View Single Post
Vi ble tvunget til å gjennomføre OD på begge skolene jeg gikk på, både VGS og ungdomsskolen. I tillegg til at lærerne forsøkte å påføre deg skyldfølelse som "usolidarisk" ble man stemplet av medelever.

De fleste betalte seg ut av det, for å få en fridag. For de som fant jobb ble det stort sett ansett som plagsomt for foreldrene. De som ikke betalte, ble straffet med en dags fravær i tillegg til påføringen av skyldfølelse fra lærere og medelever.

Materiellet var ekstremt sosialistisk og radikalt. De få gangene jeg klarte å krangle meg ut av det, måtte jeg skrive stil på skolen (en hel dag, i stedet for den korte arbeidsdagen eller betalte fridagen de andre fikk). Stilen skulle være om hvorfor man ikke deltok, altså ennå en form for straff/stempling/påføring av skyldfølelse.

Etter min mening er tvungen innbetaling av penger i skolen det samme som tyveri.

Når veldedighet ikke er frivillig skaper det motvilje, og fungerer mot sin hensikt. Veldedighet med et så politisk ansikt som OD har har ikke noe i skolen å gjøre. Særlig ikke når det brukes press/tvang.

Ser også at noen nevner arbeide mot narkotika som "en god sak" her, som de ble tvunget til å gjøre som alternativ til OD. De som gjør det burde sette seg litt mer inn i saken, for mange eksperter mener det mest humane og moralske hadde vært å legalisere og regulere all narkotika, eller i det minste avkriminalisere bruk.

Studerer statsvitenskap, og det er faktisk slik at den akademiske venstresiden som oftest er motstander av u-hjelp, siden det er så mye korrupsjon i Afrika. Den politiske venstresiden i Norge er utrolig naive, og i utakt med sine intelektuelle.

Dessuten er det umoralsk å presse elever inn i de voksnes politiske spill, særlig når folk som tidligere nevnt kanskje ikke har bakgrunnen for å forstå hva de deltar på.

Folk burde ta kontakt med OD-komitteen og i tillegg til å si det de mener, be om å få pengene de ble tvunget til å gi fra seg, tilbake. Send dem en mail!
Sist endret av rnilz889; 28. februar 2011 kl. 18:59.