Tråd: Egodød
View Single Post
Sitat av botanical86 Vis innlegg
Folk som virkelig har opplevd egodød, er som regel veldig lette å kjenne igjen...pga at de får et mye større "kick" av å hjelpe andre, enn å hjelpe seg selv...

Det så skjer i underbevisstheten og "belønningsenteret" i hjernen når man opplever egodød, er at man "kobler om" fra den vanlige/gjennomsnittslige prosessen der man mottar flest belønningstoffer (dopamin, serotonin, oxytosin, endorfin) ved å hjelpe seg selv først, til den foretrukne (imho) prosessen hvor man mottar flest belønningstoffer for å hjelpe andre først.

Men i noen situasjoner må man faktisk hjelpe seg selv først, for å få muligheten til å hjelpe andre etterpå.

Jeg håper på en slags anti-egoistisk "revolusjon" i vår levetid...timothy leary og hippiene prøvde, men tiden var tydeligvis ikke moden...men vi har forhåpentligvis lært, der hvor hippiene feilet...
heldigvis kommer det bare mer og mer psykedelisk vitenskap...jeg tror at en stor forandring i menneskets kollektive bevissthet/underbevissthet er uunngåelig...håper inderlig at jeg selv får oppleve det (tåre i øyekroken...)
Vis hele sitatet...
Folk som har opplevd egodød får større kick av å hjelpe andre enn seg selv? Det gjelder ikke for min del og har aldri hørt at man får sterkere trang til å hjelpe andre fordi man har opplevd en egodød, er vel heller helt motsatt effekt at man lærer å hjelpe seg selv, det er jo viktigst.