View Single Post
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Jeg synes det blir litt søkt å argumentere for at dette er et problem uten noe sammenliknende statistikk. Selvfølgelig blir det en del snyltere i et slikt system som det vi har, men det sier ingenting om effektiviteten av det. En person i Norge som har en vanskelig periode i livet kan ende opp med å "snylte" på trygd en periode ja, men får forhåpentligvis nok støtte til å komme tilbake i arbeidslivet omsider. Men en liknende person i USA kan: ende opp på gata, med små sjanser for å komme seg tilbake i arbeid (der gikk all investeringen samfunnet gjorde i oppveksten hans); ty til kriminalitet og havne i fengsel, hvorpå det i USA er stor sjanse for at du vender tilbake (og det koster mye å holde folk i fengsel); eller kanskje de kommer seg på beina igjen med økonomisk støtte fra venner, familie, eller veldedigheter.. som jo også krever penger, og ikke skaper noen garanti for at de ikke bar snylter.

Norge har utrolig lav arbeidsledighet, den statistikken kan jo peke på at trygdesnylting ikke er et fryktelig stort problem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man alltid sammenligne FrP politikken med den som foregår i USA? Det er en totalt annerledes politikk! Det er mulig å fjerne, eller i verste fall minske trygdeordningen, man trenger ikke ende opp på gaten selv om man mister jobben, ei heller trenger man å komme i fengsel som du sier. Systemet i USA er absurd, det er det ingen tvil om. FrP vil ikke fjerne NAV, men de vil heller dele ut penger som egentlig ikke trenger det, noe jeg ser meg helt enig i. De som er sykemeldt og/eller har en funksjonshemning får så klart den støtten de trenger.

Jeg vil forøvrig også si at en arbeidsledighet på nesten 3% er ganske høyt.

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Som innbygger i Norge har du statistisk sett veldig stor kjøpekraft, som er et tegn på at når du tar lønna di, trekker fra skatter og avgifter, og legger til alle tjenestene du får tilbake fra staten, så har du fortsatt råd til mere materielle goder enn folk i de fleste andre land.

Jeg sier ikke at vi ikke kan effektivisere på mange områder. Ting kan alltids bli bedre, men jeg tror ikke privatisering nødvendigvis alltid er svaret. Som nevnt tidligere her så har de privatiseringene FrP har villet gjøre (men ikke fått gjennomslag for) historisk sett vist seg å være utrolig dumme. Det er urettferdig å gjøre noe dom mot FrP på de anekdotene, men det hadde jo vært interessant å se på alle forslagene til FrP igjennom tidene, og sett hvor lure de faktisk ville ha vært.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig med deg. Man får mye faktisk en del for skattepengene vår, men på den annen side så har ikke vi nordmenn noe sjanse for å velge selv. Alt fra sykehus avgifter til NRK avgiften blir tvunget på oss, noe til bedre og noe til det verre. Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg mener om dette selv, egentlig.

FrP har helt sikkert sagt mye dumt før, men hva har det med noenting å gjøre? De fører politikken på en bra måte nå, og det er alt som teller for valget i 2013. Jeg kunne helt sikkert funnet en hel masse dumt AP både har gjort og sagt for flere tiår siden også. Når jeg tenker over det sier og gjør den rødgrønne regjeringen mer enn nok dumme ting den dag idag så...