View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Busemannen Vis innlegg
Jeg vet et konkret tilfelle der en liste med sms meldinger fra et spesifikt miljø ble vist til en bekjent av meg av en politibetjent. Dette var i forbindelse med at begges barn bodde i området. Det var informasjon som må ha vært ulovlig innhentet... Synes jeg leste på tv for noen år siden at det foregikk tusenvis av ulovlige avlyttinger i Norge, i løpet av et år...
Vis hele sitatet...
Hvorfor "MÅ" det ha vært ulovlig innhentet? Her er det flere lovlige muligheter og den mest sannsynlige er at politiet har hatt tilgang til å tappe/speile telefonen til noen av de som var involvert i sms samtalen. Om det gjaldt kommunikasjon mellom to eller flere parter får politiet tappet hele samtalen om de har tilgang til telefonen til en av de involverte, mens gjaldt det smser mellom mange forskjellige mottakere så er det telefonen til avsender som har vært tappa.
Det å tappe telefon og minnekort for innhold ved fysisk tilgang trenger ikke samme godkjennelse som skjult overvåkning så ingenting ulovlig med det..!
Det som vanligvis er tilfelle da er at noen får beslaglagt telefonen sin i et avhør også tappes/speiles den før man evn får telefonen tilbake, er det en som er innblanda i kriminelt nettverk og vet han har vært dum å sendt eller mottatt sms (politiet kan også gjenopprette sletta smser) så er det en del som ikke tør å si til resten at de har fått mobilen sin tappa fordi man kan bli sett på som snitch eller i beste fall idiot som lar bevis ligge på tlf sin. Mange saker der alle nekter på å gitt noe info til politiet og mener det må ha vært ulovlig overvåkning er egentlig folk som har snitcha eller vært uforsiktige.. Eller at noen frivillig har gitt fra seg tlf fordi de har blitt lurt til å tro politiet skal hjelpe dem.

Innhold i smser er kun mulig å få tak i ved å tappe/speile telefonen og da må man ha hatt fysisk tilgang til den. Er ikke ulovlig å tappe telefon.

Telefon og sms trafikk kan hentes ut "på avstand" fra teleselskap men kun klokkeslett, basestasjon, nr til og fra og ikke innhold, det krever mange ledd og godkjennelser der hvert ledd skal se godkjennelsen så lite sannsynlig det skjer ulovlig. Som jeg sa i sta alle disse har ikke en konspirasjon mot deg! Så kommer avlytting av telefonlinje eller rom dette trenger også godkjenning gjennom enda flere ledd, jurister og montører.

Det du sikter til for noen år sida er de falske basestasjonene som går an å sette opp for å overvåke og avlytte trafikken som sendes via den spesifikke basestasjonen. Det gjaldt basestasjoner som var satt opp rundt Stortinget og noen ambassader tror jeg også det var og hensikten var å avdekke spioner og jammere. Da kom det frem at flere tusen som hadde gått forbi de basestasjonene kunne potensielt blitt overvåket eller avlyttet siden de ble catchet opp av utstyret, men de som styrte utstyret hadde ingen interesse av å lytte på tilfeldige forbipasserende eller gå gjennom info utstyret registrerte om at nå ble en en samtale gjort i det området av en tilfeldig person klokka 12.03. Dataen som potensielt kunne blitt samlet ble ikke brukt til å overvåke noen ulovlig men utstyret kunne potensielt ha gjort det om de valgte det.. Men saken fikk mye refs fra Datatilsynet ja.