View Single Post
Sainte-Terrer
jajasamannen's Avatar
24
Det er vel en del av saken jajasamannen. Men både trump og pst(?) har gått direkte ut å sagt at de frykter huawei mtp trojanere eller hardware som kan tillate trojanere. I Norge var det vel i forbindelse med anskaffelse av 4G utstyr der telenor valgte Huawei at det ble skrevet endel om de skumle kinamennene. Slikt er ennå ikke bevist.
Vis hele sitatet...
Fritt fra hukommelsen dreide den norske saken seg om utbygging av 5G nettet, der bekymringen også var et potensielt samarbeid mellom Huawei og kinesisk etterretning. Huawei tilbød da å kontraktsfeste en garanti om at utbyggingen av 5G-nettet ikke skulle bli kilde til slik bruk. Hva en slik garanti/kontrakt er verdt i praksis når det faktisk gjelder kan man jo gjøre sine egne tanker om.

Når det kommer til tyveri av IP må en vel være så ærlig å si at der ikke den ene særlig bedre enn den andre og det skjer selv "i de beste familier". Ofte resulterer slikt i forlik eller dom. Så at Huawei er noen versting her kan jeg ikke umiddelbart se, men de har sikkert også sine svin på skogen mtp IP krenkelser.
Vis hele sitatet...
Jo, dette forekommer nok både her og der, men mitt inntrykk er at Kina har utgjort et særlig problem. Det er også en annen sak dersom et selskap innad i USA skulle gjøre seg skyldig i dette, enn om en stat som Kina skulle gjøre det, med tanke på hvilken utstrekning de aktuelle domstolene har.

Tenker handelsunderskuddet usa/kina kanskje er en langt mer sannsynlig kandidat for hvorfor dette har dratt seg til. USA's handelsbalanse har gått gærne veien i årevis, og spesielt mot kina var handelsunderskuddet stort til tross for at de aktivt gikk inn for å dempe handelsunderskuddet. Og det er vel kanskje mer trolig at det dreier seg om handelsbalansen enn Huawei. Huawei blir et verktøy som kan brukes for å tvinge Kina inn på en frihandelsavtale som bedre passer amerikanerne. Kina har jo blokkert varer fra USA og dette må nok sees i sammenheng med klagingen på Huawei.
Vis hele sitatet...
At handelsunderskuddet og den påfølgende handelkrigen har bidratt til saken er det liten tvil om. Det er heller ikke å legge skjul på at Trump både før sitt presidentkandidatur, underveis i sin presidentkampanje og hittil i sitt presidentskap har bedrevet en relativt kraftig polemikk mot Kina og deres handelspraksiser.

Handelsunderskudd er jo heller ikke en ny ting som kom med Trump, det har eksistert i årevis. Lenge før Trump ble kandidat så der er vel den egentlige grunnen slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Handelsunderskudd eller ei – i lys av det jeg skrev i mitt forrige innlegg mener jeg det realpolitisk sett er mer enn legitimt å stille spørsmål ved, samt sanksjonere mot, store og innflytelsesrike selskaper som Huawei dersom de ikke evner å tilfredsstille grunnleggende informasjonskrav fra aktuelle myndigheter.