Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 630
Som tittelen sier så har jeg det ikke bra for tiden. Jeg ser rett og slett ingen utvei, og jeg vet at jeg må gjøre endring i livet mitt, men vet ikke hvor jeg skal starte. Er bare så lei av ALT!

Psykologen ba meg skrive en liste over hva jeg er deprimert over, hva som gjør meg glad, og hva jeg gjør når jeg er på det mørkeste. Listen ser slik ut:

Hva som gjør meg deppa:
- Jobben (!!!)
- Føler jeg ikke har nådd målene jeg satte meg som tenåring, fyller 24 år i år.
- Blir fort veldig spontan, ofte dumme valg som jeg angrer på senere
- Krangling
- At jeg ikke er bra nok
- At jeg ikke er superflink i én spesifikk ting, men kan mye om diverse temaer/aktiviteter
- Ikke fornøyd med meg selv, jeg er kjedelig, jeg ser ikke bra nok ut, ikke fornøyd med personligheten min
- Føler mye ensomhet, selv i sosiale lag, fordi jeg vet at ingen av de jeg er med er nære venner. Jeg er som regel kun sosial med bekjente (typ hver 3. måned), eller venner av kjæresten
- Lite venner
- Føler meg lite intelligent/dum

Hva som gjør meg glad:
- Kjæresten!!
- Finne på ting med dama, om det så er å være ute sammen eller være sammen hjemme!
- Være med nære venner (basically kun en nær venn)
- Familie, men ofte mye krangling og diskusjoner som gjør meg deppa

Hva gjør jeg når jeg ting er mørkest: Isolerer meg, vil ikke finne på noe, lei av alt, alt blir bare svart og tenker det verste, ingenting interesser meg (For eksempel produsere/lage musikk se film/tiktok osv). Alt blir kjedelig.
Sist endret av Pillfreak; 1 uke siden kl. 00:53.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Som tittelen sier så har jeg det ikke bra for tiden. Jeg ser rett og slett ingen utvei, og jeg vet at jeg må gjøre endring i livet mitt, men vet ikke hvor jeg skal starte. Er bare så lei av ALT!

Psykologen ba meg skrive en liste over hva jeg er deprimert over, hva som gjør meg glad, og hva jeg gjør når jeg er på det mørkeste. Listen ser slik ut:

Hva som gjør meg deppa:
- Jobben (!!!)
- Føler jeg ikke har nådd målene jeg satte meg som tenåring, fyller 24 år i år.
- Blir fort veldig spontan, ofte dumme valg som jeg angrer på senere
- Krangling
- At jeg ikke er bra nok
- At jeg ikke er superflink i én spesifikk ting, men kan mye om diverse temaer/aktiviteter
- Ikke fornøyd med meg selv, jeg er kjedelig, jeg ser ikke bra nok ut, ikke fornøyd med personligheten min
- Føler mye ensomhet, selv i sosiale lag, fordi jeg vet at ingen av de jeg er med er nære venner. Jeg er som regel kun sosial med bekjente (typ hver 3. måned), eller venner av kjæresten
- Lite venner
- Føler meg lite intelligent/dum

Hva som gjør meg glad:
- Kjæresten!!
- Finne på ting med dama, om det så er å være ute sammen eller være sammen hjemme!
- Være med nære venner (basically kun en nær venn)
- Familie, men ofte mye krangling og diskusjoner som gjør meg deppa

Hva gjør jeg når jeg ting er mørkest: Isolerer meg, vil ikke finne på noe, lei av alt, alt blir bare svart og tenker det verste, ingenting interesser meg (For eksempel produsere/lage musikk se film/tiktok osv). Alt blir kjedelig.
Vis hele sitatet...


Dette kunne jeg svart tre bøker på, men det velger jeg å ikke gjøre.
Utifra det du skriver så vurderer jeg det som mest relevant å trekke frem egenkjærlighet, selvstøtte, verdsette seg selv, selvfølelse og selvtillit.
Der ville jeg begynt om jeg var i dine sko (jeg har vært i liknende sko i mange år av livet). Det krever masse innsats, tålmodighet og tid. Endringer skjer ganske så sakte og over tid. Det kan kanskje være det siste du ønsker å høre, men det er dessverre sånn det er. I tillegg til at du sannsynligvis er nødt til å trosse en god del motstand du har i forskjellige elementer av en behandlingsprosess.
Det som er kjipt er at det krever en innsats og at ting tar tid. Det som er fett er at det er fullt mulig å få det mye bedre.

Også.... siden dama er det som gjør deg mest glad. Det er tydelig at du er bra nok for henne og at hun ikke synes at du er stygg eller ubrukelig. Og det er en ganske så god ting.

Også er det en gang sånn at all makt til å gjøre noe med situasjonen ligger hos deg selv. Du har tydeligvis gjort noe riktig ettersom at du er i kontakt med psykolog. I så måte så er du i gang med endringer så sant du følger opp det du og psykologen kommer frem til med handling.

Stå på! Heier på deg!