View Single Post
Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg vil bare skyte inn at det er helt normalt å prøve seg frem for å finne riktig dosering, når man eksempelvis får cellegift så prøver man seg frem 2-3 ganger for å finne riktig dosering. Hvordan et virkestoff fungerer for hver enkelt er individuelt, og avhenger av mange faktorer, så selv om man har et ekstrakt av de ønskede virkestoffene i Cannabis så vil man fortsatt måtte prøve seg frem i samråd med lege.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, men det blir langt mer problematisk med cannabis i røykbar form siden effekten og andel virkestoffer kan variere fra plante til plante selv om de kommer fra samme moderplante.
Med ett ekstrakt har man hvertfall relativt lik virkning pr enhet/dosering.

Jeg nevnte det litt lenger opp i tråden, når man ser på potensielle bivirkninger på godkjente legemidler så ser man at for en liten gruppe mennesker så kan medisinen ha dødelig utfall. Når det gjelder Cannabis så er det værste man har hørt om (meg bekjent), at dersom man er disponert for enkelte psykiske lidelser så kan disse komme langt tidligere ved bruk av Cannabis. Min mening er derfor at til tross for at Cannabis har potensielle uheldige bivirkninger, så krymper disse sammenlignet med mange godkjente legemidler.
Vis hele sitatet...
Uten å ha tall på dette så vil jeg påstå at sikkert 98% av befolkningen vil merke rusen cannabis gir som en bivirkning, i tillegg kommer abstinenser som kaldsvetting, humørsvingninger og ustabilt blodsukker etter selv noen få ukers bruk.
Poenget mitt er at i eksempler som Alge nevner (katteallergi, kroniske smerter, angst etc) så finnes det allerede bedre alternativer på markedet som fungerer for majoriteten av brukerne.
Det vil alltid være noen som ikke får effekt av ordinære legemiddler og det finnes sikkert sykdommer hvor enkelte virkestoffer fra cannabis vil være den beste medisinen men å påstå at cannabis i en joint er en mirakelkur blir litt naivt for min del.

Men dette er egentlig en avsporing fra selve diskusjonen, jeg tror de fleste som mener medisinsk cannabis bør innføres mener at dette skal komme i form av medisiner (nesespray, tabletter etc) og ikke som røykbar pot eller hasj.
Da vil du også kunne unngå bivirkninger som det å bli stein. Morroa forsvinner jo, men det er ikke meningen rusen skal være den virkningen som lindrer symptomer slik Alge argumenterer for.