Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3344
Hei!

Jeg har vært sammen med kjæresten i rundt syv måneder. Ettersom jeg bor (gratis) hjemme hos mor og far og hun eier egen leilighet blir det til at vi er desidert mest hos henne. Jeg vil si jeg sover hos henne rundt 5-6 netter i uka de fleste uker, andre uker kan jeg være innom en gang eller to.
Så langt har jeg betalt halvparten av strøm, vann og mat, noe jeg tenker er innafor. I tillegg har jeg bil vi bruker litt, men som hun ikke er med på å dekke drivstoff til.

Kjæresten min har i det siste sagt jeg ikke bidrar nok inn økonomisk og jeg merker hun irriterer seg. Hun har sendt meg et forslag med hvordan vi kan dele utgifter, der ønsker hun at jeg betaler på rentene til leiligheten, vedlikehold osv i tillegg til det jeg alt betaler. Forslaget hennes er en kopi av huseiernes forslag til å dele utgifter med samboer, altså dele på alle utgifter bortsett fra avdrag på lån og utgifter som øker verdien på
leiligheten.

Jeg er litt i stuss over hva jeg skal gjøre. Strengt tatt er vi jo ikke samboere, jeg er åpen for å bli det etterhvert, men føler det er for tidlig enda. Jeg har klær i et klesskap her og en tannbørste på badet, utenom dette disponerer jeg ingenting av leiligheten.

Hvordan ville dere her inne tenkt det er klokt og rettferdig og dele på hennes utgifter? Er jeg urimelig som kvier meg for å betale på rentene? Vi har begge helt normale statlige jobber med ca samme lønn og er i slutten av 20-åra.
Whaaat? Jeg syns du betaler for mye allerede. Du betaler halvparten men det er ikke nok? Sykeste jeg har hørt.
Hegel<3's Avatar
Trådstarter
14 4
Betaler halvparten av strømt, mat og vann. Hun vil nå jeg skal begynne å betale 40-50% av rentene på lånet. Betaler per nå ikke noe av rentene
For mye, han bor jo der nesten hele uka da bør det deles likt.
Eneste problemet her er at du ikke får noe igjen får boligen og det hadde jeg ikke giddet.
Hva du definerer som samboer er jo irrelevant så lenge du sover der. Høres ut som det er på overtid å flytte hjemmefra.
Hegel<3's Avatar
Trådstarter
14 4
Har bodd hjemmefra i flere år, men har flyttet tilbaket til hjemstedet før sommeren. Liker godt å bo med familien og de liker å ha meg der

Før i fjor sommer mente jeg. Tiden flyr
Sist endret av Hegel<3; 2 uker siden kl. 07:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som Astro nevnte så høres det ut som at du betaler det du "skal". Men blir det derimot sånn at dere skulle endt opp som samboere etterhvert, ville jeg syntes det er fair å betale 50% av renter eller lignende.
Blir som husleie det.

I min erfaring er det aller beste å sette seg ned med personen det gjelder, og ta en ordentlig prat på det. Fortell hvorfor du ikke mener du skal betale renta, og vipps så er dere i gang med det sunneste er par kan gjøre - nemlig, kommunisere.
Få hu til å flytte inn i kjelleren hos foreldra dine, så leier dere ut kåken hennes på airbnb også tjener hu fett og dere bor billig og kan bygge kapital sammen til å kjøpe en enda fetere bolig SAMMEN i fremtida.
Jeg flytta inn med frøkna i jula. Jeg betaler for all mat pluss at leieinntekter for min leilighet settes på en konto som vi skal bruke på oss.

Jeg har flere ganger sagt at vi kan ha en mer formell avtale, men hun er så forbanna glad i meg at hun bare sier at «det er vel en grei ordning det».

Hun er the shit. Når det er sagt, så synes jeg du bidrar nok, og kan ikke unngå å tenke at hadde det vært omvendt hadde det kommet en «men er penger så viktig når vi elsker hverandre daaaa».

Du eier jo ingenting av kåken. Hadde vært greit å vite mer om økonomien deres. Skal passe seg for slikt, og ha tydelige avtaler. Sånt fører til bråk på sikt.

Prekææææææææs
Suns ikke du skal betale på lån eller renter om du ikke får igjen av det på et eventuelt salg. Du er der jo relativt ofte så mat å strøm er jo innafor, men renter skjønner jeg du ikke er så gira på å betale på.
Som du sier selv så er du ikke klar til å bli samboer enda. Da er det i mitt hode rimelig enkelt. Du sier det samme til kjerringa di, at du ikke føler deg klar for å gå all inn som samboer enda. Men det er målet på sikt. 7mnd er ikke nok til å bli ordentlig kjent med noen..

Det at du betaler 50% av "forbruket" i hustanden er helt innafor!
Men å betales hennes renter hadde jeg aldri gått med på med mindre jeg var samboer med henne. Da ville jeg også kjøpt meg inn og fått tinglyst dette. Sikrer du ikke deg selv så sitter du med skjegget i postkassen om forholdet går i dass.
Da har du betalt ned på hennes lån men får ikke en dritt igjen. Kjøper du deg inn så må hun også kjøpe din del ut + verdistigning om forholdet deres går i dass. IKKE GÅ MED PÅ Å BETALE HENNES RENTER
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
50% på månedlige utgifter er raust, mtp at du ikke bor der 24/7 og i praksis enda er "gjest" i boligen.

Betale på renter og vedlikehold? Ikke søren. Da må dere isåfall bli offisielt samboere, og få den økonomiske kloa inn i boligen. Det er helt på tryne at du skal finne deg i å betale for andres boliger som du selv ikke eier. Respektløst av partneren din!
Virker som du betaler greit for deg slik det er nå. Vedlikehold? Det er kostnaden av å eie bolig. Står navnet ditt på skjøtet?
Renter? Det er kostnaden av å kjøpe bolig sammen med banken. Kjæresten din får dessuten fradrag for rentene på skatten. Om du vippser henne penger for renter, får du jo ikke fradrag for dette på din skatt, for lånet står på henne og boligen er hennes.

Tror nok du bør trå på bremsene her, ta en real prat med din kjære og tegne og forklare dette for henne. Du betaler jo for det du forbruker. Selv om du ikke bor fast hos henne så tar du halve regninga på strøm og mat. Rentekostnader suger men det er prisen for å eie egen bolig sammen med banken.

Skal dere bli permanente samboere bør dere gjøre som du har fått tips om og formalisere en avtale rundt det økonomiske slik at ikke du taper masse om dere frem i tid ender opp som ex-kjærester. Hun har fått rentefradrag og du har betalt halvparten av renta, og når hun selger boligen får hun all verdistigning og du står igjen blakk, bitter og koneløs.
Er ikke helt enig med resten av gjengen her og synes det er rimelig at du bidrar med mer.

Strøm, mat, vann og slikt er det rimelig at dere deler på da det er noe dere begge forbruker. I tillegg synes jeg du burde betale noe leie. Sjekk hva tilsvarende leiligheter leies ut for i samme område og betal rundt 40% av det.

Hvis du mener at det har noen betydning at du kan bo gratis hos foreldrene dine så foreslår jeg at du alltid overnatter der i steden for.
Nei hvis du ikke eier kan du ikke ta 50% av kostnadene med bolig. Da er det mer rettferdig at du betaler noen tusen hver måned for å hjelpe til.

Jeg betalte 50% av lånet + 50% av alle utgifter til exen i mange år og jeg synes ikke det var spesielt smart i dag.

Har ny partner nå og kunne ikke tenke meg noen annen løsning en hver sin bil og dele bolig og mat 50/50.
Sist endret av KnutAnkhAton; 2 uker siden kl. 14:54.
Fuck Mr. Plod!
Får du tilbake evt. Betalte kroner når leiligheten en dag skal selges?

Eller er dette cash som hun får tilbake, rett i sin lomme når hun skal selge?
Skulle jeg betalt noe lån så skal ihvertfall jeg eie noe av det jeg betaler på.
Halvparten av renteutgiftene er fair å betale hvis du offisielt flytter inn og bor der heltid, i tillegg til halvparten av fellesutgifter/strøm/mat. Men ikke glem rentefradraget, så be om at hun trekker fra 22% på din halvdel av renteutgiftene, dette får jo hun igjen over skatteseddelen året etter.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Halvparten av renteutgiftene er fair å betale hvis du offisielt flytter inn og bor der heltid, i tillegg til halvparten av fellesutgifter/strøm/mat. Men ikke glem rentefradraget, så be om at hun trekker fra 22% på din halvdel av renteutgiftene, dette får jo hun igjen over skatteseddelen året etter.
Vis hele sitatet...
Det eneste som blir fair er at TS også blir medeier. Hvis ikke, henger alt på at kjæresten til TS ikke dolker han i ryggen i fremtiden, skulle forholdet ta slutt. Personlig har jeg tatt betalt 2000 kr pr mnd fra partner for strøm, mat, osv osv. Og det tok jeg med utgangspunkt i hvor mye det *faktisk* kostet meg ekstra å ha en ekstra person boende hos meg. Det er nemlig også en vinkel man kan se dette fra.


Her tror jeg TS må ta en alvorsprat og inngå skikkelig avtale som tar for seg også ting som skattefradrag som nevnt av noen andre i tråden. Det er ihvertfall ikke fair at TS skal betale for å vedlikeholde en bolig han selv ikke eier, i tillegg til å betale på renter han selv ikke får fradrag på. I blind tillit(!)
Sist endret av frilansloser; 2 uker siden kl. 17:42.
Er heller ikke helt enig med majoriteten her.

TS bor hos dama 5-6 dager i uka, som kan tolkes at det basically er der han bor. Å dele på strøm, mat og vann er jo en selvfølge. Det er jo utfigter som øker ved at TS bor der og helt klart må dekkes.

Hvorfor tenker folk at det er riktig at TS ikke skal betale mer enn dette? Hadde han leid et annet sted ville prisene vært helt annerledes. Det er jo naturlig å betale leie når man faktisk leier et sted. Det behøver ikke være 50% av hva dama har i faste utgifter for leiligheten, men det burde være en sum som reflekterer enn viss rettferdighet.

Det at dama har klart å få seg en egen leilighet betyr ikke at kjæresten nå får et superbillig sted å bo fordi han ikke har det selv. Hun skal jo ikke straffes fordi hu har investert i en bolig som vil øke i verdi - og det er ingen unskyldning for at TS ikke skal betale mer i leie. Syntes det er helt vilt å i det hele tatt synse på at TS skal bli medeier. Helt latterlig, faktisk. De har vært sammen i 7 mnd, som er kort tid. Da får de i såfall kjøpe sammen senere eller han kjøpe seg inn.
Hvis hun vil at du skal betale 50% renter, så kan du gjøre det i mot at du tar over 50% av lånet/huset.

Mat, strøm og annet forbruk er greit å splitte 50-50.

Ellers så kan du jo alltid betale en symbolsk sum for å overnatte, som feks 2000 kr per mnd. Bor du der 80% av tiden så er det ikke så uvanlig å hjelpe til.
Blir gøy å se tilbake på alle de ti-hundre tusene du har betalt på HENNES leilighet etter dere evt slår opp.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Får du tilbake evt. Betalte kroner når leiligheten en dag skal selges?

Eller er dette cash som hun får tilbake, rett i sin lomme når hun skal selge?
Skulle jeg betalt noe lån så skal ihvertfall jeg eie noe av det jeg betaler på.
Vis hele sitatet...
Så man burde få betalt av alle uleiere man har benyttet, den dagen de evt selger boligen de leide ut til en?

Renter forøvrig betaler ikke ned på lånet, det er det avdragene som gjør.

Som noen nevnte her, hvis ts ikke ønsker å betale halvparten av rentene som en del av husleien slik kjæresten ønsker, så kan jo ts passe på å sove hjemme hos foreldrene sine hver natt.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Så man burde få betalt av alle uleiere man har benyttet, den dagen de evt selger boligen de leide ut til en?

Renter forøvrig betaler ikke ned på lånet, det er det avdragene som gjør.

Som noen nevnte her, hvis ts ikke ønsker å betale halvparten av rentene som en del av husleien slik kjæresten ønsker, så kan jo ts passe på å sove hjemme hos foreldrene sine hver natt.
Vis hele sitatet...
Synes det er litt forskjell på å leie ei leilighet enn å betale på renter til en samboer. Betaler du renter får du også fratrekk på skatt, men tror ikke TS får skattefradrag om han velger å betale rentene?
Skattefradraget ber du om til fratrekk direkte av samboer hver måned, som nevnt tidligere, minus 22% på det du skal betale av rentene. Dette får jo samboer igjen over skatteseddelen året etter.
Det er en selvfølge at dere skal dele på strøm, vann og mat 50/50….

Hadde jeg vært deg hadde jeg MED GLEDE vippsa over 3-4 tusen i mnd som takk for at du får bo der gratis.

Greit å vise at man er litt takknemlig når man får bo et sted helt gratis i disse rentedager)

Synes det er en smule frekt å bo hos andre uten å tilby å betale litt leie faktisk…spesielt når det er kjæresten din. :P
Sist endret av Sisi569; 2 uker siden kl. 23:29.
Tenk å flytte fra den ene til den andre hele livet så slipper en boutgifter i det hele tatt
Ser mange mener at det ikke skal betales for oppholdet bortsett fra mat og strøm men om du leier et sted er det vel vanlig å betale for seg. Hadde ts kun vært der i ny og ne hadde jeg forstått men 5/6 dager i uken er relativt mye og det hadde vært forventet å betale husleie.

Det er jo mer slitasje når to stykker bor der vs en som bor alene. Er det fair at eier dekker det bare fordi de er kjærester?

Den beste løsningen som mange nevner er jo å kjøpe deg inn i 50% av boligen men ts nevner ikke noe om det er økonomisk mulig. Da vil husleie være en måte å møtes på midten til det blir mulig.

Jeg hadde skjønt om det var for en kortere periode men om du faktisk er der så ofte over mange måneder gratis blir det litt rart. Vil nesten si at ts snylter på dama som ikke vil sitte igjen med annet enn slitasje om de går fra hverandre.
For å ikke utnytte dama, så betaler man husleie. Er litt snodig i det hele tatt å synes det er urimelig. Spesielt når du er i en situasjon fra før som gjør at du ikke har noen boutgifter. Hva dama de bruker pengene på - om så det er renter eller dyre vesker, er irrelevant.
Sitat av nj6RVVcU$gEV$ Vis innlegg
For å ikke utnytte dama, så betaler man husleie. Er litt snodig i det hele tatt å synes det er urimelig. Spesielt når du er i en situasjon fra før som gjør at du ikke har noen boutgifter. Hva dama de bruker pengene på - om så det er renter eller dyre vesker, er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Helt feil ass, er jo dama som utnytter han, han betaler allerede som er godt nok i seg selv, om han flytter inn ja da kan man starte snakke om betaling av leie/renter samt alt annet han allerede betaler
synes ikke 50% av renter er rimelig då må du inn som eier og betale avdrag også men halvparten av evt husleie / sameie / andels utgifter er rimelig å betale kommunale avgifter ved sameiet i tillegg til det du betaler kan jo få hun til å betale den lille bruken du sier hun har av bilen men hvis det er lite kan det være litt smålig.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Jeg synes ikke hun er urimelig. Du bor jo praktisk talt hos henne mesteparten av uka.
Synes dette med avbetaling av renter uten å bli deleier er litt over streken-men som tidligere nevnt benytter hun bilen/har fordel av at den er tilgjengelig så kan hun betale litt fast der kanskje om du betaler renter på leiligheten.
Sitat av Ramboblazer Vis innlegg
om han flytter inn ja da kan man starte snakke om betaling av leie/renter samt alt annet han allerede betaler
Vis hele sitatet...
Hva vil du definere en person som bor et sted 5-6 dager (av 7)? I mine øyne har han i praksis flyttet inn og bør så klart betale litt i leie.
Hmm, økonomiske gnisninger allerede så tidlig i et forhold, da hadde i allefall jeg tenkt meg om to ganger hvis jeg var deg TS. Det samme som de fleste nevner over, men jeg er litt enig i han som nevner dette med slitasje, og det sier seg selv at verdien av en bolig i de fleste tilfeller forringes i større grad om det er to som bor der fremfor bare en person. At du betaler ≈50% holder for de fleste, og jeg antar du hjelper til med det dagligdagse. Kanskje du får prøve å betale litt mer i naturalia. Uenighet om økonomi skal jeg tro er grunn #1 for at folk skilles/det blir brudd
Sitat av Ramboblazer Vis innlegg
Helt feil ass, er jo dama som utnytter han, han betaler allerede som er godt nok i seg selv, om han flytter inn ja da kan man starte snakke om betaling av leie/renter samt alt annet han allerede betaler
Vis hele sitatet...

Sjukt at han bor der gratis og du mener det er dama som utnytter han..

Du dekker halparten av strøm, vann og mat. Som er.... *tada* akkurat det samme som du selv bruker???

Kanskje du bare må slutte å tenke på om du skal betale på avdragene eller rentene hennes og heller bare tenke at det er naturlig du betaler litt husleie. Så får hun bruke det som hun selv ønsker.

Absolutt enig i at på sikt kan det være lurt at dere heller kjøper i lag så begge betaler på egen eiendom. Men ville selv tenkt dette var for prematurt når forholdet ikke har vart lenger, i hvert fall om jeg var i hennes situasjon.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Synes dette med avbetaling av renter uten å bli deleier er litt over streken-men som tidligere nevnt benytter hun bilen/har fordel av at den er tilgjengelig så kan hun betale litt fast der kanskje om du betaler renter på leiligheten.
Vis hele sitatet...
Normalt sett så spiser jo menn en del mer enn kvinner. TS betaler halvparten av maten. Er det kanskje slik at dette veier opp for bilbruken? Hvem vet?

Det som er her er at hvis kvinnen hadde leid leiligheten så er det ingen som hadde reagert på at TS skulle være med å dekke en stor del av husleien, samt betalt det han spiste, brukte i strøm osv. Han hadde da ikke hatt problemer med å dekke både renter og avdrag for en annen, ukjent person. Er det egentlig helt uhørt at en hjelper litt til med litt av renteutgiftene (ca 25%) til en person en faktisk er i et forhold til?

Faktisk så er jo dette en del av det å bli voksen. Ellers kan en jo heller bo hjemme hos mor og far, og si at en dessverre ikke kan ha så mye samvær med sin kjære.

Vedlikeholdsbiten, synes jeg var å strekke det litt langt. Egentlig så er det vel rett at en skal være med på dette også, men det kan bli et veldig avansert regnestykke. Det er vel ikke slik at det blir all verdens slitasje. Blir det et langvarig forhold så er det jo noe annet. Da får en heller ta det opp når den tid kommer.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Sjukt at han bor der gratis og du mener det er dama som utnytter han..

Du dekker halparten av strøm, vann og mat. Som er.... *tada* akkurat det samme som du selv bruker???

Kanskje du bare må slutte å tenke på om du skal betale på avdragene eller rentene hennes og heller bare tenke at det er naturlig du betaler litt husleie. Så får hun bruke det som hun selv ønsker.

Absolutt enig i at på sikt kan det være lurt at dere heller kjøper i lag så begge betaler på egen eiendom. Men ville selv tenkt dette var for prematurt når forholdet ikke har vart lenger, i hvert fall om jeg var i hennes situasjon.
Vis hele sitatet...
Hvilken verden lever du i? Halvparten av strøm, vann og mat er da aldeles ikke gratis?!

Også er det dette med bilen da, som begge bruker men bare han fyller.

Jeg skal være helt enig i at hvis de hadde vært samboere så kunne han kanskje dratt i litt på rentene på lånet men sånn som det er nå er man tross alt på besøk selvom han sover over 5/6 dager i uka.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvilken verden lever du i? Halvparten av strøm, vann og mat er da aldeles ikke gratis?!

Også er det dette med bilen da, som begge bruker men bare han fyller.

Jeg skal være helt enig i at hvis de hadde vært samboere så kunne han kanskje dratt i litt på rentene på lånet men sånn som det er nå er man tross alt på besøk selvom han sover over 5/6 dager i uka.
Vis hele sitatet...
Haha ja hvilken verden lever du i? Lol
Menn spiser jo mer en kvinner-men er enig at han derfor bør betale litt mer en halvparten av matutgiftene-men ikke rentene. Så spørs det jo om han spiser der hver dag da siden han og kanskje har matutgifter for de netter han bor hjemme hos foreldrene.
Jeg tjener langt over dobbelt så mye som kona som jobber i offentlig sektor da jeg jobber I privat med muligheter for så mye overtid bare vil osv..

Fra dag en når vi begynte og lure litt rundt og ligge over i helger osv har det ikke vært mye "mitt og ditt" i forhold til penger og utgifter.
Vi har alltid bare tatt regninga den som var nærmest sist lønningsdag å slikt.

Vi ble dog samboere veldig tidlig i forholdet og har gått inn i det med en typ "felles økonomi" der hvor vi begge bare skyter inn penger på en konto til regninger og husleie å etterhvert hus og billån. Så en feller brukskonto som begge også disponerer som vi setter inn til alt annet av mathandling, klær og parfymer osvosv som vi bruker på og "leve" og litt oss selv.
Siden jeg har mellom 20-40 000 mere utbetalt enn henne så går større del av den kaka til regninger og den fellespotten.
Jeg ser ikke pengene etter de er satt inn på felles kontoene og synes det er helt greit med min dyskalkuli og at hun tar kontroll å også da kan unne seg ting hun ønsker å til barna osv..
Jeg svir av noen 2 - 8 000 en gang iblandt på parfyme så tar revisoren i hus kontroll over å fordele ut resten av felles utgifter å lånene osv.
Funker helt supert synes jeg.
Litt klær i et klesskap og en tannbørste er ikke mye av ditt i hennes leilighet. Skal dere dele på nesten alle utgifter, så må du også ha fri tilgang til leiligheten, ikke bare være på besøk. Egen nøkkel og rom for å ha besøk av venner.
Tenker det kommer litt an på økonomien deres. Hvis hun sliter med å få ting til å gå rundt, mens du har det romslig, er det kanskje naturlig at du bidrar litt mer. Jeg leide ut et rom i huset mitt før jeg fikk kjæreste, og leien jeg fikk inn dekket faktisk både renter og avdrag på huset. Og da leide jeg ut billig etter markedet! Da jeg fikk kjæreste var det upraktisk, og jeg måtte kaste henne ut. Da mistet jeg en stor inntekt som var viktig for min økonomi da. Det er ikke så rett frem, og det viser svarene du har fått også. Dere må bare se på hele bildet, og vurdere hva som er rett for dere.

Men jeg ville nok ikke betalt renter ��
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvilken verden lever du i? Halvparten av strøm, vann og mat er da aldeles ikke gratis?!

Også er det dette med bilen da, som begge bruker men bare han fyller.

Jeg skal være helt enig i at hvis de hadde vært samboere så kunne han kanskje dratt i litt på rentene på lånet men sånn som det er nå er man tross alt på besøk selvom han sover over 5/6 dager i uka.
Vis hele sitatet...

Strøm, mat og vann(hva er vann forresten, er der vannmåler?) er jo det som pleier å komme i tillegg til normal husleie. Så ja, jeg mener han fortsatt ikke betaler noe for å bo der. Når man er der 5-6 dager er man strengt tatt ikke på besøk lenger.

Ja, om det er bare han som fyller på bilen og begge som bruker det er det fair nok at det er en del av totalregnskapet. Men nå har ikke vi hele regnestykket, så det får de finne ut av.