View Single Post
Forøvrig:

Jeg sakset dette fra FrP sitt partiprogram, fordi det fikk meg til å stusse på nesen:

Høsten 2008, da finanskrisen nærmet seg norske breddegrader, uttalte finansminister Kristin Halvorsen at vi ikke ville merke noe til krisen i Norge: ”For her var alt så godt regulert.” Da vi i Norge likevel begynte å merke ringvirkningene, forsøkte regjeringspartiene å klistre krisen opp til Fremskrittspartiet og skylde på oss. ”Vi ville jo ikke ha reguleringer.”

Dette er selvsagt galt, og et skittent grep. Det er i hovedsak bred enighet om de finansmarkedsreguleringene vi har i Norge. Fremskrittspartiet ønsker klare kjøreregler for finansmarkedene, men vi ønsker ikke regler som gjør at noen kan utsette seg for risiko, mens andre må betale regningen. Det var slike regler som kort fortalt var opphavet til finanskrisen i USA. Banker ble av det offentlige tvunget til å gi lån til folk med dårlig betalingsevne (venstresidepolitikk). Etterpå ble lånene omgjort til opsjoner og gjeldspakker for videresalg. Dette gikk bra så lenge boligmarkedet steg, men da markedet stagnerte begynte tapene å komme. De fleste av oss husker Terra-kommunene, som hadde kjøpt slike verdipapirer.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde finanskrisen delvis var forårsaket av at bankene fikk for stort spillerom? Eller har jeg misforstått?