View Single Post
Høres ut som tinnitus. Ganske lik beskrivelse av det jeg gikk gjennom en 5 års tiden siden.

Jeg er ikke oppdatert på forskningen og behandlingene men når jeg tok en titt på det i 2018 så virket de sånn om det var kognitiv atferdsterapi som var alternativet. Men det trengte jeg ikke noen andre for å hjelpe meg med. Altså, i 2018 var det ingenting som kunne gjøres som fysisk fikser det. Tilbudene som finnes i dag handler om å gjøre at hjernen din blir bedre til å filtrere ut støyet, eller til nød gjøre at du håndterer det bedre emosjonelt.

Det var dritt i et års tid siden det gikk over søvnkvalitet. Så ble det raskt bedre, men vanskelig å gi en god timeline fordi hemmeligheten er at du må fullstendig ignorere alt som har med tinnitus å gjøre. Ikke research det. Ikke engasjer med det. Ikke prøv å "hør etter" det for å se om det fortsatt er der. Fordi om du får en emosjonell respons til lyden så vil hjernen din fortsette å lete etter den lyden fordi den virker viktig. Er det null respons så blir det etterhvert litt som gatetrafikken utenfor vinduet ditt. Filtrert vekk og i bakgrunnen.

Jeg har det fortsatt men hører det kanskje bare et par ganger i måneden fordi jeg legger så lite i det. Helt irrelevant altså.

Gjort er gjort. Lær fra det. Det er bare irriterende fordi du syntes at det er irriterende. Men når du slutter å irritere deg over det så legger du nesten aldri merke til det. Bruk en vifte når du sover - det hjelper mye når det er verst. Bruk ørepropper på konserter og byen (spesielt i utlandet). En litt høylytt opplevelse kan forsterke det igjen i ukesvis.

Kort sagt. Ignorer det. Det kan ta litt tid, men det blir bedre. Det sugde det første året, men når det blir litt bedre så er det mye lettere å ignorere og vipps så er det borte.

Sliter du med å legge det fra deg og det blir ikke bedre snakk med en lege eller en klinikk som spesialiserer seg på tinnitus. Men jeg hadde nok gitt det i hvert fal et halvt år til.

Edit: Men ta en runde til med lege om du er usikker. Bedre å gjøre det snarere å få bekreftelse på at det er faktisk tinnitus som Dough sier. For min del så holdt det med ett rave i Danmark uten ørepropper så det kan absolutt være det som er årsaken. Men vedvarende tinnitus fra en ørebetennelse skjer det og.
Sist endret av Vekst; 25. mai 2024 kl. 10:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.