over ditt
c) Ok skal prøve MSI Afterburner
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lekt noe særlig med Ryzen og DDR5 RAM men du finner fort ut hva som er grei voltage om du søker litt på DDR5 OC på nett. GamersNexus har som nevnt lagd ett par varsku videoer om dette. Dette er uansett ikke ett symptom på hva PCen din gjør nå tror jeg, jeg tipper det er PSUen din som trigger disse rebootsene.


Jeg er ikke på PCen min før uti neste uke så er litt bæsj å skrive lange gode svar via tlf men jeg tror problemene dine forsvinner med å bruke MSI Afterburner. Husk å lagre curven som en profil og la programmet starte med Windows hvis dette fungerer, så slipper du å tenke mer på dette.
Har du vurdert minjøet i huset ditt? Har du kraftige magnetfelt nær pc? Som feks høyttalere, induksjonskomfyr, varmepaneler osv.

Så har vi miljøet rundt leiligheten din: naboene dine. Lager naboene dine sterke magnetfelt som går gjennom veggene inn til deg? Feks hobbyverksted med sterke motorer? Og så spørs det hva som kommer inn på stikkontakten din. Siden alle kursene oppfører seg likt, må det i så fall komme fra utenfor sikringsboksen din. Der har vi igjen naboene dine som kan sende dårlige signaler på strømmen din. Men der kan det også komme fra langt unna, opptil flere 100 meter. Everket har instrumenter som kan se/logge hva som er på strømkabelen din.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Har du vurdert minjøet i huset ditt? Har du kraftige magnetfelt nær pc? Som feks høyttalere, induksjonskomfyr, varmepaneler osv.

Så har vi miljøet rundt leiligheten din: naboene dine. Lager naboene dine sterke magnetfelt som går gjennom veggene inn til deg? Feks hobbyverksted med sterke motorer? Og så spørs det hva som kommer inn på stikkontakten din. Siden alle kursene oppfører seg likt, må det i så fall komme fra utenfor sikringsboksen din. Der har vi igjen naboene dine som kan sende dårlige signaler på strømmen din. Men der kan det også komme fra langt unna, opptil flere 100 meter. Everket har instrumenter som kan se/logge hva som er på strømkabelen din.
Vis hele sitatet...
Tror det er mer sannsynlig at det er noe i maskinens tilstand som har endret seg ved flytting.

Evt noe spenning på avveie i kabinettet...

Sitat av andakanda Vis innlegg
a) Eg har prøvd 3 ulike kurser i huset, samme problemet.
b) Tenker du da voltage i bios? Har aldri rotet i bios før, er det VDDP, VDDG CCD eller VDDG IOD eg skal endre på? Ser "frilansloser" refererer til det i svaret over ditt
c) Ok skal prøve MSI Afterburner
Vis hele sitatet...
Prøv VDDP 0,95v, vddg ccd 0,95/1V og vddg iod på 1,05V. vSOC 1,1-1,15v. Prøv å øk vddp opp til 1V, evt 1,05V dersom det enda er ustabilt og pcen slår seg av. Du kan også vurdere å gå inn på Digi+ control og slå load line calibration(s) til level 2.
Sist endret av frilansloser; 2 uker siden kl. 01:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sett grafikk kortet i q mode i stedet for p mode . Er en bryter på kortet
Trådstarter
3 1
Hei Frilansloser.

Her er bilder fra BIOS, eg finner ikkje alt du ber meg om å finne.
Eg finner VDDP Volgate som du ser på bildet, men eg finner ikkje Vddg ccd eller vddg iod
Kan du sjå på på bildene kor eg skal trykke?

Fikk ikkje til å paste bildene inn her i tråden

https://imgur.com/a/g09azCs

Mozzie: Eg satt 950mv @ 1950mhz i MSI Afterburner : Ingen bedring. (Lagret også slik at det starter med Windows)
Sist endret av andakanda; 2 uker siden kl. 23:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Du må inn på advanced, og så inn på ai tweaker.
Sist endret av frilansloser; 2 uker siden kl. 01:48.
høres ut som det kan være noe støy eller noe sånt i strømnettet i boligen din.
Om det kun skjer hjemme hos deg, og ikke andre steder så ville jeg heller sett på om det er noe galt med strømnettet hjemme hos deg. Er spenningen litt feil og kanskje i større grad mer varierende enn andre steder? Er det mye støy på linja? Mister du strømmen i noen korte øyeblikk av og til som trigger restart?

Greit å forsøke å finne ut hva som er ulikt mellom der PCen funker og der den ikke funker.
Plugg pc rett i veggen, ikke bruk "skjøteledning"
At noe kan ha skjedd ved flytting av pcn er ikke usannsynlig, men første bud er å ta med pcn til en kamerat els å teste den der. Da kan du en gang for alle utelukke eller fastslå om det har noe med strømnettet hjemme hos deg.

At det har noe med strømnettet ditt å gjøre virker jo litt sannsynlig mtp sånn du legger det frem. Du har tross alt navngitt tråden "PC rebooter seg konstant - men bare heime hos meg sjølv (?)"
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av Zewa Vis innlegg
Plugg pc rett i veggen, ikke bruk "skjøteledning"
Vis hele sitatet...
Godt du kom på det ja. Mye rot og tull med nye skjøteledninger som skal være overspenningsvern osv. Rett i veggen kan være redningen
Det er prøvd alt:
8. Koblet strømkabel direkte i vegg, ikkje skjøteledning: Rebooter umiddelbart når eg starter Helldivers 2
Vis hele sitatet...