View Single Post
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Spanjoler, portugisere, rumenere etc må rett og slett finne et annet ord for fargen «svart» altså.
Velkommen 1984 og newspeak.
Vis hele sitatet...
Nei, det er opplagt urimelig. Men det kunne være artig å vite om ordet i den aktuelle konteksten betyr noe slikt som svart person eller svarting.

Rent teknisk er det ingen relevante forskjeller mellom disse to begrepene på norsk: Sleng suffikset ing på et adjektiv X, og du vil i ganske mange tilfeller få et substantiv som betyr person med egenskap X. Svart person er kosher, så hvorfor er svarting et rasistisk skjellsord? At det er tilfelle kan ikke på rimelig vis bestrides, og skillet er fullstendig åpenbart for alle som har norsk som morsmål. Jeg tipper det er et spørsmål lingvister kan snakke mye om!

Selv er jeg usikker på årsaken, men det er i alle fall et faktum at fraser som "jævla svartinger!" har blitt snerret frem mellom sammenbitte tenner litt for mange ganger opp gjennom årene til at det er stuerent å kalle en svart person for svarting. Alternativet er derimot helt innafor.

Så hva betyr negru egentlig på rumensk? Er det en helt nøytral term, og nøyaktig det man ville forvente å se brukt i profesjonell sammenheng mellom rumenere? Eller er det faktisk et rasistisk skjellsord? Hvis førstnevnte er tilfelle er det snakk om en misforståelse som burde ha opphørt det sekundet den ble avklart. I det andre fallet er det snakk om trolling på ganske høyt nivå. Jeg synes man skal være litt tilbakeholden med å ha for sterke meninger om lingvistiske finesser på språk man ikke kan.

Innspill fra noen som faktisk kan rumensk er ønsket.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. desember 2020 kl. 21:09.