View Single Post
Relevant beskriver dette bra, det fungerer jo slik at vi stemmer frem partier som fører en politikk vi personlig kan stå bak, og ønsker derfor, og stoler på, at disse tar de beste politiske beslutningene på vår vegne.

Dog er det som nikita sier mange ting å tenke på med vår form for demokrati. Et eksempel: La oss si at 70% av Norges befolkning ønsker lavere avgifter på drivstoff. Strider det ikke da mot demokratiet dersom politikerne senker avgiftene? Trolig er svaret nei, AS Norge måtte da ha fått inn de pengene med andre skatter, det må stå en null nederst i budsjettet.

Det samme kan gjelde saker som angår person og retten til å bestemme over eget liv på ulike måter, aktiv dødshjelp er nevnt og det finnes flere. Lever jeg i et fritt land når jeg ikke kan bestemme meg for å betale for å få avsluttet mitt liv på en smertefri og verdig måte fremfor å pines ihjel av sykdom? Burde jeg få bestemme selv om mine transaksjoner med VISA-kort skal logges, eller om min mobiltelefons aktivitet på basestasjoner skal logges? Lista kan være lang, og det er et komplisert spørsmål uten tvil.

Det fungerer litt på samme måte i lag, foreninger og privat næringsliv. I en bedrift velges et styre av en valgkomitè, der valgkomiteen ofte står relativt fritt til å bestemme hvem de mener er skikket for styret. Styret kan deretter velge å gjøre ting litt på sin egen måte, og er de ikke fornøyd med f.eks jobben daglig leder gjør, kan denne sparkes. Det er også en merkelig form for demokrati.

Vi er ikke så frie som vi tror, man er pliktet til å delta i samfunnet. Det er ikke en gang uten videre tillatt å flytte til en øde hytte på fjellet for å leve av fisk, bær og fangst. Hvorfor? Det er regulert hvor lenge man får bo i en hytte, og man får ikke bedrive fangst hele året, ikke en gang for daglig føde.

Mitt poeng er at demokrati ikke nødvendigvis skaper frihet. Det er heller ikke nødveldigvis slik at det treffes beslutninger som føles riktige av de vi har stemt frem. Jeg tror heller ikke det går noen grense, men det er som sagt et meget interessant spørsmål.