View Single Post
Jeg er også rusavhengig. Har vært helt rusfri i seks måneder, men har tenkt å ruse meg litt på tirsdag. Jeg blir ikke da å tenke at jeg ikke er rusfri lenger annet enn akkurat i øyeblikket da. Så lenge jeg lever livet som rusfri så ser jeg ikke på én enkelt kveld som noe tilbakefall. Jeg vet det er en livsstil de fleste avhengige ikke klarer, men jeg har av ulike grunner fullstendig tro på at det skal gå bra. Har satt av tirsdag til rus og onsdag til å slappe av etterpå og så er det tørke i minst tilsvarende tid igjen.

Jeg har ulike regler for når det er greit også. Jeg skal ikke nå gjøre det for å drukne vekk følelser slik jeg har pleid. Jeg skal bare ha en rusopplevelse en kveld. Slik andre av og til nyter alkohol. Det er først et tilbakefall når når man gjør det for å rømme og man misbruker det på regelmessig basis.

Jeg kommer ikke til å begynne å telle dagene mine på nytt. For hverdagen min er rusfri uavhengig av den ene kvelden. Det er et halvt år siden jeg forlot det livet jeg levde i rusen både med masse rus døgnet rundt, omgang med rusmiljøet, kriminalitet osv. Det skal jeg ikke tilbake til.

Jeg har en kompis som røyker regelmessig, men han er ikke i noe miljø. Han jobber og er helt oppegående. Jeg ser absolutt ikke på han som rusavhengig. For meg betyr rusavhengighet/misbruk mer enn bare det å ruse seg. Det går på hyppighet, årsak til rusen, miljøet en omgåes, adferd, kriminalitet og alt dette her som følger på lasset. Det som for meg er definisjonen av aktiv avhengighet.