View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av enIKT Vis innlegg
Jeg jobber som IKT-ansvarlig på en skole i Oslo, og jeg registrerte meg for å si at du er ganske dum hvis du fjerner dette programmet [...]

Kjører ikke programmet vises PCen din som offline. Hvis læreren din eller den IKT-ansvarlige følger med så spores dette rett tilbake til din PC og du kan risikere å få en visitt av noen som lurer på hvorfor PCen din ikke er på Osloskolens nett, selv om du er tilkoblet.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at dere aktivt monitorerer alle enheter tilkoblet nettverket deres, som ikke kjører denne servicen? Nå vet jeg ikke hvor stor skole det er snakk om, men jeg regner med at dere ikke har kapasitet eller ork til å fysisk sjekke alle som har en mobiltelefon eller privat PC tilkoblet nettverket deres. Og hvis mobiltelefoner kobler til et separat trådløst nettverk, så er det jo ikke verre enn at man kobler den aktuelle skole-PC-en til dette separate nettverket.

Long story short; I call bullshit. For å sitere meg selv fra post nummer 2: "den som er IT-ansvarlig hos dere har ikke peiling på PC-er eller nettverk."

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
VPN går heller ikke
Vis hele sitatet...
Hva slags problem opplever du med å bruke VPN? Jeg har en følelse av at du gjør det feil. VPN bør alltid fungere så lenge nettverket har en "blacklist" med nettsider det ikke tillater, i stedet for en "whitelist" hvor du kun får besøke nettsider som er godkjent. Da jeg gikk på videregående satte jeg opp en privat "VPN" (egentlig bare en proxy-server) på PC-en min hjemme. Fra skolens perspektiv vil det da se ut som du besøker en nettside som du hoster hjemmefra; ikke noe suspekt med det. Hvis du har dynamisk IP hjemme så vil det også være forholdsvis vanskelig for skolen å blokkere dette.