Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3819
Hei!
Jeg har bestemt meg for å dra til Ukraina for å bistå kampen mot Russland. Jeg leter etter noen å dra med, være støtte spillere for værandre, og kjempe for det som er rett.
Mange mener det er idiotisk osv. Men det er ingen enn sitt eget valg av hva man vil her i livet. Sitte hjemme i fine Norge, mens krigen herjer ikke langt unna oss, og verden er i spenn.
Jeg ønsker å komme i kontakt med dem som vil bli med, og kjempe for det som er rett. Jeg vil ikke sitte her hjemme mens dette foregår.
Vis noen med erfaringer med reisen ser dette, hadde jeg satt veldig pris på råd og veiledning.
Jeg vil ikke skrive for mye, men håper jeg kan komme i kontakt med noen som vil være med for å utgjøre en forskjell.
Mange vil le, og latterlig gjøre dette, det er helt greit, for de som kommenterer slikt vet som oftest ''best''
Det er jo veldig modig, men det er noen spørsmål som popper opp:

Hva er motivasjonen her? Alle syns det russerne gjør er forjævlig, de færreste er villig til å ofre livet i Ukraina for det om. Hva slags forhold har du til Ukraina fra før?

Har du noen erfaring som soldat? Sykepleier? Lastebilsjåfør? Droneoperatør? Hva er det du mener du kan bidra med? Det de trenger er hovedsaklig soldater ved fronten.
Trådstarter
7 6
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det er jo veldig modig, men det er noen spørsmål som popper opp:

Hva er motivasjonen her? Alle syns det russerne gjør er forjævlig, de færreste er villig til å ofre livet i Ukraina for det om. Hva slags forhold har du til Ukraina fra før?

Har du noen erfaring som soldat? Sykepleier? Lastebilsjåfør? Droneoperatør? Hva er det du mener du kan bidra med? Det de trenger er hovedsaklig soldater ved fronten.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært i Ukraina flere ganger (rett før krigen)og jeg elsker meg der. Jeg har ingen militær erfaring, bortsett fra å spille profesjonell paintball (taktisk, ikke noe skog og sånt, nærkamper) Jeg har erfaring mer droner, og førstehjelp. Har skutt en del på skytebane, og kjørt en del tanks i Ukraina under mitt opphold der. Motivasjonen min for å dra er at jeg kan ikke sitte her, å se barn og sivile blir skutt på av missiler og slaktet. Jeg vil bare gjøre det som er rett, og det er den største motivasjonen min.
Det er vel ikke nødvendigvis "rett" å dra ned dit å vie livet til en sak du ser ut til å ha særdeles løs tilknytning til. Men om det er det du vil, skal ikke jeg være den til å argumentere i mot. Men jeg tviler sterkt på at du finner likesinnede her på forumet, eller i Norge i det hele tatt faktisk. Det finnes noen få nordmenn som har vært nedover, men jeg tror ikke det er mange som sitter å venter på et hint for å reise.

Hvilken stilling ser du for deg? Jeg husker ikke eksakt, men jeg mener det ble sagt at av utlendinger var det enten tidligere soldater/folk med krigserfaring eller sykepleiere de var ute etter. Men de er mer desperate nå. Det er en egen "international legion" så om du er seriøs er det bare å søke
Sitat av Aliasisano Vis innlegg
Hei!
Jeg har bestemt meg for å dra til Ukraina for å bistå kampen mot Russland. Jeg leter etter noen å dra med, være støtte spillere for værandre, og kjempe for det som er rett.
Mange mener det er idiotisk osv. Men det er ingen enn sitt eget valg av hva man vil her i livet. Sitte hjemme i fine Norge, mens krigen herjer ikke langt unna oss, og verden er i spenn.
Jeg ønsker å komme i kontakt med dem som vil bli med, og kjempe for det som er rett. Jeg vil ikke sitte her hjemme mens dette foregår.
Vis noen med erfaringer med reisen ser dette, hadde jeg satt veldig pris på råd og veiledning.
Jeg vil ikke skrive for mye, men håper jeg kan komme i kontakt med noen som vil være med for å utgjøre en forskjell.
Mange vil le, og latterlig gjøre dette, det er helt greit, for de som kommenterer slikt vet som oftest ''best''
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du utgjøre noen forskjell? Dette er ikke call of duty eller å spille paintball. Og hvordan tenker du å hjelpe Ukraina, å bli drept før du engang ser en russisk soldat? Eller hva skal du melde deg som? Du kommer til å komme tilbake som en utgift for Norge da du er ødelagt, død eller levende. Hva gjør denne krigen så spesiell for deg utenom at du trives i selve landet? Er flust av kriger og konflikter å velge mellom.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
hvis du hadde funnet en legit og ganske direkte måte å donere penger på så tror jeg du kunne bidratt mer med å sende mesteparten av en feit norsk lønn.
Sist endret av Bothrops; 3 uker siden kl. 03:59.
Trådstarter
7 6
Sitat av Candiru Vis innlegg
Hvordan skal du utgjøre noen forskjell? Dette er ikke call of duty eller å spille paintball. Og hvordan tenker du å hjelpe Ukraina, å bli drept før du engang ser en russisk soldat? Eller hva skal du melde deg som? Du kommer til å komme tilbake som en utgift for Norge da du er ødelagt, død eller levende. Hva gjør denne krigen så spesiell for deg utenom at du trives i selve landet? Er flust av kriger og konflikter å velge mellom.
Vis hele sitatet...
Vell, hva vet du om å gjøre en forskjell som sitter på nettet og skriver slikt piss, når du ikke engang aner hva min mål og mening er? Call of Duty har du nok spilt nok av skjønner jeg. Hva vet du om mine venner og familie som er der nede? Hva vet du i det heletatt om landet? Du sitter og skriver for å argumentere for noe du selv aldri hadde turt, så skal du sitte og skrive slikt? Hva gjør du for å hjelpe Ukrainerne eller folket der nede?
Og hva vet du om jeg vil tilbake til Norge? Krigen er ikke spesiell for meg, det er hva som skjer som er spesielt for hele verden, inkludert deg selv. Men du forstår vell ikke omfanget enn det du leser i avisen? Du får vell deg ikke med noe som helst ettersom du trøkker i deg GHB, benzodiazepiner og gud vet hva? Sitte i hjemme å være sånn tastaturkriger hjelper ingen. Nyt rusen din og ikke kommenter hva jeg ønsker eller ikke, mitt valg. Akkuratt som du velger å ruse deg istedenfor å bidra til noe. Jeg vil heller være der enn å sitte hjemme i fine norge å spekulere om andre hva de vil og ikke. Er rus så mye bedre å dø for? Hva jeg har av erfaring har vell ingenting å si når man skal ned å hjelpe? Og vis du ikke viste det så får selvfølgelig folk obligatoriske treninger og tester for å kunne bistå på fronten. Skrive sånt tull du har null peiling på gjør deg bare til en tastaturkriger, ingenting annet. Gå og gjør noe fornuftig istedenfor å kommentere slikt tull.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
hvis du hadde funnet en legit og ganske direkte måte å donere penger på så tror jeg du kunne bidratt mer med å sende mesteparten av en feit norsk lønn.
Vis hele sitatet...
Har fått sendt ned noen tusen løsningsmekanismer til Mavic droner, det ble satt veldig pris på.
Ellers har jeg bare fått donert til mine nærmeste der nede (spleise og reparere biler som blir sendt ned). Skulle ønske jeg kunne donert mer enn det. Men ser jo att dronene har gjort en forskjell, så det gleder meg
Sist endret av Aliasisano; 3 uker siden kl. 04:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil du gjøre noe for landet eller er det andre motiver?

Har du for eks sett på hva Nor-Dog driver med? Det er relativt trygt men du vil ofte stå midt i regnet om du har erfaring/opplæring som de kunne hatt behov for; KANSKJE.
Helt konge å ville dra. Absolutt.
Men før du bestemmer deg ville jeg tro det er lurt å snakke med folk som har vært der. Det burde la seg gjøre å komme i snakk med noen av de.
Ikke misforstå. Jeg er så for Ukraina, jeg får ikke sagt det. Det Ukrainske millitære er helt konge. Men det er krig. Og du bør veie det nøye det de Ukrainske myndighetene sier hvis du tar kontakt med de.
Jeg tror en del av de som har kjempet i Ukraina har både positive og negative ting å si. Hør på det.
Tøft at du velger dette, Ukraina trenger all hjelp de kan få, og det inkluderer folk på bakken. En bunke pengesedler kommer ikke til å stoppe russiske soldater, uansett hvor høy den er. Man kommer dessverre ikke unna at noen også må ta den kjipe jobben med å stå der fysisk, i fronten.

Tipper størsteparten av de Ukrainske soldatene mye heller ville gjort noe annet enn å krige, men de har ikke så mye valg. Vi i Norge og resten av verden kan bare være veldig takknemlig for at de, og kanskje du, tar den jobben. Putins Russland kan ikke få lov å ture på som de vil.

Da jeg var yngre og litt mer blåøyd mente jeg Norge burde legge ned hele forsvaret. Vi er ikke sterke nok uansett til å stå imot for eksempel Russland, og hvor bortkastet er det ikke å bruke milliarder på våpen, når folk fortsatt sulter og lever i nød. Men utviklinga i verden nå er skummel, og vi kan ikke bare la bøllene styre showet.

Så ja, jeg syns du gjør en bra ting, hvis du reiser ned, og det er ikke bortkastet. Men ville jeg gjort det samme? Nei. Jeg er egoistisk og vil ikke utsette meg selv for en sånn risiko. For risikoen er stor, både for å dø, og for å bli alvorlig skadet. Du kan bli tatt til fange, og sitte i fengsel hvor du blir sultet og torturert. Krig får fram det absolutt verste i folk, og man ser alle former for vold, inkludert seksualisert vold. Og du risikerer ikke bare å bli utsatt for dette, du risikerer å havne i en situasjon hvor du selv gjør overgrep og voldshandlinger som du aldri hadde trodd du var i stand til å gjøre. Opplevelsene og handlingene våre former oss, og du vet ikke hvem du vil være når dette er over.

Lykke til
Jeg så en minidokumentar om noen nordmenn som hadde drevet med akkuratt dette. For dem var det kanskje at de ikke hadde så mye mening med livet her i Norge. Og det er jo greit det, forøvrig. Men han snakket om at de som tar inn slike som han/ deg ofte ikke behandler deg sånn supergodt, og det fort er mangel på både våpen og utstyr. Jeg råder deg til å utforske dette veldig nøye og kritisk og studer hva du skal gjøre hard og gjerne over et års tid. Det vil spare deg mye problemer...
Sitat av Aliasisano Vis innlegg
Jeg har vært i Ukraina flere ganger (rett før krigen)og jeg elsker meg der. Jeg har ingen militær erfaring, bortsett fra å spille profesjonell paintball (taktisk, ikke noe skog og sånt, nærkamper) Jeg har erfaring mer droner, og førstehjelp. Har skutt en del på skytebane, og kjørt en del tanks i Ukraina under mitt opphold der. Motivasjonen min for å dra er at jeg kan ikke sitte her, å se barn og sivile blir skutt på av missiler og slaktet. Jeg vil bare gjøre det som er rett, og det er den største motivasjonen min.
Vis hele sitatet...
Finnes 100 andre konfilkter som er minst like forferdelig, noen av dem mye værre, hva gjør ukraina så spessielt? Ikke dra er mitt råd. Du kommer i værste fall til å dø, og for hva da? Din egen stolthet? Cmon kompis
Sist endret av HeiG2006; 3 uker siden kl. 15:51.
Ønsker egentlig ikke gå av topic men siden så mange andre har bragt det opp, så tenker jeg at jeg kan si mine tanker også.

Jeg synes du virkelig må ta en hard titt på valget om å gjøre dette. Er det for de riktige grunnene? Er det rett valg? Hvis det er fordi du ikke har noe mål og mening med hverdagen din slik den er nå og derfor har er et stort behov for å være behøvd eller noe slik, så er det kanskje bedre måter å løse det på enn å gå inn i krigen. Ville begynt med psykolog først! Og dersom du synes det ser kult ut, og er facinert av krigshistorier og filmer, så still deg selv spørsmålet om du kanskje romantiserer tanken om å gå i krig.

Med andre ord; kan det være noe annet enn krigens tristheter som gjør at du er motivert for å dra ned å krige, og er det å dra ned å krige det klokeste valget ditt her?
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Tøft gjort, men det høres egt ikke ut som at du har lagt en konkret plan for hva du kan gjøre og hva du er villig til å gjøre.

Jeg vil anbefale deg å la ingenting bestemmes av tilfeldigheter, for det dummeste som kan skje er at du evt. sløser bort din og deres tid og ressurser. Legg 100% en plan for hva du skal gjøre, og få ting avtalt på forhånd.

Hvis du ikke har gått i førstegangstjeneste bør du ikke tenke engang på kjempe ved frontlinjen. Du kan være like tøff og viktig andre steder.

Du bør også lære deg russisk eller ukrainsk, ihvertfall lære deg the basics. Ville anbefalt russisk, da det er svært få som ikke kan russisk men langt flere som ikke kan ukrainsk.

Du bør være forberedt på å være sterk alene. Ikke for å være fordomsfull, men slik som du freste i en av de tidligere kommentarene forteller meg at du lar deg lett påvirkes emosjonelt av kritikk/skepsis. Det handler mest om å sette realistiske forventninger , og å naivt og nikkende sende noen som ikke burde være sendt bort til et fremmed land i krig.

Det er diverse kaliber av mennesker her inne. Jeg kunne aldri reist til Ukraina selv, har for mye å miste, og er for stor pyse selv. Dessuten tror jeg ikke jeg er supervelkommen uansett. Hvis du har den gnisten og styrken, ønsker jeg deg lykke til.

Men uansett, du har bestemt deg sier du. Hva er deadlinen din for å reise? Hva ser du realistisk for deg at du er villig til å være/gjøre?
Sist endret av frilansloser; 3 uker siden kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er det med å være så J kritisk til trådstarter?

Det er en helt legitim tråd.



Om du kommer deg dit må du lage en tråd om opplevelsen og det som hører med.

Lykke til. Og et tips; ikke bli drept!
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hva er det med å være så J kritisk til trådstarter?

Det er en helt legitim tråd.

Om du kommer deg dit må du lage en tråd om opplevelsen og det som hører med.

Lykke til. Og et tips; ikke bli drept!
Vis hele sitatet...
Enig ass. Hva skal man kritisere dette for egentlig? Kjøh.

Har desverre ingen erfaring råd, men har sett en del smådokumentarer og hvis du kommer inn som noob uten noe som helst erfaring så er det ikke sikkert du får en veldig kul opplevelse. De vil jo helst ha folk med erfaring.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av Source Vis innlegg
Enig ass. Hva skal man kritisere dette for egentlig? Kjøh.

Har desverre ingen erfaring råd, men har sett en del smådokumentarer og hvis du kommer inn som noob uten noe som helst erfaring så er det ikke sikkert du får en veldig kul opplevelse. De vil jo helst ha folk med erfaring.
Vis hele sitatet...
Der er vel det "kritikken" er?
Kjekt at du vil kjempe for det som er rett, men husk gjerne at Zelensky er en stolt supporter av Israel som for øyeblikket sitter i den internasjonale domstolen anklagd for folkemord og andre forbrytelser imot menneskeheten. Jeg prøver absolutt ikke å si at hva Russland gjør er riktig, og hjertet mitt knuses for de sivile i Ukraina, men husk hvem du kjemper for og ikke minst hvem du kjemper imot.

Husk også at hvis du dør vil krigen enda fortsette som før, men dine foreldre og venner vil leve med en utenkelig sorg livet ut.
Sitat av Candiru Vis innlegg
Hva gjør denne krigen så spesiell for deg utenom at du trives i selve landet? Er flust av kriger og konflikter å velge mellom.
Vis hele sitatet...
Det er vel så vidt meg bekjent bare en av alle flust med kriger som inntar europeisk territorie og terroriserer en europeisk befolkning på 45 mill. 20% av Ukraina er blitt russisk og ekspertene sier det blir vanskelig om ikke umulig å ta tilbake. Ser ikke folk hva som skjer lenger?

Kjør på TS, du kan gjøre en forskjell.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Kjekt at du vil kjempe for det som er rett, men husk gjerne at Zelensky er en stolt supporter av Israel som for øyeblikket sitter i den internasjonale domstolen anklagd for folkemord og andre forbrytelser imot menneskeheten. Jeg prøver absolutt ikke å si at hva Russland gjør er riktig, og hjertet mitt knuses for de sivile i Ukraina, men husk hvem du kjemper for og ikke minst hvem du kjemper imot.

Husk også at hvis du dør vil krigen enda fortsette som før, men dine foreldre og venner vil leve med en utenkelig sorg livet ut.
Vis hele sitatet...
Litt teit å dra er helt land under israel-kam fordi lederen er jødisk og støttende for Israel? Jeg forsvarer ikke Israel heller, bare som der er sagt.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
hvis du hadde funnet en legit og ganske direkte måte å donere penger på så tror jeg du kunne bidratt mer med å sende mesteparten av en feit norsk lønn.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg. Det å sende penger eller på en måte å bidra/hjelpe Ukraina økonomisk kommer hvertfall TS et stykke med fremfor å bli kanonføde hvis planen er å kjempe på frontlinjen mot russerne. Hva er gjennomsnitt levetid for en ukrainsk soldat som faktisk har et snev av opplæring i krig, noe TS ikke har? Mener det var noen få timer eller minutter. Han skriver at han sitter her i fine Norge og ikke kan se på det som skjer, da kan man lure på hva som foregår i toppetasjen og hvor realistisk alt dette er, tenk hvor mye en ung ukrainsk soldat som har sett hvor jævlig dette er hadde ofret for å komme til Norge, og byttet posisjon med enhver nordmann. Det tror jeg er mye...

Sitat av 420master Vis innlegg
Vil du gjøre noe for landet eller er det andre motiver?

Har du for eks sett på hva Nor-Dog driver med? Det er relativt trygt men du vil ofte stå midt i regnet om du har erfaring/opplæring som de kunne hatt behov for; KANSKJE.
Vis hele sitatet...
Er jo nettopp dette, det blir jo ikke nevnt noe motiv eller grunn annet enn at han vil hjelpe, og dette er vel mer enn grunn nok til å ikke dra. TS blir sikkert rasende for å få noen form for kritikk, og går da umiddelbart i defensiv og kommer med personangrep, hva annet han hadde forventet vet virkelig ikke jeg

Sitat av Hagegnom Vis innlegg
Tøft at du velger dette, Ukraina trenger all hjelp de kan få, og det inkluderer folk på bakken. En bunke pengesedler kommer ikke til å stoppe russiske soldater, uansett hvor høy den er. Man kommer dessverre ikke unna at noen også må ta den kjipe jobben med å stå der fysisk, i fronten.

Tipper størsteparten av de Ukrainske soldatene mye heller ville gjort noe annet enn å krige, men de har ikke så mye valg. Vi i Norge og resten av verden kan bare være veldig takknemlig for at de, og kanskje du, tar den jobben. Putins Russland kan ikke få lov å ture på som de vil.

Da jeg var yngre og litt mer blåøyd mente jeg Norge burde legge ned hele forsvaret. Vi er ikke sterke nok uansett til å stå imot for eksempel Russland, og hvor bortkastet er det ikke å bruke milliarder på våpen, når folk fortsatt sulter og lever i nød. Men utviklinga i verden nå er skummel, og vi kan ikke bare la bøllene styre showet.

Så ja, jeg syns du gjør en bra ting, hvis du reiser ned, og det er ikke bortkastet. Men ville jeg gjort det samme? Nei. Jeg er egoistisk og vil ikke utsette meg selv for en sånn risiko. For risikoen er stor, både for å dø, og for å bli alvorlig skadet. Du kan bli tatt til fange, og sitte i fengsel hvor du blir sultet og torturert. Krig får fram det absolutt verste i folk, og man ser alle former for vold, inkludert seksualisert vold. Og du risikerer ikke bare å bli utsatt for dette, du risikerer å havne i en situasjon hvor du selv gjør overgrep og voldshandlinger som du aldri hadde trodd du var i stand til å gjøre. Opplevelsene og handlingene våre former oss, og du vet ikke hvem du vil være når dette er over.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Med denne logikken kunne du jo like så greit påstå at penger er irrelevant, såklart har denne bunken med penger alt å si, hadde ikke Ukraina fått så mye hjelp de har fått med forsyning av våpen så hadde jo landet vært tatt for lengst, vet du hvor mye krig koster? Synes formuleringen din er noe rar

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hva er det med å være så J kritisk til trådstarter?

Det er en helt legitim tråd.



Om du kommer deg dit må du lage en tråd om opplevelsen og det som hører med.

Lykke til. Og et tips; ikke bli drept!
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke noen gir jævlig hard kritikk mot TS, faktisk langt ifra... Hvor mye får vi faktisk se og vite gjennom media? Norske medier er jo særdeles flinke til å skjule hvor jævlig en krig faktisk er, og vi får det servert på en måte som ikke kommer i nærheten av å vise dette, synd usensurerte medier er vanskeligere og vanskeligere å komme over. Det skal være brutalt og tøft å se, hadde lite/ingenting vært sensurert så tror jeg langt flere hadde involverte, det vi blir matet av informasjon virker mer som en drøm da det er så urealistisk og forvrengt fra virkeligheten

Sitat av Dough Vis innlegg
Det er vel så vidt meg bekjent bare en av alle flust med kriger som inntar europeisk territorie og terroriserer en europeisk befolkning på 45 mill. 20% av Ukraina er blitt russisk og ekspertene sier det blir vanskelig om ikke umulig å ta tilbake. Ser ikke folk hva som skjer lenger?

Kjør på TS, du kan gjøre en forskjell.
Vis hele sitatet...
Ja det er helt sant, selvom jeg er noe kritisk til TS og stiller spørsmål ved en del saker og ting han tenker/mener så holder jeg helt klart med Ukraina. Det er flere grunner til det, men noe annet ville for meg være rart å mene da Russland er aggressor og invaderende part, de har jo startet dette semi-psykotiske helvete.

Nei, mennesker glemmer faen meg fort. Detter er ikke akkurat et nytt fenomen, hvorfor bryr folk seg plutselig så mye om Israel-hamas? Det har jo vært kroniske konflikter siden Israel ble opprettet, den krigen vil aldri ta slutt. Det skulle ikke forundre meg om få israelske og palestinske soldater egentlig ikke vet hva de kjemper om, der er bare blodhevn og de blir aldri ferdig. Hvem har egentlig skylden for denne konflikten?

Tilbake til Ukraina/Russland så vet jeg ikke hvilke tiltak pro Ukraina land kan gjøre annet enn å pumpe inn våpen av dimensjoner, Ukraina har jo vist seg som vanvittig sterke mot Russland sett i perspektiv, og hva vil skje hvis Russland tar Ukraina? Tror noen at Putin vil stoppe der? Tilbake til tråden så burde heller TS bli en snikmorder å ta Putin av dage, det er ikke mindre realistisk enn den ideen han går rundt med om at hans hjelp i tjeneste vil bety noe som helst.
Sist endret av Candiru; 2 uker siden kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt legitimt å ville kjempe mot Russland. I mine øyne er dette Russland mot det demokratiske Europa slik vi kjenner det. Russland begynte med Ukraina og møtte heldigvis hard motstand. Hadde alt gått etter planen ville de nok allerede nå ha fortsatt ekspansjonen - vi sitter ikke spesielt trygt i Norge heller med vår kystlinje, olje, gass og ikke minst ferskvann. Tror folk ville hatt en litt annen oppfatning av denne krigen hvis man tar inn over seg den fremtidige risikoen for krigskåte russiske soldater begynte å flomme over grensene og plyndre/voldta vanlige norske familier, ikke minst bombingen av norske byer.
Sist endret av Cheese; 2 uker siden kl. 22:38.
Hvis du ikke har militær erfaring, spesifikt skarp kamperfaring, er du ikke interessant for det ukrainske forsvaret. De får altfor mange europeiske/amerikanske nolduser som har spilt paintball og tror det er overførbart til å være en nyttig soldat etter ukesvis under beskytning på fronten. Uten utdanning og erfaring som soldat er du en byrde for dine medsoldater, og det er i utgangspunktet bare til nytte for Russland.

Vil du hjelpe Ukraina? Det er supert, det de trenger er penger, utstyr og flyktningstøtte. Les mer om hva de selv ber om her.
Sist endret av Snillorg; 2 uker siden kl. 22:48.
Sitat av Hagegnom Vis innlegg
Da jeg var yngre og litt mer blåøyd mente jeg Norge burde legge ned hele forsvaret. Vi er ikke sterke nok uansett til å stå imot for eksempel Russland, og hvor bortkastet er det ikke å bruke milliarder på våpen, når folk fortsatt sulter og lever i nød. Men utviklinga i verden nå er skummel, og vi kan ikke bare la bøllene styre showet.
Vis hele sitatet...
Verden har fungert etter samme prinsipper en god stund lenger nå enn din egen pubertet

Og det får også bli min kommentar til trådstarter. Forsøksvis kan du reise og snakke litt, før du forplikter deg bindende til noe du kanskje ikke helt vet hva er.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Snillorg Vis innlegg
Hvis du ikke har militær erfaring, spesifikt skarp kamperfaring, er du ikke interessant for det ukrainske forsvaret. De får altfor mange europeiske/amerikanske nolduser som har spilt paintball og tror det er overførbart til å være en nyttig soldat etter ukesvis under beskytning på fronten. Uten utdanning og erfaring som soldat er du en byrde for dine medsoldater, og det er i utgangspunktet bare til nytte for Russland.

Vil du hjelpe Ukraina? Det er supert, det de trenger er penger, utstyr og flyktningstøtte. Les mer om hva de selv ber om her.
Vis hele sitatet...
På sidene til Ukrainas internasjonale legion sider skriver de at militær erfaring og kamperfaring er en fordel, men ikke et krav.

Det er mulig du har rett i at de faktisk ikke tar imot uerfarne, men jeg tenker det ikke skader om OP søker, så kan Ukraina selv vurdere
Jeg har vært inne på tanken selv om å dra til Ukraina. Men jeg tviler på at jeg ville blitt brukt som jeg da hadde ønsket. Man må vel bli med i en bataljon? Og være en slags robot? Det har jeg ikke psyke til så personlig har jeg slått det fra meg.
De kaller jo inn veldige mange vanlige menn til krigen i Ukraina, så rart hvis kompetanse er et krav. Krig er vel også så kynisk og brutalt at det meste levende kan ha en nytte. F.eks. som lokkemat i fronten.

kanonføde heter det.
Sist endret av Ipeds; 2 uker siden kl. 12:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tias Vis innlegg
På sidene til Ukrainas internasjonale legion sider skriver de at militær erfaring og kamperfaring er en fordel, men ikke et krav.

Det er mulig du har rett i at de faktisk ikke tar imot uerfarne, men jeg tenker det ikke skader om OP søker, så kan Ukraina selv vurdere
Vis hele sitatet...
Det er riktig, men da vil en høyst sannsynlig også bare bli sittende hjemme og vente på en innkalling som neppe kommer, heller enn å gjøre noe nyttig ut av seg. Ukraina utdanner massevis av soldater (og det bidrar også Norge til gjennom operasjonene Interflex og Gungne), men det er lite attraktivt å legge disse ressursene i å utdanne fremmedlegionærer som kan finne på å fyke hjem til eget land så snart det begynner å bli varmt rundt ørene.

Det er litt som når det norske spesialjegeropptaket har en myk øvre aldersgrense på 30 år. Du kan for all del søke som 29-åring, men hvis du ikke har unik og sylspiss kompetanse de trenger går du mange avslag i møte.
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Ikke dra er mitt råd. Du kommer i værste fall til å dø,...
Vis hele sitatet...
Sier du han ikke kommer til å dø hvis han forblir i Norge?
Vil ikke nødvendigvis anbefale det men vil heller ikke holde det mot deg. Støtter selv Ukraina i denne totalt unødvendige krigen og jeg avskyr russland for det de gjør men har ingen intensjoner om å ofre livet mitt for et land jeg ikke har videre tilknytning til.
Beundrer ditt heltemot men håper for din egen del at du vet hva dette innebærer og at du har tenkt godt gjennom dette.
Kan du ha et humoristisk patch på armen så vi kan le litt ekstra godt om noen ukers tid? Norges flagg tar seg godt ut i gjørma, men det er jo noe kjedelig.
Sitat av KraKraKra8 Vis innlegg
Kan du ha et humoristisk patch på armen så vi kan le litt ekstra godt om noen ukers tid? Norges flagg tar seg godt ut i gjørma, men det er jo noe kjedelig.
Vis hele sitatet...
Hva faen?
Jeg sliter litt med å tolke eksakt hva du spørr om/og hvor i planleggingsfasen du er, så det er mulig svaret mitt er total skivebom. Skriv gjerne litt om dette. Har du vært i kontakt med noen, hva slags forberedelser er du i gang med, har du utstyr/pengene til å kjøpe utstyr?

Fra en tidligere tråd:

Sitat av Zimzimba Vis innlegg
Hvis dere ønsker å delta i konflikten som soldat, men ikke klarer å finne informasjon om dette på egenhånd hadde jeg tenkt meg om en ekstra gang.

Uten militær erfaring kan dere risikere å bli en belastning for styrkene. Kontraktene ser ut til å variere fra 2 år til konflikten er over avhengig av hvilken gruppe dere tilslutter dere. Lykke til!

How long are we contracted?
We have heard from the Georgian commander this morning (1 March 2022). He has confirmed that any recruits will be required to stay the DURATION of conflict until we win.

https://twitter.com/cossackgundi/sta...874612225?s=21


https://www.reddit.com/r/VolunteersF...ndex/resources
Vis hele sitatet...
Se også: https://www.reddit.com/r/ukraineforeignlegion
Sist endret av Zimzimba; 2 uker siden kl. 16:45.
Du bør virkelig tenke gjennom før du drar! Jeg har selv vært der og har venner som er der og har vært der. Hold deg langt unna 1 og 2 bataljon.. bogdan sender tropper ut på selvmordsoppdrag og de vedder på om dere kommer levende tilbake. Mitt beste tips er å komme inn under en vestlig tropp. De fleste av de har Instagram og samler inn penger til utstyr reparasjoner osv. Ta med deg gode sko og gjerne en plate carrier. Du får en ak og 4 magasin. Resten må du fikse selv. Legg MYE i hørselvern/skuddsikkerhjelm! Og ikke glem at det du ser og opplever der nede sitter resten av livet… lykke til��
Sist endret av Abnogood; 2 uker siden kl. 18:32. Grunn: Feilskriving
Sitat av Abnogood Vis innlegg
Du bør virkelig tenke gjennom før du drar! Jeg har selv vært der og har venner som er der og har vært der. Hold deg langt unna 1 og 2 bataljon.. bogdan sender tropper ut på selvmordsoppdrag og de vedder på om dere kommer levende tilbake. Mitt beste tips er å komme inn under en vestlig tropp. De fleste av de har Instagram og samler inn penger til utstyr reparasjoner osv. Ta med deg gode sko og gjerne en plate carrier. Du får en ak og 4 magasin. Resten må du fikse selv. Legg MYE i hørselvern/skuddsikkerhjelm! Og ikke glem at det du ser og opplever der nede sitter resten av livet… lykke til��
Vis hele sitatet...
Hvor lenge var du der?
FriFugl: 2.5 mnd i aktiv tjeneste etter opplæring i ett naboland og der.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av Abnogood Vis innlegg
FriFugl: 2.5 mnd i aktiv tjeneste etter opplæring i ett naboland og der.
Vis hele sitatet...
Tror mange her inne hadde vært nysgjerrige for å lese en større tråd der du skriver om hele opplevelsen. Den har vel satt sine spor vil jeg tro?
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Tror mange her inne hadde vært nysgjerrige for å lese en større tråd der du skriver om hele opplevelsen. Den har vel satt sine spor vil jeg tro?
Vis hele sitatet...
Tenkte også det. Hadde vært veldig interessant!
Vel jeg kommer ikke til å skrive om noe spesifikke opplevelser av opsec grunner. Jeg har mye negativt å si om begge sider av den krigen og mye positivt om Ukraina og ukrainerne generelt. Jeg kom hjem til Norge i slutten av Mars og sliter skikkelig med traumer jeg fikk der nede.. det er ikke det du ser som setter seg, men sanser. Feks lukta av lik, lukta av blod. Ekstreme smerteskrik av skadde, trykkbølgen av granater og artilleri. Slutta å spise svin for å si det sånn.
Sånn som situasjonen er nå er de fleste velkommen. Alt de krever er at du kommer over grensen på egenhånd med egne penger og snakker med rekrutt-senteret deres for å få fortgang i prosessen istedet for å søke online hvor venteperioden kan være flere måneder.

Det har forandret seg veldig mye det siste halvåret/året. Du trenger ikke militær bakgrunn som førstegangstjenesten. Tidligere ønsket de helst at du hadde erfaring i krig men nå er situasjonen så desperat at du trenger ingen erfaring. Du vil få opplæring der avhengig av hvor de sender deg.

Uten erfaring vil du mest sannsynlig bli sendt ut som graver. Grave med spade, lage skyttergraver og bære jord. Ikke forvent at du blir sendt til en gruppe som driver med assault. Du må bevise at du er til å stole på om ikke en psykopat. Er dessverre en del nordmenn, svensker og dansker som har vært helt jævlige dere nede. De er jævlig lei av utenlandske "tøffinger" som ødelegger for alle. Vær en god soldat!

Det folk sier her i tråden at de ikke vil akseptere deg uten erfaring stemmer dessverre ikke lengre. Jeg sier dessverre for situasjonen er desperat. Du vil bli akseptert så lenge du kan gjennomføre 10 pullups, 10 push ups, løpe 12km på 10 min etc etc (husker ikke eksakt tallene men det er svakt, bare ikke vær feit og lat)

https://www.reddit.com/r/ukraineforeignlegion

Her har du alt av informasjon du trenger. Medlemmene der har vært og er fortsatt i Ukraine og har svart på alt du lurer. Det er en stor forskjell på hva det offentlige utlyser og hva de faktisk trenger.

Som andre har sagt: Tenk deg nøye om. Det vil ødelegge deg, det er ikke vakkert, det er brutalt, du vil lide. Støtt de heller med donasjoner.

Jeg håper "Abnogood" kan fortelle litt om hvordan prosessen er for en nordmann, hvis han ønsker å dele.
Sitat av Ripales Vis innlegg
Du vil bli akseptert så lenge du kan gjennomføre 10 pullups, 10 push ups, løpe 12km på 10 min etc etc (husker ikke eksakt tallene men det er svakt, bare ikke vær feit og lat)
Vis hele sitatet...
12 km på 10 minutter? må vell være 12 km på 100 minutter?
Sendt pm.

Vi har laget oss en liten gruppe på Reddit. Visst det skulle være flere som ønsker å bidra. Det er behov for all mulig slags bidrag. Og det er mange måter å bidra på. 3d-printing av deler, mekke nettside, verve flere folk, bygge drone, skape engasjement +++ Send gjerne en melding til moderatorene på: https://www.reddit.com/r/drones4ua/
Sist endret av svettPung; 2 uker siden kl. 22:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For min del var det enkelt. Jeg hadde bekjente fra nord Europa i GUR og i flere «private» styrker som opererer under ukrainsk kommando. Tenkt deg godt om som flere sier her. Du kan støtte krigen på flere måter enn å ødelegge livet ditt, gitt at du overlever. Realiteten er at Ukraina er i ferd med å gå tom for kompetent personell da de i realiteten har vært i kamp siden 2014. Derav senkingen av kravene til hvem som får komme å krige for dem. De også på god tur til å gå tom for artilleri granater og langdistanse våpen blir stadig mindre effektiv pga russernes utvikling av teknologi. Husk dette er ikke første gang NATO og Russland utkjemper sine uenigheter i andres bakgård… hvis det de jeg kjenner sier kommer til å skje så er NATO i fullskala krig mot Russland innen 26-27. kanskje før. Ett lite tips til de som tenker på å støtte krigen med en slant penger, sjekk ut at de er legit. Mange tullinger som leker soldat og svindler til seg penger på some. Jeg kan fortelle mye, men hvor skal jeg starte ? Den første «bølgen» av vestlige «soldater» var ett propaganda stunt for å trekke flere vestlige unge til å krige for seg. Krigsforherligelsen var høy, så kom realiteten og de fleste dro hjem. Sjansen for at du dør er høy, sjansen for at du får lønn er lav. Just sayin. Det er en grunn til at nato har tatt over utbetaling av lønn til stridende….

Og du kan bidra på andre måter enn å holde i ett våpen. De trenger sårt kompetent helsepersonell, elektrikere, mekanikere osv da ting gjerne blir ødelagt i krig. De som vanligvis ville gjort denne jobben er mobilisert så de trenger folk til andre ting enn å gå i meat grinderen.

Skulle noen til formodning dra dit, legg for guds skyld ikke ut bilder av deg selv i uniform og våpen noen plass. Da havner du fort på en «liste» og telegram sider som Trackanazimerc. Flere har død under merkelige omstendigheter etter de forlot Ukraina…. !
Sist endret av Abnogood; 2 uker siden kl. 00:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva skjer hvis en Europeisk soldat som sloss for Ukraina blir tatt til fange av Russerene? Blir de behandlet annerledes enn en Ukrainsk soldat?
Du kan være helt sikker på at du vil få spesiell behandling, spør Aiden Aslin. Det kommer helt an på hvem du er og hvilken enhet du kommer fra.. er du russer og feks er fsb havner du ikke i exchange fund, men i en lydisolert kjeller... Når det er sagt behandler ukrainerne fangene sine overraskende bra. Selvfølgelig får noen slag og spark etter kampens hete eller hvis noens kamerat er skadd før de ga opp. Russerne er indoktrinerte med at de blir utsatt for tortur, voldtekt og kastrering hvis de blir tatt til fange så de kjemper ofte til the bitter end. Men selv ukrainerne skjønner at de fleste som havner i meat grinderen er der ufrivillig mobilisert og de russiske fangene blir overrasket over god behandling og behold av buller

Ett godt eksempel på at begge sider driter i regler er feks noen bilder som florerte for et drøyt år siden på nettet av en tortur kjeller som angivelig wagner/russerne hadde. Jeg vet med sikkerhet at de eneste russerne som var i den kjelleren slapp ikke levende ut av den….
Sist endret av Abnogood; 2 uker siden kl. 01:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hva skjer hvis en Europeisk soldat som sloss for Ukraina blir tatt til fange av Russerene? Blir de behandlet annerledes enn en Ukrainsk soldat?
Vis hele sitatet...
Som nevnt her, så er Aiden Aslin (cossackgundi på twitter) et godt eksempel. Vil anbefale å høre hans historie, han har mange youtube videoer hvor han forteller hans historie. Veldig spesielt å se han identifisere og lange ut mot de som intervjuet og banket han opp i fengsel. Han ble ansett som en leiesoldat og dermed untatt fra Geneve konvensjonen.
Men alt i alt, så ble han relativt godt behandlet. De turde ikke torturere han siden han var kjent i sosiale medier og britisk statsborger.
Javel. Aiden Aslin hadde jeg faktisk ikke hørt om før nå.
Typisk av de å si at de ikke har plikt å behandle han i samsvar med Geneve konvensjonen. Noe jeg ville forventet av Russland. Men teksten er klar. Hvis du sloss i en konflikt og du har uniformen på, har de plikt å behandle deg etter konvensjonen.

Så, Russerne blir lært at de blir alvorlig mishandlet hvis de blir tatt til fange? Ja, ja. Det er jo kun stats-media der borte. Så det kan nok ha sin effekt.
Interesant.
Jeg vil nok tro at ting kunne vært i alle fall noe annerledes hadde ikke Amerikanerene insistert så kraftig som de har.
Da Ukraina tidlig begynte å utgi så mange interviuer med krigsfanger ble jeg litt skeptisk.
Hvis du ser på tidligere konflikter er ikke et interviu med en krigsfange nødvendig vis verd veldig mye. Sikkert pga at det er veldig viktig for dem å få ansiktet på skjermen.
I 1967 fikk et Øst-Tysk film team tilgang til å interviue Amerikanske krigsfanger i Nord Vietnam.
Alle fangene som ville la seg interviue var offiserer i enten flyvåpenet eller marinen. Alle var piloter. Alle sa at de ble behandlet ok og at de fikk tilstrekkelig med mat. Mens de i virkeligheten ble, eller hadde blitt torturert og sultet og satt i mørke i ukesvs osv.
(Så nær som en av dem, som nylig var skutt ned.) De fleste hadde vært der mer enn et år. Og en av dem var Lt Everett Alvarez Jr, som var den første piloten som var skutt ned og tatt til fange der oppe.
To av dem hadde oberst grad. (Luftforsvaret.)
Så det er sikkert en ganske desperat ting, å være krigsfange. I slike stater som ikke nødvendig vis respekterer slike avtaler.