View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
jo greit nok det.
Men da må man jo ta høyde for at hvem som helst kan være smittet hvis 1 har blitt det. Ihvertfall på samme trinn.
Og noen kommer til å bli det. Da blir det mange stengning/åpning igjen situasjoner fremover.
Vis hele sitatet...
Litt av poenget her er jo at dråpesmitte gjerne skjer ved hosting og nysing. Barn har veldig milde symptomer og slipper gjerne unna akkurat dette, da sprer smitten seg saktere enn blant en gruppe voksne.
Mine unger (som er blant de som skal tilbake på skolen om 2 uker) er forøvrig mye mer oppmerksomme på smittevernreglene enn de fleste voksne man ser påskehandler på kjøpesentre osv. så jeg tror at risikoen er relativt lav på skoler selv om det garantert vil bli en viss oppblomstring enkelte steder.

Det er jo ikke slik at viruset hopper fritt fra person til person, det er jo hosting/nysing kombinert med bla. håndhilsing og dårlig hygiene som gir mest smitte, ikke å hoppe tau eller gjøre matteoppgaver. Jeg stoler også på at skolen her vil innføre ganske strenge smittevernregler med svært lav terskel for å sende barn hjem ved tegn på sykdom.

I tillegg skal gjeldene råd om distanse, hjemmekontor og begrenset reisevirksomhet opprettholdes så dersom det skjer en oppblomstring på en skole vil videre smitte i utgangspunktet være begrenset.