View Single Post
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Selvfølgelig må forrige generasjon klage på denne generasjonen.

"Før, i min tid, gjorde vi *blablabla*..."
Vis hele sitatet...
Skivebom.
Jeg klager over hva *min* generasjon gjør med dagens ungdom. Ikke motsatt. Jeg sier at det vi, som bestemmer fordi vi skal være voksne og sitter med makta - det vi gjør med skolen er galt. Jeg klager ikke over dagens ungdom. Dagens ungdom er flott og fortjener bedre.

Sitat av Likyhane Vis innlegg
Verden utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Ja, det er hele poenget mitt. Verden utvikler seg. Å lære seg hvordan man bruker datamaskiner har gått fra å være "kjekt å kunne" til "absolutt essensielt". Men det de lærer på skolen i dag er negativ kunnskap. De lærer uvaner. De lærer følgende:
  • Du skal få laptopen din utlevert, vedlikeholdt og fiksa av en IT-ansvarlig. Du er avhengig av vedkommende.
  • Du skal ikke prøve å gjøre noe annet med laptopen din enn det vi har tenkt oss.
  • Du skal bruke de programmene vi gir deg, på den måten vi sier at du skal gjøre det.
  • Du skal ikke finne andre løsninger.
  • Du skal ikke tenke selv.
  • Du skal bli en lydig bruker av kommersiell software, slik at de ferdighetene du tilegner deg låser deg inn hos en bestet markedsaktør for resten av livet.
Det er motbydelig.

Sitat av Likyhane Vis innlegg
De fortvilte lærerne du fortalte om; det er nesten litt sånn du oppfører deg nå. Redd for hva dagens unge lærer/gjør. Tror det er totalt unødvendig. Derfor fjerner vi bare PC fra undervisninga(les: nettverkskortet fra maskinene.). Dette er ikke riktig løsning på problemet.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager klarer du lese dette ut av det jeg skriver? Jeg ønsker at ungdommen skal vokse opp til å bli selvstendeig og uavhengige individer, ikke indoktrinerte slaver av utrangerte ideologier og programmer.

Sitat av Likyhane Vis innlegg
Jeg kan være enig i at IT i skolen er litt patetisk. Det burde legges opp bedre og mer relevant mot faktisk IT. Men skal man ikke lære å bruke tekstredigeringsprogram i skolen, forskjellige matematiske verktøy, presentasjonshjelpemidler osv. Mener du virkelig at all skole skal være analogt?
Vis hele sitatet...
Heller analogt enn negativ kunnskap, ja. Absolutt. Da er det nemlig færre uvaner som må skrelles vekk når de kommer på universitetet. Det er kjipt om folk kommer med blanke ark, men det er enda verre å lære de til å tenke og prøve selv. Dersom skolen hverken har tid, ressurser, ønske eller kompetanse til å gi elevene et vettugt IT-opplegg, så bør de bare droppe hele greia. Det er mitt syn. Men som jeg også sa - hvis de faktisk fikk frihet til å gjøre noe gøy og fornuftig, muligheten til å lære noe nyttig man fikk bruk for senere i livet, da hadde jeg vært en helhjerta støttespiller. Men dersom det var hensikten hadde de heller ikke drevet med idiotisk tull som å nekte de å installere det operativsystemet de helst ville ha eller låse ned nettverket. Frihet og kreativitet går svært dårlig sammen med totalitær maktutøvelse og overvåkning.

Det minste man burde gjøre er å slutte å drive klappjakt på de elevene som faktisk har ferdigheter og bein i nesa til å prøve å omgå idiotien. TS fortjener belønning for sitt strev, ikke pryl.

Til TS: hold ut! Det blir bedre senere. Ikke gjør noe dumt slik at du ikke får vitnemål, men fortsett å utfordre lekediktaturet. Du vinner til slutt.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. april 2020 kl. 22:10.