View Single Post
Hei!
Jeg har etter et par sesongers leting nærmet meg et par hypoteser som jeg lurte på om noen kunne gi noen innspill på. Jeg har noen kurs i botanikk, vegetasjonskartlegging, bittelitt mykologi, geologi etc gjennom studier, og har litt lyst til å komme til bunns i nøyaktig hvor jeg kan forvente meg å finne soppen. Nærmest predikere ut i fra google maps, løsmassekart etc.
Hypotese 1:
Flein hater leire. Jeg har lett masse på nydelige beitemarker med leire i bakken, men funnet 0. På den andre siden har jeg funnet masse i grøvre jord, grus, sand.

Hypotese 2:
Flein må ha/liker nitrogentilførsel. Har funnet på sauebeiter med mye møkk (og sølvbunke), samt på plener der det luftes mye hunder, som jo pisser og driter på disse plenene Det mest klare beviset på dette var da jeg skulle besøke en bekjent som daglig lar sine hunder pisse på plenen. Akkurat der hundene pisser var det ca 200 flein Hundene pisser ikke lengre der nå, og fleinen er langt mer fåtallig/borte vekk. hvorfor funker så kirkegårder? Næring fra de døde? Er det flere næringsstoffer som behøves? Fosfor?


Hypotese 3:
Høyde over havet har mindre å si. Jeg har funnet dem fra 2 moh til 250 moh, men vet jo de er i fjellet høyt oppe og.

Og hvordan er det egentlig med PH? På wikipediaartikkelen for Psilocybe semilanceata står det at de foretrekker sure forhold, noen som har noen innspill på dette? Tenkte å ta med meg PH-papir i felt ved neste anledning
Sist endret av Mycelium; 22. september 2016 kl. 14:36.