View Single Post
Visste ikke hvor jeg skulle legge denne tråden hen. For noen måneder siden ble jeg tatt av politiet for å ha røyket hasj, jeg innrømmet dette ovenfor politimannen da jeg ble spurt. Senere fikk jeg i posten ett forelegg, jeg leste gjennom forelegget og der stod det ingen ting om utsettelse av lappen på bakgrunn av saken, og jeg godtok boten. I dag fikk jeg brev av politiet (jeg er 17 btw om det har noe og si) der det sto at jeg har fått 1 års utsettelse på å ta lappen fra da jeg ble tatt for å røyke. Går ikke dette under :

3.7.5 Forbudet mot dobbeltstraff
Det følger som nevnt innledningsvis av P7-4 at ingen skal kunne bli stilt for retten eller straffet på ny i en straffesak under den samme stats domsmyndighet, for en straffbar handling som han allerede har blitt endelig frikjent eller domfelt for i samsvar med loven og rettergangsordningen i straffesaker i denne stat.
Forbudet kan få betydning der den private part først ilegges en administrativ sanksjon, eksempelvis for overtredelse av byggeforskrifter, og deretter straffes. Dette ble for norsk retts del slått fast i Rt. 2002 s. 497, som gjaldt spørsmål om straffeforfølgelse og senere tilleggsskatt etter ligningsloven var i strid med P7-4. Høyesterett slo fast at rettskraftig domfellelse eller frifinnelse i en straffesak for å ha unnlatt å gi opplysninger eller for å ha gitt uriktige opplysninger til ligningsmyndighetene, ikke bare beskytter mot ny straffeforfølging, men også mot ileggelse av for høy tilleggsskatt.

Jeg kjørte hverken bil eller satt på med noen når jeg ble tatt, og jeg har ikke blitt tatt for noen ny narkotikasaker eller andre saker for den saks skyld. Dette kan vel Politi gjøre? straffe meg 2 ganger for samme sak, da jeg allerede har betalt Bota. Setter pris på råd og hjelp angående saken