View Single Post
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Takk for masse bra innlegg (selvom jeg kanskje er uenig med noen)!

Psykologen sa at jeg ganske sikkert har depresjon, er mye engstelig og genrelt psykisk sliten. Jeg har altså ingen diagnose, men har nok lidelsen. Noen som vet hvordan man går fra å snakke om at man har depresjon til å få det ned på papirene?
Vis hele sitatet...
Om det er viktig for deg å få en diagnose og få det på papir, så bør du snakke med psykologen om det. Men hvorfor er det viktig?

Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Det man må husker er at man ofte trenger en diagnose på papirene for å få utløst midler og ressurser til behandling. Grunnen til at det f.eks går inflasjon i ADD/ADHD-diagnoser er jo ikke for å sykeliggjøre samfunnet, men fordi skolevesenet og barnepsykologien er blitt veldig formalisert og lite fleksibelt, så man må ha papirene. Dersom du trenger diagnosen for å få videre hjelp kan du fint spørre psykologen om dette, men å ha en diagnose bare for å ha en diagnose er lite hensiktsmessig. Det kan være til hjelp overfor skolen dersom du trenger tilrettelegging der.

Du må ikke grue deg for å fortelle psykologen hva du føler. Dette er jobben til psykologen. Det er sårt å åpne seg men psykologen er en fagperson.
Vis hele sitatet...
Det er nok en vesentlig stor forskjell på ADHD og depresjon. ADHD er en nevroutviklingsforstyrrelse mens depresjon er en psykisk lidelse. Med andre ord er det nok viktig å få det på papiret om man har ADHD, men det er ikke like relevant for depresjon. Jeg klarer ikke helt å finne gode grunner til å få en slik diagnose (depresjon) på papiret, annet enn som dokumentasjon på at man trenger tilrettelegging i forbindelse med skole og jobb.
Sist endret av Medusa; 5. juli 2021 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.