View Single Post
Du skrev tråden for å få svar, men du finner deg ikke i det at folk har forskjellige synspunkter enn deg.

Selv synes jeg selvfølgelig at en kan la vær å røyke blant folk som misliker det, men det er forskjell på det når du selv inviterer deg dit, for å deretter klage på det. Det kommer jo også helt an på hvordan de bruker det - om de bruker det daglig for eksempel så blir det dumt om de skal tilpasse seg fordi du kommer på besøk. Om de besøker deg for eksempel er det vel annerledes. Selvfølgelig bør de kanskje høre på deg, men jeg synes selv bare det er greit om du har samme innstilling til alt av rusmidler. Det er jo åpenbart at du misliker cannabis, hadde du hatt samme innstilling mot alkohol eller rus generelt hadde det vært annerledes.

Selv så kan jeg si såpass - jeg røykte daglig i 4 måneder, og har nå kuttet det ut i over 2 uker på grunn av skolegang, depresjoner og lignende (hadde jeg ikke slitt med sosial angst og depresjoner for tiden ville jeg kanskje ha røykt enda, jeg vet ikke, men det har ingen positiv innvirkning på akkurat det, selv om jeg kanskje føler at det har hjulpet på angsten i og med at jeg har blitt kjent med nye folk og slikt, men det er en annen sak).

Jeg røykte litt for mye, det er jeg klar over, jeg måtte røyke før jeg la meg for å sovne, rett etter jeg våknet for å unngå stress, men når jeg var med noen folk lot jeg vær. Det ble stressfullt for meg å la vær å røyke bare på grunn av at jeg var med noen spesifikke personer, men det var først og fremst det at de ikke hadde peiling på hva hasj i det hele tatt var som gjorde at jeg lot vær. Jeg vil også bare peke ut at selv om jeg hadde en mild avhengighet eller hva jeg skal kalle det, var det ikke et problem å kutte det ut - bare så du ikke får et dårligere syn på det her.

Jeg kan komme med et eksempel på noe som skjedde i sommer. Jeg hadde besøk av en nyktervenn av meg, som mislikte røyking svært sterkt. Den første dagen han var på besøk lot jeg vær å røyke, og jeg sneik meg heller ut for å ta et hit etter han hadde sovnet. Rett og slett fordi jeg respekterte det at han mislikte det. Dagen etterpå kjøpte han seg en six pack med øl, og da røyket jeg selv istedenfor å drikke sammen med han. Dette syntes han ikke veldig mye om, men det var faktisk mitt valg, og det var han enig i. Så lenge ikke hva jeg driver med påvirker han på en negativ måte, har han ikke veldig mye han skulle sagt - han sine egne ord. Det samme begynte å gjelde for de andre vennene mine så fort de tilpasset seg til det, jeg kan si det slikt at kanskje halvparten av vennene mine røykte daglig, mens den andre halvparten var enten helt nykter eller røykte en sjelden gang. De som røykte en sjelden gang røykte aldri med meg, rett og slett fordi jeg røykte såpass mye at de så på meg som et dårlig eksempel. Det er hvert fall det en god venninne av meg sa til meg, og det forsto jeg egentlig til en viss grad. Jeg ville heller ikke introdusere de til det, rett og slett fordi jeg har en dårlig erfaring med det også. Jeg introduserte en venn av meg til det for 2 år siden, og han begynte å røyke fast, og nå sover han hjemme hele dagen hos foreldrene sine, og har droppet ut av videregående (nå er jeg bare 1997 selv, så kan ikke si jeg har mye erfaring - men rundt det her har jeg en del erfaring for alderen min, vil jeg påstå). Han kuttet ut røyking for 3-4 uker siden, men han har ikke fikset på livet sitt, rett og slett fordi han ikke klarer å få seg selv til å gjøre det, og fordi foreldrene ikke hjelper han så godt med det heller.

Poenget mitt er at så lenge det ikke går utover deg så bør du la de røyke - selvfølgelig kan du si at det ikke er greit at de røyker hos deg, men du kan vel prøve å forstå de også. De har et helt annet syn på det enn det du selv har, og da er det vanskelig for de å forstå hvorfor du misliker det. Jeg kan gi et eksempel på to venner av meg, han ene har røyket daglig i flere år, mens hun andre påstår at de som selger hasj dreper andre for å klare seg selv. Der ser du hvor uvitende hun sistnevnte er - hun tror hasj er på lik linje som heroin og slikt, og slik må du absolutt ikke stille det selv heller.

Jeg misbrukte hasj i en god periode nå som du kanskje forsto, og det var jeg klar over selv, men jeg tar mine egne valg. Hadde det vært alkohol istedenfor hasj kan jeg si at jeg sannsynligvis hadde vært ekstremt ødelagt nå. Hasj var bedre for meg i den sammenhengen. Det er forskjell mellom bruk og misbruk, og det må du forstå.

Nå kan det sies at jeg ikke har sovet på over 2 døgn så kan være hele dette innlegget er surrete (ikke pga noe stoff, rett og slett fordi jeg sliter med å sove for tiden).

Du bør snakke med typen din om det, selv synes jeg du bør tillate at de røyker rundt deg, men jeg synes også du bør få lov til å si at noen ganger skal en være nykter. Det er ikke alle som synes det er greit at en person er fjern rundt deg hele tiden, men noen ganger er du nok dessverre nødt til å tillate det, men det er jo så klart ditt eget valg. Jeg selv respekterte det at noen venner av meg mislikte det når jeg var rundt de, men jeg skjønte veldig fort at det ofte mest var på grunn av at jeg fryktet de ville bry seg, de fleste syntes faktisk det var helt ok - så lenge det som sagt ikke gikk utover de.

Håper dette går an å lese eller i det hele tatt å forstå - og at du ikke nå tar deg nær av at jeg deler mitt synspunkt på det, folk tenker jo selvfølgelig forskjellig om ting.