View Single Post
Sitat av rnilz889 Vis innlegg
Etter min mening er tvungen innbetaling av penger i skolen det samme som tyveri.
Vis hele sitatet...
Slik retorikk minner litt om argumentene for "Friborgerforbundet" som ble debattert her for en kort stund siden. Faktum er at OD er elevstyrt, og jeg er rimelig sikker på at det ikke sitter en EO-diktator og styrer dette. Man kan jeg egentlig også si at det er tyveri av staten og sende ned milliarder av våre skatte - og avgiftspenger til u-land.

Anyhow, jeg ser at for mange så kan dette bli en slags prinsippsak. Men jeg synes det er en god ting, det "tvinger" eleven og ungdommen til å prøve å finne en jobb, og gir dem som prøver en verdifull erfaring fra arbeidslivet, sikkert endel som bruker OD-jobb i søknaden sin hvis de vil ha jobb i bedriften de har hatt OD-jobb i.

Men selvfølgelig kan mange her slenge opp drøssvis av argumenter for hvorfor dette kan føles prinsipielt galt, men jeg synes dette er en genuint god ting. Spesielt i skoler som har et "privat" opplegg, og samarbeider selv med en skole i et U-land, slik som min. Gir faktisk ganske store inntrykk på oss når vi får lese/høre/se hva pengene vi har jobbet for går til.