View Single Post
Min tolkning av det du skriver er at du har tråkka litt i salaten allerede ved å si deg enig i permitteringen. Ditt ansvar som tillitsvalgt er å sørge for at lover og regler er fulgt og det virker ikke som om det har skjedd i dette tilfellet. Hva skjer neste gang ledelsen ønsker å kvitte seg med en person fordi vedkommende er "vanskelig" i den forstand at man krever bedre arbeidsforhold og høyere lønn? Med mindre det har skjedd mer alvorlige ting enn det du skriver så har en bedrift ikke lov til å permittere en person bare fordi han er vanskelig å ha med å gjøre og fordi han har fravær. Er det snakk om ulovlig fravær er det selvsagt en annen sak, men i såfall kreves det både muntlige og skriftlige advarsler før det er snakk om oppsigelse.

Jeg tror du tjener på å være åpen med fagforeninga om det som har skjedd. De er på din side og er ikke ute etter å "ta" deg på noe. Du kan selvsagt si hva du mener om vedkommende.

Edit: Mens jeg skrev dette kom det ny info som at han hadde fått mange advarsler tidligere. Da er saken en annen så lenge advarslene er formelt riktige. Det skal skrives en skriftlig protokoll på slikt og tillitsvalgte skal være med i prosessen. Er advarslene kun sagt muntlige og ikke skrevet ned et sted kan vedkommende det er snakk om bruke dette mot ledelsen for å eventuelt komme tilbake på jobben.

Jeg står fortsatt på at du bør og må fortelle fagforeninga alt som har skjedd.
Sist endret av DonTomaso; 6. juni 2012 kl. 22:48.