View Single Post
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Siste stedet en løs hund hører hjemme er i utmark..... En hund skal være løs når den brukes til sank, søk, redning, løs kan den være i hunde park eller i egen hage.
Vis hele sitatet...
Som du er inne på kommer det vel litt an på rasen? En typisk selskapshund, med fokus på eier, omtrent ikke-eksisterende jaktinstinkt, som holder seg innenfor en ti-tjue meters radius og kommer på innkalling ser jeg lite problemer med ute i vanlig norsk natur. Da mener jeg ikke i Nordmarka hvor det kryr av folk eller på beitemark, men i rett sesong i skogen utenfor typiske turområder. Og hundeparker er forresten det stedet hvor dyra oftest blir skadd, i følge en veterinær jeg var hos. Det er jo ikke akkurat typisk (historisk sett) å være stappa sammen med andre, fremmede individer i alle slags størrelser og varianter innenfor et begrensa område, selv om det oftest går bra.

Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Slike ting har man heldigvis vetrinærer for, ettersom slike ting kan skje hvor som helst og ikke bare på en tur.
Vis hele sitatet...
Men ting kan også skje akutt ute på tur, uten at du nødvendigvis legger merke til det før hunden reagerer irrasjonelt på smerten, vel?