View Single Post
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
570
Sitat av DoctorGreen Vis innlegg
Finnes vanvittig mye forskjellig ja.
Overgjæret og undergjæret som du nevner, typisk butikkpils er jo undergjæret. I motsetning til det en gjerne tror så betyr ikke undergjæret (nødvendigvis) lav i alkoholprosent og overgjæret høy, det handler om hvilke temperatur den gjæres på.

Overgjæring var mest vanlig før. Ved slike temperaturer, rundt f. eks 20 grader, spiser gjærcellene fortere opp sukkeret. Ale-typene er mer fruktig i smaken. Ved undergjæring går gjæringen treigere og gjærsoppen faller til bunns i karet. Man får derfor ikke smaken eller aroma ifra gjæren. Undergjæret øl er lettere og friskere.

Ellers er de ulike variasjonene, selv om det finnes uendelige, stort sett basert på ulike kombinasjoner av malt, spesialmalt og ulike humle-strains. Ved hvilke temperaturer malten meskes på, hvor brent malten er, hvor lenge humlen koker, om den tørrhumles, hvilken gjær som er brukt. Mye! Og spennende

Om du først skal kjøpe bok - vil jeg utfordre deg til å ta på deg en gøy og lønnsom hobby i samme slengen. Brygg øl! Du vil ikke tro hvor godt det blir :-)
Brygger selv hos en kamerat i kjelleren hans. Det er utrolig lærerikt, man sparer penger - og det blir god øl med personlig preg.

Jeg anbefaler denne boken her. Der står det alt om ulike øltyper, selve bryggeprosessen, 70 oppskrifter fra Nøgne Ø, Ægir, Kinn bryggeri osv. Virkelig verdt pengene.

Lykke til :-)
http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8248913279
Vis hele sitatet...
Har planer om å begynne med ølbrygging når den tid kommer, men akkurat nå så passer det dårlig å begynne å brygge selv når man bor i en studentbolig på campus

Sitat av frevev Vis innlegg
Heisann! Har tatt opp bryggehobbyen noen mnd før jul, kjempetrivelig aktivitet og mye god øl! Skulle ønske øl produsentene kunne være mer spesifik på humletypene i ølene sine, men er jo ment å være hemmelig smak øl, enkelt og greit, les litt om ølene på etikettene, se på nett, sjekk en ølblogg. Etterhvert smaker du fort forskjellen på overgjær og undergjæret øl.

Og! Ikke noe øl er bedre enn hjemmelaget, håndverk ikke minst, godt og som nevnt - billig øl. Øl som på polet som koster deg 50-70,- pr 0,33 / 0,5L flaske, blir til magiske 7-10,-
Vis hele sitatet...
Er som regel innom polet 1-2 ganger i måneden og kjøper meg noe god import øl og lokal øl. Var innom idag og kjøpte 7 nye øl jeg ikke hadde prøvd før