View Single Post
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Hvor lang tid tror du? Jeg klarte ikke å seponere sakte fordi bivirkningene tok bare helt av og jeg ville kjapt tilbake til jobb. Jeg ble enig med legen om å gå fra 600mg til 0 på 10 dager og det er ett helvete. har 4 uker helt av nå, men fy faen det er slitsomt å ha så forbanna mye angst hele tiden. Jeg fatter heller ikke hvorfor de skal stappe masse c preparrater som ikke funker på oss, men det som faktisk funker er det ikke snakk om..
Vis hele sitatet...
Jeg brukte rett i overkant av ett år med nedtrapping ett steg hver 3 mnd. Å gå fra 600 mg. til 0 på 10 dager høres helt sykt ut - jeg hadde antageligvis daua om jeg hadde prøvd på det. Ee ufattelig glad for å ha kommet meg ut av den dritten som ihvertfall hadde 0 effekt på mine nervesmerter. Nå står jeg fast på 15 mg. OxyNorm og 30 mg. Targiniq i tillegg til 5 mg. Apodorm, og det har jeg gjort de siste 3 åra uten behov for doseøkning. Livet mitt er blitt levendes igjen.....

Sitat av Laban22 Vis innlegg
Hvor lang tid tror du? Jeg klarte ikke å seponere sakte fordi bivirkningene tok bare helt av og jeg ville kjapt tilbake til jobb. Jeg ble enig med legen om å gå fra 600mg til 0 på 10 dager og det er ett helvete. har 4 uker helt av nå, men fy faen det er slitsomt å ha så forbanna mye angst hele tiden. Jeg fatter heller ikke hvorfor de skal stappe masse c preparrater som ikke funker på oss, men det som faktisk funker er det ikke snakk om..
Vis hele sitatet...
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Om et preparat er A, B eller C sier ingenting om effekt, men er en vurdering ut ifra avhengighetspotensiale, potensiell rus etc. Avhengig av hva man sliter med er det ingen automatikk det ene eller andre er lettete/værre å slutte med. Ta bipolar som et eksempel: De mest effektive medisinene er C-preparater som lamictal, lithium etc. Ved ADHD er de mest effektive A-preparater, eks ritalin, aduvanz. Noen A og B-preparater kan være ekstremt vanskelige å slutte med, f.eks benzo og noen av opioidene. Generelt er et vesentlig skille mellom A, B og C at de 2 førstnevnte gir effekt etter minutter til få timer (morfin, ritalin etc), men C-preparatene som oftest gir effekt etter noen uker med regelmessig bruk, eks lamictal, cipralex etc. Unntak finnes der og som seroquel eller remeron brukt mot søvn, eller de som er non-respondere på ritalin (må evt ha ekstreme doser), ingen regel uten unntak
Vis hele sitatet...

Min erfaring (som etterhvert er ganske bred) tilsier at seponering av C-preparater er noe av det desidert verste et menneske kan få gjennom. Kanskje med unntak av benzodiazepiner som jeg ville sidestilt i forhold til seponeringsstmromer og varighet.

Opioider er noe av det enkleste jeg har seponert. Kodein og oxycondone. Du har det kjipt noen dager - kanskje et par uker maks, så er de borte.

Det finnes sikkert andre både A og B preparater som også er svært vanskelige å seponere (jeg har jo ikke prøvd alt som finnes av medisiner), men mitt råd til folk som blir anbefalt et C-preparat for smerter er å be legen ryke og reise, starte opp med en lav dose kodein, og om der ikke virker tilfredstillende er der både morfin og oxycondone å prøve ut.

At Oxy har fått et dårlig rykte i USA er ene og alene legemiddelindustrien der borte din feil, som har overdosert et hav av mennesker basert på feilaktig rapportering av styrkegrad of avhengighetspotensiale fra bl. a. Johnson & Johnson.

Ta det forsvarlig, og i riktige doser, så forandrer det livet ditt til det bedre.
Sist endret av Kareb; 22. september 2019 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.