Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det spiller en rolle at det går gradvis. Da er det kontinuitet i personen. Men hvis man plutselig oppløser personen så er det ingen kontinuitet lenger. Når en person går i oppløsning så dør han. Det gjør han ikke når det går sakte og gradvis. Da er organismen levende hele tiden, under hele prosessen.
Vis hele sitatet...
Ja, organismen som i den fysiske kroppen vil jo gå i oppløsning. Men det er bevisstheten vi snakker om her, og den er ikke knyttet til spesifikke atomer.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men hvis de er identiske ned på atomnivå så er de jo samme vare? Akkurat som to personer som er identiske ned på atomnivå er samme person?
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo to ulike eksemplar, de består ikke av den samme materien. Du har bare kjøpt et eksemplar av varen, ikke rettighetene til produktet som idé. Da kan du snakke om at det er samme vare.

Et eksempel kan være en bok. Da kan man snakke om selve det fysiske eksemplaret du kjøper i butikken, eller du kan snakke om innholdet i boken. Når jeg ser på boken Haiene som står i bokhylla mi, så sier jeg at det er Jens Bjørneboe som har skrevet den. Det vil sikkert ikke du protestere på, selv om det neppe er salige Jens selv som har produsert skriften i akkurat mitt eksemplar, da det ble produsert lenge etter at han takket for seg. Du kan sågar påstå at du har lest samme bok, og da vil ikke jeg anklage deg for å ha sneket deg inn og tyvlånt akkurat mitt eksemplar.

Eller en film: Den oppleves for deg som en rekke fotoner med ulik energi i et bestemt mønster. Gjerne akkompagnert av et bestemt sett med lydbølger. Når du ser filmen på nytt så er det ikke de samme fotonene som treffer netthinnen din, og det er andre luftmolekyler som er medium for lydbølgene. Er det ikke samme film da? Er det fotonene og lydbølgene i seg selv som er filmen, eller er det den spesielle måten å sette fotoner og lydbølger sammen på?

Ser du nå at selvet/bevisstheten kan være et fysisk fenomen uten at det er knyttet til en bestemt materie?
Sist endret av entropi; 4. januar 2017 kl. 14:25.