View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
nikita: du reiser mange interessante spørsmål.
Slik ser jeg det:
  • Alle samfunn bør ha som grunnregel at alt som ikke er eksplisitt forbudt er lovlig.
  • Alle forbud skal ha en god, faglig og politisk begrunnelse.
  • Alle forbud skal revurderes regelmessig.
  • Alle forbud som ikke beviselig fjerner den uønskede aktiviteten skal avvikles.
  • Alle forbud som virker, men som innfører mer problemer enn de fjerner, skal avvikles.
Dette mener jeg bør gjelde uavnegig av styreform. Altså, enten man har et demokrati, enevelde eller kommunistisk samvelde, så bør dette være fundamentet for lovgivningen og -utøvelsen. Andre ting, som at alle inngrep mot individet skal være hjemlet i lov og etterprøvbare anser jeg som selvfølgeligheter.

Ingen punkter på min liste er særlig kontroversielle, men likevel vil det aldri bli sånn i noe samfunn på jorden: uansett hvordan man skaffer ledere, så vil de også være mennesker som alle andre og errare humanum est.
Vis hele sitatet...
Problemet med listen din er at den er subjektiv, og i bunn og grunn uoppnåelig. Ikke på grunn av lederne, men fordi noen alltid vil se en fordel i å bryte et forbud.

Men jeg tar det punkt for punkt;
1. Denne er forsåvidt grei, og i stor grad oppfylt her til lands.
2. Denne er subjektiv. Det beste eksempelet er antagelig narkotikalovgivningen. Den faglige begrunnelsen for et generelt forbud mot narkotika er omdiskutert, mens den politiske er nokså klar.
3. Den er grei.
4. Når er en uønsket aktivitet fjernet? Skal den gjelde absolutt så skal stort sett alle forbud fjernes. Det er forbudt å kjøre over fartsgrensen, men tusenvis gjør det hver dag. Det er forbudt å drepe andre, men det skjer omtrent en gang i uken.
5. Denne blir igjen subjektiv. Både definisjonen av hva som er et problem, og hvorvidt et problem er større enn et annet. En røyker kan si at det er et problem at h*n ikke kan røyke på kontoret sitt, en ikke-røyker synes det er problematisk å ikke kunne gå inn på kontorer der det røykes - hvilket problem er størst?

På generell basis er det få forbud som vil kunne få allmenn oppslutning og aksept, og du vil nesten alltid finne noen som kan argumentere mot.