View Single Post
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Jeg tenkte jeg skulle ta lappen for motorsykkel(A) i Polen og har funnet ut følgende.

Q: Kan man ta lappen i Polen på en uke?
A: Ja, snakk med skolen for å få tilbud på intensiv kurs. Ca 20h teori og 20h kjøring for klasse-A.

Q: Hva med regelen som sier at man må bo i landet i 185 dager for å kunne ta sertifikat?
A: Dette er big business i Polen. Derfor tilbyr mange skoler å ordne denne biten for deg. Hvordan dette gjøres aner jeg ikke, men det er skolen og ikke du som tar støten om det blir oppdaget.

Q: Kan jeg bruke lappen i Norge?
A: 1.For dere som har vært så dumme å miste lappen i Norge... Nei, om du blir stoppet med et Polask sertifikat i Norge, men har dom på deg for fyllekjøring. Så er lappen din like mye verdt som et stykke dasspapir..

2. Ihht http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...rkort/EOS-land så kan man uten problem kjøre med Polsk sertifikat (EU-sertifikat om du vil) i Norge til det går ut på dato.

Q: Hva koster det?
A: Dette vet jeg ikke enda, men har sett at det koster ca NOK 1600,- for Klasse-A. Dette er riktignok uten pairene som skal til for å vise at du har bodd i landet i 185 dager.
Overnatting, reise og mat kommer utenom.

Q: Verdt det?
A: JA! Klasse-A koster nå mellom 20 000,- og 30 000,- Skolen bestemmer hvor mange timer du trenger, så om det er en grisk jævel så blir det fort 30k.
Jeg vil tro det koster max 10k i Polen med reise og det hele.



Slik jeg forstår det har Polske myndigheter rydda skikkelig opp i denne biten. Flere er arrestert og luket ut. Det er også kamera i bilene slik at man faktisk må kjøre for å få lappen. Det finnes sikkert en måte å unngå det på, om man har nok penger, men som du sier; detter er risikosport for rumpehullet..
Vis hele sitatet...
Hei.
Jeg har prøvd å lete meg fram til en kjøreskole som ordner papirer for deg på at du har bodd i landet en viss antall dager, men har ikke funnet noe. Har du funnet ut noe mer? Noe som kan være til hjelp? Har prøvd å lete gjennom diverse tråder her, men ingen konkrete svar. Håper på respons.

Takk
Jummi