Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1125
Har nå jobbet i snart 2 uker uten arbeidsavtale. I går spurte jeg lederen min om den er klar til å underskrives (var sykemeldt forrige uke), og hun svarte meg kort «Har ikke hørt noe», så gikk hun bare. Hørt fra hvem?

Er midlertidig stilling, frister litt å bare finne meg ny jobb, og ikke dukke opp. Og når de lurer bare på hvorfor jeg ikke er på jobb, så svarer jeg bare at jeg fant meg ny jobb siden jeg ikke har noen kontrakt eller avtale hos dere.


Blir litt irritert egentlig, og lederen er stereotypisk hissig dame fra østblokk land, som virkelig hater mas og spørsmål.


Hva er konsekvensene for meg personlig ved å arbeide uten arbeidsavtale?
Hvilken lønn får du? Hva står i kontakten? Å nei stemmer det..
Dette lukter så utrolig shady. Rapporter til arbeidstilsynet og kom deg bort. ALDRI jobb uten kontrakt om du ønsker å jobbe lovlig med god sikring av dine rettigheter. Plutselig står du uten lønn, usaklig lav lønn eller at timene blir kuttet uten noen gyldig grunnlag.
Husk å dokumenter alle timene du har jobbet til nå.
De kan i teorien påstå at du aldri har vært ansatt siden du ikke har hatt kontrakt.

Jeg skulle egentlig jobbe for Nio når de først kom til Norge men som et kinesisk selskap tok de en spansk en og lagde en "midlertidig" kontrakt som ikke var i nærheten dekkende nok selvom det var en relativt høy stilling.

Jeg klagde og sa at jeg ønsket en ordentlig kontrakt før jeg begynner. De ga samme unnskyldning, så ringte jeg de dagen før jeg skulle begynne og sa opp ettersom jeg takket ja til en annen jobb som klarte å produsere en god kontrakt som fulgte avtaler + norsk lov.
Sist endret av Satho Pronth; 2 uker siden kl. 07:34. Grunn: glemte å legge til noe
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Spurte igjen, hun svarte bare at hun ikke vet.
Har jobbet her siden oktober, og da underskrev jeg midlertidig kontrakt med første dag. Skulle egentlig få fast nå i mai, men de bestemte seg for å gi meg ny midlertidig kontrakt ut august, siden de trenger folk, men de var usikker på behov.
Men da har du jo kontrakt? Bare ikke den du ønsker.
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Kontrakten min fra oktober gikk ut siste dag i april.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Ikke bra nei. Kontakt Arbeidstilsynet snarest, og meld ifra til nærmeste sjef at du ikke kommer til å jobbe et minutt lengre før arbeidskontrakt er på plass.
Det tryggeste man i dag som arbeidstaker kan gjøre er å organisere seg, det uvanvhengig av tentaklene "arbeiderpartiet" har inn i en del av fagforeningene. Forutenom det skal alle arbeidsplasser ha en tilitsvalgt og et verneombud om det er over 10 ansatte. Tilitsvalgte skal i teorien ta slike saker videre til forbundene for de som er organiserte. Men erfaringsmessig er ofte de tilitsvalgte håndplukket av useriøse bedriftseiere.

Mitt råd er å organisere deg, det trenger ikke en gang bedriften din vite om. Vent til du får den hjelpen du trenger av fagforeningen og slå til. Jeg ser over her at arbeidstilsynet er nevnt. Det er svært sjeldent de gjør noenting som helst meg erfart.
Dette er selvfølgelig ikke korrekt praksis, men når du fortsatte etter kontraktens utløp ble den i praksis forlenget. Du har dermed samme rettigheter og plikter som alltid, inklusive oppsigelsestid.

Om du vierkelig ønsker å slutte klarer du sikkert gå på dagen under trussel om å blande inn arbeidstilsynet, men da brenner du også noen broer.
Bare slutt på dagen. Useriøse aktører som dette fortjener ikke annet. Gjorde det selv for mange år siden da jeg konsekvent fikk månedlig kontrakt for måneden jeg hadde jobbet først neste måned. I praksis jobbet jeg da kontinuerlig uten kontrakt. Måtte selv be om kontrakt hver gang og unnskyldningen hver gang i over et år var at han hadde "glemt det", men uansett hvor tidlig eller hvor mange ganger jeg minnet han på det kom kontrakten tilfeldigvis alltid på etterslep neste måned.

Hvis noe skjer, som en arbeidsulykke eller at du senere må til NAV og dokumentere arbeidsforholdet er det veldig lurt å ha dette på stell på forhånd. Du trenger ikke organisere deg, har aldri opplevd at tillitsvalgt(organisert) eller formann(som skal hjelpe uavhengig av organisering) har tatt tak i ting selv om jeg ikke har hatt kontrakt, og arbeidstilsynet kan du ta deg i ræva på at gir faen i det meste uansett hvor ulovlig, kritikkverdig eller farlig for liv og helse det måtte være desverre. Eneste gode grunnen til å organisere seg er hvis du får såpass rimelig forsikringer på bil og innbo at det i praksis lønner seg mtp kontigenten du betaler hver måned.

Slutt på dagen om du ønsker, jeg bare møtte ikke opp, fikk telefon med spørsmål om jeg kom på jobb, sa at jeg ikke har et arbeidsforhold hos dere, stilte meg uforstående til kravet og han ble litt snurt og la på som en sutrete unge som ikke fikk isen sin, hørte aldri noe mer og det fikk ingen konsekvenser. Hva skal de slå i bordet med om du ikke en gang har kontrakt? Om det så er sånn at du i praksis har "forlenget" kontrakten ved å fortsette har du krav på betalt for dagene du har jobbet, og hva skal de gjøre med resten? Arrestere deg?
Sitat av knert1 Vis innlegg
hva skal de gjøre med resten? Arrestere deg?
Vis hele sitatet...
Nei, men de kan gi en veldig dårlig attest. Og de kan jo holde igjen lønna en stund på faen osv. Du bør ha litt å vinne før du gjør slikt.

Ellers bør TS lese litt her:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...arbeidsavtale/
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Nei, men de kan gi en veldig dårlig attest. Og de kan jo holde igjen lønna en stund på faen osv. Du bør ha litt å vinne før du gjør slikt.

Ellers bør TS lese litt her:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...arbeidsavtale/
Vis hele sitatet...
Vrøvel og pølsevev

Du har krav på en nøytral attest som et minimum.

Det skal også mere til for at han kan trekkes i lønn. Om de gjør dette kan han kreve dokumentasjon på hva slags inntekt de skal ha tapt. Det finnes mange begrensninger rundt tilbakeholding av lønn. Han kan også rettsforfølge arbeidsgiver om det skulle skje, men nå er det veldig lite sannsynlig. Skal de kreve man jobber ut oppsigelsestiden når man ikke har kontrakt? Nei de kan skylde seg selv.
Sist endret av knert1; 2 uker siden kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Joa, men hva gjør du om de er kjipe da? Går til sak? Det er jo både lett og billig

Vi vet jo allerede at arbgiver på det beste er en slendrian, og muligens en real kødd. Hva har TS å vinne på å gå til krig med en slik person? Om han har en bedre jobb som venter på ham er det kanskje verdt det, men ellers?
Mer vrøvel og pølsevev

Jeg blir overrasket over hvor mye uekte makt man skal tillegge en arbeidsgiver bare fordi de sitter på en lommebok. Hvis TS er så redd for å miste noen få kroner så får han slutte dagen etter utbetaling da. Hvis det er så vanskelig for en privatperson å gå til sak er det ikke noe lettere for en bedrift som ikke har en kontrakt med personen de evt skulle gått til sak mot eller holde igjen penger fra. Jeg har som sagt selv gjort det og det går veldig fint. Det blir litt slitsomt å måtte informere deg igjen om at det finnes begrensninger for hvor mye og hvordan de kan holde igjen lønn, leste du lenkene? Kan ikke se noen motargumentasjon på det? Man skylder ikke arbeidsgivere som spekulerer i midlertidige ansettelser en drit og de har ingen rettigheter når de holder på sånn heller, noe de selv er smertelig klar over.
Så da har du kontrakt ut august ? (bare ikke fast stilling som du ønsker). Da kan man ikke bare slutte i morgen. Det bruker å stå gjensidig oppsigelsestid i kontrakten, vanligvis 1 mnd. ved midlertidige stillinger. (Oppsigelse må leveres skriftlig 1 mnd før). Og man har krav på å få attest etter endt arbeidsforhold for å vise til arb.erfaring, kompetanse osv. Det kan også hende når man søker ny jobb, at de før intervju ringer til den forrige arb.plassen/lederen.

Jobber du forresten som vikar for noen som er f.eks sykemeldt eller i permisjon ? Sommervikar ? Eller er det mer ektravakter og tillkalling ? Har du noen faste vakter f.eks. annen hver helg ? Hvis man har arb.avtale (selv om det er midlertidig stilling el tilkallingsvikar) er alle avtalte arb.dager (inkl.ekstravakter man har påtatt seg) en del av kontrakten, og ved fravær/sykdom må man gi beskjed.

Det er gode råd aldarico kommer med, og jeg anbefaler det samme. Har selv fått hjelp av fagforening. Alt stemmer, unntatt at tillitsvalgt er valgt av leder. Tillitsvalgt er arbeidstakernes representant og skal velges av de annsatte. (Om plasstillitsvalgt ikke kan hjelpe, så kontakter du en hovedtillitsvalgt i fagforeningen). Det er Verneombudet som ofte er utvalgt av sjefen og bare opptrer som lederen sin "lapdog".
Sitat av Stella Polaris Vis innlegg
Så da har du kontrakt ut august ? (bare ikke fast stilling som du ønsker)
Vis hele sitatet...
Virker ikke sånn.

Åpnings innlegget starter med
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Har nå jobbet i snart 2 uker uten arbeidsavtale.
Vis hele sitatet...
Deretter har han allerede svart på akkurat det samme spørsmålet.

Sitat av Astro Man
Men da har du jo kontrakt? Bare ikke den du ønsker.
Vis hele sitatet...
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Kontrakten min fra oktober gikk ut siste dag i april.
Vis hele sitatet...
Her må du nesten forklare litt bedre Pillfreak
Sitat av Pillfreak
men de bestemte seg for å gi meg ny midlertidig kontrakt ut august
Vis hele sitatet...
Er ikke så rart det blir misforståelser.

Men du har ikke skrevet under enda? Eller er må hele tittelen på tråden skrives om fordi du ikke skjønner at en midlertidig arbeidsavtale fortsatt er en arbeidsavtale? For hvis du har skrevet under så har du selvfølgelig en arbeidsavtale og burde si opp på vanlig måte eller vente til kontrakten går ut i August med å slutte. Det er ingen ting som hindrer deg i å slutte på dagen når kontrakten går ut, du har ikke plikt til å fornye arbeidskontrakten. Men gjetteleken når man forsøker å hjelpe folk er noe ordentlig drit.