View Single Post
Hvilken: Cryptonomicon av Neal Stephenson

Hva: Vi følger to tidslinjer. Den første foregår under andre verdenskrig, hvor vi følger matematikeren og kryptoekseperten Lawrence Waterhouse som er kompis med Alan Turing og jobber med å bryte nazi-koder. Den andre foregår på nittitallet, hvor vi følger UNIX-nerden Randall Waterhouse i oppstarten av en business på Filipinene. Boka er på nesten 1000 sider.

Hvorfor: Leste Anathem av Neal Stephenson for noen år siden og digga den. Skjønner ikke hvorfor det tok så mange år før jeg tok opp Stephenson igjen.

Hvordan: Boka er helt fantastisk. Jeg stoppet opp mange ganger og tenkte tanken at Stephenson er et geni. Han skriver på en enormt kul og unik måte. Likte spesielt hvordan han bruker en tredjepersons fortellerstemme, men denne fortellerstemmen er subjektiv og farget av oppfatningen til personen han skriver om. Fortellerstemmen tyr ofte også til ironi og overdrivelser, og den bruker tidvis nedsettende ord. Det kan virke politisk ukorrekt til tider, men det kan selvfølgelig ikke tolkes som Stephensons personlige meninger. Tror dagens venstreekstreme vil mislike boka. Han gjør i tillegg narr av moderne postmodernistisk humanoria.

Stephenson blander også inn masse vitenskap, matematikk og tekniske ting på en herlig måte; I det minste hvis forstår hva som skjer, siden han ofte ikke tar spesielt mye hensyn til leseren. Han er ikke redd for å referere til spesifikke kommandoer i UNIX-terminalen eller å snakke om faktiske kryptosystemer i detalj. Jeg kommer aldri til å glemme delen av boka der et arveoppgjør skal gjennomføres av en gjeng matematikere, fysikere, og generelt nerdete folk. Fniste kontinuerlig ufrivillig mens jeg leste.

Jeg tror denne boka er elsk/hat, og jeg er trygt plantet på elsk-siden. Jeg har definitivt satt ny rekord i antall sitater jeg har lagret i løpet av en bok med min Kindle. Et eksempel: Ask a Soviet engineer to design a pair of shoes and he’ll come up with something that looks like the boxes that the shoes came in; ask him to make something that will massacre Germans, and he turns into Thomas Fucking Edison.

Ser på det som sannsylig at jeg nå vil lese alt han har gitt ut. Nå skal jeg begynne på boka moret anbefaler lenger opp i tråden.
Sist endret av Pinneknurk; 15. juli 2018 kl. 12:28.