View Single Post
LaDa:
Sitat av LaDa
At du deltar frivillig på et seminar i en uke har absolutt ingenting med dette å gjøre. Jeg kan godt dra på et seminar helt frivillig jeg også.
Vis hele sitatet...
Greit, irrelevant.
Sitat av LaDa
Jeg kjente selv flere av de i od-komitéen, over alle 3 årene på vgs. Og det var ikke der problemet lå. Problemet er at skolene ikke tilbyr vanlig skoledag til de som ikke vil være med, og heller slenger dem i søppelsekken merket "OD-nekter".
Vis hele sitatet...
At du kjente dem selv har ingenting å gjøre med om de gjorde det riktig, vel? Om du forteller meg at dere ble tvunget og behandlet urettferdig, er det der problemet ligger.

Igjen, man kan ikke tilby en vanlig skoledag, med mindre du vil ha en hel dag med repetisjon. Sånn blir det. Har du uansett så vondt av å se igjennom IU-materiellet en dag til? Det er bra, i år er det enda bedre.
Sitat av LaDa
Edit: Vidarlo: Med "å se film", mener jeg filmer man tidligere har sett i løpet av internasjonal uke. Og stilen man skulle skrive på skolen vår hadde en oppgavetekst som lød noe sånt som "Hvorfor vil ikke du jobbe på OD-dagen". Denne stilen ble heller aldri rettet av lærere, men lagt i en bunke hvor OD-komitéen leste de morsomste "stilene" for seg selv. Slik var det iallefall på min skole, vet ikke om det er annerledes andre steder.
Vis hele sitatet...
Det skal være annerledes andre steder. Man skal ha et IU-opplegg, som skal være variert og fair. At de satt og lo av stilene sier jo litt.

Deezire:
Sitat av Deezire
Grunnen til at jeg ikke støtter Operasjon Dagsverk er følgende:

1) Jeg har aldri fått se hva som faktisk har blitt gjort med pengene jeg samlet inn. For alt jeg vet så er de blitt brukt til å armere en hær i sør-uganda.
Vis hele sitatet...
OD bruker en god del ressurser på å sikkerhetssjekke alle midler som blir overført. Prosjektene er femårlige eller mer, så resultater fra det du har vært med på vil ikke være så utrolig synlige i dag, nei. Men det har skjedd ting. Kan skaffe noen dokumenter fra Hovedkomitéen om du vil?
Sitat av Deezire
2) Jeg støtter de sakene jeg selv mener er riktig. Gjerne saker hvor jeg selv kan se resultatet.
Vis hele sitatet...
Da er det jo fullstendig opp til deg om du vil delta eller ikke. Nå har du forsåvidt fortalt meg at skolen din har hatt problemer med å følge OD-reglene, jeg har tatt kontakt med Hovedkomitéen og Agder Distriktskomité. De skal følge skolen din tett, og de har to representanter fra den skolen der i DKen sin, faktisk.

Uansett, jeg må få lov å spørre: Er ikke sakene OD driver med "riktige"? Hvordan kan utdanning være uviktig? Mener du seriøst at du ikke liker sakene til OD?
Sitat av Deezire
3) Opplegget er lagt opp helt elendig.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Utdyp den der.
Sitat av Deezire
Jeg kan tildels se poengene i vidarlo's innlegg, men problemet er at forskjellene på de forskjellige skolene er store. Vurderer faktisk å gå aktivt inn som elevråd i år, hvor kjernesaken skal være å fjerne Operasjon Dagsverk fra skoleplanen og melde skolen ut fra Elev Organisasjonen.
Vis hele sitatet...
Du vil fjerne det? Hvorfor ikke heller arbeide for at skolen din følger OD sine retningslinjer? Da blir alt så mye bedre, skal du se.


vidarlo:
Sitat av vidarlo
Dog er eg svakt ueinig i det punktet om at en bør få velge: en har valget ved dei fleste skular mellom å støtte det og eit alternativt opplegg. I tillegg så er OD stortsett rimelig godt utvalgte prosjekt, der ein ser resultat om ein gidd.
Vis hele sitatet...
Ja, prosjektene er valgt av en profesjonell komité, og så er det stemt på skolene i landet + en avsteming på Elevtinget om våren.

Nå er dette tatt fra hukommelsen, men i følge pensum/læreplaner skal et skoleår på VGS skal ha en uke eller flere dager med undervisning rettet mot det internasjonale samfunnet. Det skal også være en aksjon i året. Mener jeg å huske.


Men jeg vil bare igjen understreke at vi ikke har noen andre ønsker enn at dette skal være valgfritt. Det er utrolig beklagelig at skolene ikke klarer å ta dette til hensyn, men jeg vil peke på lærerene. Mange ser på OD-dagen som en fridag. Jeg har snakket med seminaransvarlig, og det skal i løpet av uken klart understrekes at det skal legges tung vekt på frivillighet.
Sist endret av Makk; 10. august 2007 kl. 02:07. Grunn: Info.