Jeg har fått hørselsskader pga skyting uten hørselsvern. Det var jaggu ikke mange ganger som krevdes og det skjedde i helgene (dvs. flere dager-uker mellom hver gang). Jeg er høyrehendt og det er høyre øret som har en [b]mye[b] høyere tendens til å pipe. Natten det skjedde så var det som om ørene var "muffled" når jeg la meg, en forjævlig piping når jeg våknet. Tilstanden vedvarte i noen uker.
Nå er det over 2 år siden jeg skøyt sist og har ingen daglige plager. Jeg vet at høy lyd/frekvenser utløser piping i ørene, spesielt høyre side. Jeg har ingen bedre løsning enn å skru ned volumet eller skru av lyden. I arbeidssituasjoner så nekter jeg å gå inn i områder med støy hvis det ikke er hørselsvern tilgjengelig (har heldigvis ikke vært ett problem enda). For øvrig så gamer jeg 6+ timer hver dag og mine hørselsskader dukker opp 1-3 ganger i måneden.
Det man absolutt ikke må gjøre er å øke volumet, da vil du forverre tilstanden din. Det hyggelige med tinnitus/hørslesskader er at det har ingen behandling og kan bli noe så inn i helvete mye verre enn hva det er i dag. Skaden har skjedd og du må tilpasse hverdagen din i forhold til det. Å dra på konsert er en typisk aktivitet hvor du er tjent med å investere i noen formstøpte ørepropper (ett par tusenlapper). Men dette er et enkelt regnestykke: permanent hørselsskade for resten av livet vs noen tusen kroner. Første resultatet i Google var Bergen Audio hvor prisen varierer fra 2050-5000 kr. Det du ser etter er de laget for festivaler, men de kan lages for alt mulig (skyting, arbeid etc).
Jeg håper virkelig at dine symptomer er forbigående, men husk på at du har fortsatt pådratt deg en eller annen grad av hørselsskade.