View Single Post
Igjen gjør du noen ganske sære antagelser, Moff. Hvorfor tror du jeg må aktivt følge med på alle elevmaskiner på skolen? En gitt tentamen eller eksamen har kanskje 100 kandidater. De 100 har jeg oversikt over hvem er. Hvis 3 av disse prøver å omgå sperren på et gitt tidspunkt, så blir det veldig synlig i mitt driftssystem. Romfordeling gjøres på forhånd så jeg har lister over hvilke elever som sitter på hvilke rom. Krever veldig lite tid og energi for meg å følge med på dette.

Jeg føler jeg må presisere at jeg har alltid snakket om en prøvesituasjon hvor elevene skal sitte å skrive under oppsyn, og ikke alle andre normale skoledager. Lærerne passer selv på i sine timer, i den grad de selv ønsker å stenge nettet. De kan følge med på maskinstatusen på sine egne elever.

Når det er sagt hvis du har urent mel i posen og plutselig skrur av PCen din, som Moff anbefaler, når IKT-ansvarlig kommer inn i rommet for å kontrollere at det ikke er noe feil med klienten din midt i en heldagsprøve når du burde prioritere å skrive oppgaven din, så kunne du like gjerne hengt en signallampe på hodet ditt. Det er også vakter i rommene under heldagsprøver og eksamen som holder oppsyn med elevene. Det er jo tross alt mange "gammeldagse" måter å jukse på også.

0xFF: Tror ikke det finnes IT-avdelinger på skolene som sjekker om elevene er på skolen og fører fravær, men eksamen krever litt ekstra oppfølgning, av åpenbare grunner. Først og fremst på grunn av elever som TS.
Sist endret av enIKT; 1. juni 2017 kl. 09:09.