View Single Post
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Men ang CBD så skal dette i teorien være lovlig i USA siden dette også kan ekstraheres fra industriell hamp.

Jeg kan ikke gå god for kilden men det står litt om dette emnet her:
http://www.thecannabist.co/2015/06/0...-states/35201/
Vis hele sitatet...
Det er ikke lett å vite hva som er gode og dårlige kilder, men så lenge man vinkler ting på en nøytral måte så tar jeg det automatisk for en kredibel kilde Det er litt tvetydig, hvor man har flere som bekrefter at det er vanskelig å tolke reglene rundt dette. I artikkelen ser jeg også at FDA har blandet seg inn rundt hvordan man får lov til å markedsføre CBD-olje, uten at jeg kan si noe om grunnlag eller intensjonene rundt det. Man ser imidlertid at USA er på vei mot legalisering av medisinsk Cannabis, flere og flere stater åpner for dette. Når det gjelder Norge så har jeg ikke klart å finne ut 100% hva status er, men har oppfattet det som at CBD-olje er å anse som et reseptpliktig legemiddel, man har derfor ikke lov til å importere eller lage dette selv med mindre man får en resept på det. Ikke for å avspore, men vil bare si at til tross for at man kanskje kan få det på resept, så er ikke dette noe man kan ta opp med en hvilkensomhelst fastlege uten å bli stemplet som "junkie". Er det noen som kan bidra med litt fakta rundt industriell hamp her i Norge, jeg har bare funnet eldre artikler som ber om at det skal bli lovlig.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Og ang MS, så er det også en liten nøtt siden de som får placebo i undersøkelsene også opplever mindre smerter.
http://forskning.no/alkohol-og-narko...v-effekt-pa-ms
Vis hele sitatet...
Hehe, placebo altså Her er også en slik undersøkelse, også her spiller placebo inn, men resultatet peker klart i retning av at Cannabis kom bedre ut enn placebo. Her er en lenke til 60 peer-reviewed studier rundt effekten av medisinsk Cannabis, som igjen peker i klart favør Cannabis. Det som er greia er at selv om forskjellige undersøkelser og studier har avvik, så ser det ut til å være en klar majoritet som går i favør av medisinsk gunstig effekt.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Jeg tviler ikke på at cannabis kan ha medisinske effekter, problemet er at forskningen er tvetydig, og det er der man bør ha fokus. Fordi forskning og resultater av undersøkelser ofte kan tolkes forskjellig så kan det legges føringer fra folk som har noe å tjene på ett av utfallene.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener, og du har helt rett, men når majoriteten av studiene som er gjort på dette går i favør av medisinsk Cannabis, så er min mening at man i det minste bør slakke litt på hvor hardt man skal slå ned på det. Ja Cannabis kan ha uheldige bieffekter for enkelte mennesker, men det kan alt vi har av lovlige medisiner også, jeg klarer ikke å se hvordan man kan forsvare at man skal slå så hardt ned på Cannabis? Slik det er nå så er det svært mange som går glipp av medisiner som potensielt sett kan heve livskvaliteten drastisk, dette fordi man er redd for uheldige bivirkninger, hvor de potensielle uheldige bivirkningene er minimale sammenlignet så utrolig mye annet som er lovlig.

Jeg hadde en periode hvor jeg slet med angst, og legen skrev ut antidepprisiva til meg, tror det var "Neurontin" det var snakk om. Når jeg leste på potensielle bivirkninger så fikk jeg sjokk, det var så mange, og mange av de var dødelige. Per dags dato så finnes det ingen dokumentasjon på at noen har dødd som en direkte konsekvens av Cannabis.